وقف و توسعه کلاس‌های قرآنی در مناطق محروم
کد خبر: 4134685
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی خبر داد:

وقف و توسعه کلاس‌های قرآنی در مناطق محروم

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور گفت: به‌منظور توسعه کلاس‌های حفظ قرآن در اقصی نقاط خراسان‌جنوبی به‌ویژه مناطق محروم اقدام به راه‌اندازی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کرده‌ایم که از جمله وظایف این ستاد برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن و پس از آن تشکیل و مدیریت کلاس‌های حضوری حفظ است که در سال جاری از اولویت‌هاست.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در مورد فعالیت‌های قرآنی این اداره‌کل از جمله طرح تربیت حافظان قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در راستای  تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر انس هرچه بیشتر آحاد مردم با قرآن و آموزه‌های حیات‌بخش آن و نیز فرمایشات معظم له مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، مرکز آموزش مجازی حفظ  قرآن کریم «واحد بانوان» در استان خراسان‌جنوبی از سال 1395 در محل موقوفه حسینیه امام رضا(ع) راه‌اندازی و با عنایات خداوند متعال، این طرح با استقبال چشمگیری روبرو شد، به‌طوری که تا به امروز بیش از  هزار نفر از بانوان علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم، در سطوح مختلف از آموزش‌های رایگان این مرکز استفاده و موفق به حفظ کل قرآن یا اجزائی از قرآن کریم شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز تعداد 355 نفر قرآن‌آموز از خدمات آموزشی این مرکز بهره‌مند می‌شوند. در این طرح کارشناسان مرکز که همگی از حافظان کل قرآن کریم بوده و از تجربیات بالایی در امور مربیگری برخوردار هستند، هر هفته با قرآن‌آموزان تماس گرفته و آموزش حفظ ایشان را در قالب آیین‌نامه­‌های آموزشی مرکز پیگیری می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: این طرح علاوه بر رایگان بودن، امکان حفظ قرآن را برای افرادی که به هر دلیلی، اعم از ضیق وقت، دوری راه، محدودیت‌های جسمی و روحی و جایگاه اجتماعی شرایط حضور در کلاس‌های حضوری حفظ قرآن را ندارند، فراهم می‌کند.

بخشی‌پور ادامه داد: این مرکز نوپا، پس از پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های مختلف، تجربیات ارزشمندی را در این راه کسب کرده و براساس همین تجربیات موفق و برای نیل به جامعه آماری مطلوب، برآن شدیم تا مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم ویژه آقایان را راه‌اندازی کنیم؛ لذا پس از انتقال واحد بانوان به بقعه متبرکه امامزادگان باقریه، مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم ویژه آقایان در محل موقوفه حسینیه امام رضا(ع) تجهیز و راه‌اندازی شده و طی مراسمی در 18 بهمن‌ماه سال گذشته با حضور اساتید، قاریان، حافظان قرآن کریم و جمعی از مسئولان فرهنگی استان افتتاح شد.

وی با اشاره به مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم افزود: یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت از برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ قرآن و تأسیس و راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن است؛ در همین رابطه  اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با همکاری مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که از تجربه‌های موفقی در زمینه برگزاری دوره‌های حفظ یک‌ساله قرآن کریم برخوردار است طی سال 1395 اقدام به راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در محل موقوفه حسینیه امام رضا(ع) شهرستان بیرجند کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: نحوه جذب و آموزش در این مدرسه به این صورت است که همه ساله طی سه ماهه تابستان و پس از فراخوان عمومی، حدود 30 نفر از علاقه‌مندان به حفظ کل قرآن کریم جهت گذراندن دوره حفظ یک‌ساله قرآن کریم گزینش شده و پس از گذراندن مراحل مختلف طرح در قالب کلاس‌های حضوری و تحت اشراف اساتید حفظ قرآن، علاوه بر حفظ استوار و متقن آيات نورانی قرآن كريم در طول یک سال، بر مفاهيم آيات (در حد ترجمه و مفاهیم) نيز مسلط شده و در نهایت با شركت در طرح سالانه «ارزيابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن كريم» موفق به اخذ مدارک تخصصی حفظ قرآن می‌شوند.

بخشی‌پور تصریح کرد: در سال تحصیلی 1402-1401 نیز از بین 100 نفر از متقاضیان (آقایان)، تعداد 25 نفر گزینش که این افراد از ابتدا (شهریور سال 1401) تا پایان طرح (مرداد 1402) موفق به حفظ کل قرآن کریم خواهند شد.

وی با بیان اینکه همچنین همه ساله دوره حفظ دو ماهه تحت عنوان طرح رحله، ویژه دانش‌آموزان پسر در ایام تعطیلات تابستان در محل مدرسه مذکور برگزار می‌شود که در غالب این طرح دانش‌آموزان حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ می‌کنند، بیان کرد: در این مدرسه از ابتدای تأسیس تاکنون تعداد 122 نفر آقا موفق به حفظ کل قرآن کریم و تعداد 510 نفر موفق به حفظ اجزاء (حداقل سه جزء از قرآن کریم) شده‌اند.

بخشی‌پور با بیان اینکه منابع مالی مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم از محل عواید موقوفات قرآنی و کمک‌های خیرین تأمین می‌شود، اظهار کرد: همچنین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان‌جنوبی به‌منظور توسعه کلاس‌های حفظ قرآن کریم در اقصی نقاط استان به‌ویژه مناطق محروم اقدام به راه‌اندازی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کرده که از جمله وظایف این ستاد برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم و پس از آن تشکیل و مدیریت کلاس‌های حضوری حفظ قرآن کریم است.

وی افزود: از بدو تأسیس این ستاد تاکنون تعداد 94 کلاس حفظ قرآن کریم در سطوح مختلف با مدیریت این ستاد در مساجد و اماکن متبرکه سطح استان خراسان‌جنوبی فعال بوده و در حال حاضر تعداد یک هزار و 259 نفر خانم و آقا از طریق کلاس‌های این ستاد مشغول به حفظ کلام‌الله مجید (حفظ اجزاء تا حفظ کل قرآن) هستند. ستاد راهبری حفظ قرآن کریم در محل بقعه متبرکه امامزادگان باقریه(ع) مستقر بوده و منابع مالی آن از طریق موقوفات مرتبط در سطح استان خراسان‌جنوبی تأمین می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به برپایی محافل قرآنی مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در جهت حمایت از آموزش‌های عمومی و ایجاد زمینه لازم برای توسعه جلسات تخصصی حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم، با همت مسئولان وقت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند، مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم طی سال‌های ابتدایی دهه 70 هجری شمسی در محل حسینیه امام رضا(ع) راه‌اندازی شده که این مجموعه با تربیت صدها قاری و حافظ ممتاز و برجسته قرآن کریم در رده‌های مختلف سنی تا کنون منشأ برکات فراوانی در سطح استان و کشور بوده است.

بخشی‌پور یادآور شد: در حال حاضر نیز جلسات هفتگی این مجمع همه هفته شب‌های چهارشنبه با حضور خیل عظیم مشتاقان به کلام وحی، با اجرای برنامه تلاوت و حفظ قرآن توسط قاریان و حافظان و نیز بیان شیوای تفسیر قرآن کریم توسط غلامرضا بهنام و نیز ارائه برنامه‌های آموزشی تلاوت قرآن ویژه جوانان و نوجوانان منعقد است.

انتهای پیام
captcha