فعالیت مؤسسات قرآنی مکمل برنامه‌های آموزش و پرورش باشد
کد خبر: 4134784
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

فعالیت مؤسسات قرآنی مکمل برنامه‌های آموزش و پرورش باشد

مدیر مؤسسه قرآنی «الغدیر» شوش با بیان اینکه فعالیت مؤسسات قرآنی باید مکمل برنامه‌های پرورشی مدارس باشد، گفت: این امر تعامل آموزش و پرورش با مؤسسات قرآنی را ضروری می‌سازد.

آموزش قرآنیکی از رویدادهای ماه مبارک رمضان امسال، برگزاری نخستین مراسم تکریم پرچم‌داران خدمت به قرآن کریم در مناطق محروم، صعب‌العبور و مرزی (که خدمات قابل توجهی و قابل تقدیری را در این مناطق داشته‌اند) بود که توسط اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

در این مراسم از ۱۲ مدیر مؤسسه، مرکز، شعبه و یا فعال قرآنی کشور تقدیر شد که مریم آل‌کثیر، مدیر مؤسسه قرآنی الغدیر خوزستان یکی از تجلیل شوندگان این مراسم بود. وی طی ۱۰ سال فعالیتش در شهر حُر از شهرستان شوش موفق شد با شیوه‌های ابداعی، قرآن‌آموزان بی‌سواد را در مسیر حفظ قرآن کریم قرار دهد. حاصل این تلاش تربیت بیش از ۳۰ حافظ قرآن و صدها حافظ دیگر در مسیر حفظ قران در اجزاء مختلف است.

مریم آل‌کثیر، درباره این موفقیت خود به ایکنای خوزستان، گفت: حدود ۱۶ سال است که توفیق خدمت به قرآن را در این مؤسسه دارم. همایش پرچمداران خدمت به قرآن در مناطق محروم برای اولین سال در کشور ما برگزار می‌شود و تقدیر از مؤسسه الغدیر شوش در این همایش بیشتر به جهت فعالیت در مناطق محروم و آموزش حفظ قرآن به بانوان بزرگسالی است که مهارت خواندن و نوشتن ندارند. این کار از سال 95 با اجرای طرحی به نام «مستغفرات» شروع شد که در آن حفظ جزء ۳۰ قرآن ویژه بانوان بزرگسال و بی سواد ۵۰ سال به بالا از طریق شنیداری انجام می‌شد.

وی اظهار کرد: شرکت کنندگان این دوره حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر هستند. از بین آنها ۱۰ نفر به طور ثابت در این جلسات حضور پیدا می‌کنند و حدود چهار جزء قرآن کریم را نیز حفظ کرده‌اند. برخی از این بانوان حفظ قرآن را نیمه‌کاره رها می‌کنند و برخی به مرور به این گروه می‌پیوندند از این جهت تعداد افراد این کلاس متغیر هستند.

آل‌کثیر ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش پرچمداران خدمت به قرآن که پایه‌گذار چنین برنامه‌ای بودند، افزود: فعالیت‌های مردمی مانند مؤسسه الغدیر که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، در سطح استان زیاد هستند. 

ضرورت حمایت از مؤسسات قرآنی

این حافظ و فعال قرآنی درباره فعالیت مؤسسه الغدیر گفت: حمایت از مؤسسات قرآنی در حد اعطای مجوز است و از تجهیزات، حقوق و بیمه برخوردار نمی‌شویم. در مؤسسه الغدیر شوش با کمک خیرین و همراهی مربیان، فعالیت‌های خود را علاو بر شهر حر، در عبدالخان(کرخه) و روستای بنادر توسعه دادیم و به طور مستمر در این شهرها و روستاها حضور پیدا کردیم. روستاهای دیگری نیز هستند که در مناسبت‌ها به آنجا می‌رویم و برنامه اجرا می‌کنیم.  

وی ادامه داد: در مدت فعالیت مؤسسه، حافظانی تربیت شدند و خود این افراد به عنوان مربی بعدها در بخش خردسالان، کودک و نوجوان و بزرگسال به کمک ما آمدند. در کنار مؤسسه قرآنی، واحد مهد قرآنی داریم که مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفت.

این حافظ کل قرآن درباره تعداد مربیان مؤسسه گفت: تعداد مربیان ما متغیر است. در تابستان‌ها که آمار افراد ثبت نامی بالاتر می‌رود، حدود ۲۰ تا ۲۵ مربی با مؤسسه همکاری می‌کنند، در طول سال تحصیلی، با توجه به مشغولیت دانش‌آموزان به تحصیل، حدود ۱۶ تا ۱۷ مربی داریم. در کنار حفظ قرآن کریم، آموزش روخوانی، تجوید، تفسیر قرآن و دوره‌های تربیت مربی، مسابقات حفظ سوره‌های منتخب نیز برگزار می‌کنیم.

آیه‌ای که آرامش می‌دهد

مدیر مؤسسه قرآنی الغدیر شوش اظهار کرد: محل فعلی برنامه‌های مؤسسه حسینیه‌های شهر است. مکان مؤسسه چندین استیجاری بود، اما با توجه به افزایش اجاره‌بها، نقل مکان کردیم و در حال حاضر در حسینیه‌های شهر فعالیت می‌کنیم.

وی درباره انگیزه خود از فعالیت‌های قرآنی گفت: از کودکی به قرآن علاقه داشتم. پدربزرگ من قاری قرآن و خادم مسجد بود، از این رو از 6 سالگی یادگیری قرآن را شروع کردم. قرآن همیشه برای من کشش خاصی داشت. هر وقت از تلاوت قرآن فارغ می‌شوم، از خدا می‌خواهم دوباره توفیق دهد بتوانم آن را بخوانم. بعضی از سوره‌های قرآن کریم با آدم صحبت می‌کنند به ویژه زمان‌هایی که به مشکل بر می‌خورم. آیاتی که درباره صبر هستند، به من آرامش زیادی می‌دهند؛ مثلاً این آیه که می‌فرماید «وَ لا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ» خیلی به من آرامش می‌دهد.

آل‌کثیر در پایان با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت پرورشی است، گفت: با حضور در مدارس و بین دانش‌آموزان متوجه شدم فعالیت مؤسسات قرآنی چقدر ارزشمند و مکمل برنامه‌های پرورشی مدارس است. اگر مؤسسات قرآنی فعال را شناسایی و به آنها رسیدگی کنند، این توانایی را دارند که برنامه‌های پرورشی مدارس را پوشش دهند. حضور و فعالیت مؤسسات قرآنی خیلی ضروری است و لازم است آموزش و پرورش با مؤسسات قرآنی تعامل کند و از آنها کمک بگیرد.

انتهای پیام
captcha