سلسله جلسات تخصصی تلاوت قرآن در بوشهر برگزار شد + عکس
کد خبر: 4131574
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

سلسله جلسات تخصصی تلاوت قرآن در بوشهر برگزار شد + عکس

سلسله جلسات تخصصی تلاوت قرآن و نشست‌های علمی علوم حدیث و معارفی ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان محفل قرآنی «نور» با حضور آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری در مصلای نماز جمعه بوشهر برگزار شد.

تجلیل امام جمعه بوشهر از حافظان و قاریان قرآن

به گزارش ایکنا از بوشهر، سلسله مجالس تخصصی تلاوت قرآن و نشست‌های علمی علوم حدیث و معارفی ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان محفل قرآنی «نور»، به همت دفتر شورای هماهنگی استان و گسترش فعالیت‌های قرآنی و با مشارکت دارالقرآن بسیج سپاه و معاون تعلیم و تربیت سپاه امام صادق(ع) و با تلاوت ابوالفضل عدالت‌خواه، قاری نوجوان از شهرستان دشتی شامگاه، ۱۵ فروردین‌ماه در مصلای نماز جمعه واقع در محله ایثار منطقه یک شهر بوشهر برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، در این مراسم، از اخلاص و جهادگری تلاشگران و خادمان کتاب عرشی قرآن در پیگیری و انجام امور فعالیت‌های قرآنی قدردانی کرد، بیان کرد: یکی از پیام‌های نورانی قرآن این است که ای مؤمنین دستورات خدا و رسول خدا(ص) و به چیزی که به شما حیات می‌دهد را اجابت کنید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان این مطلب که حیات معنوی و الهی وجه تمایز انسان با تمام عالم وحیانی است، افزود: قوام‌ نبوت‌ و بعثت‌ انبیا وحی‌ و ارتباط‌ غیبی‌ خدا با انسان‌های‌ برگزیده‌ای‌ است‌ که‌ پیام‌‌آور هدایت‌ الهی‌ بر بشریت‌اند. وحی‌ در صحنه عالم‌ طبیعت‌ چهره‌ می‌گشاید، اما خود، پدیده‌ای‌ فرا طبیعی‌ و به‌ دور از دسترس‌ نامحرمان‌ است‌ و تنها جان‌ ملکوتی‌ پیام‌ گیران‌ الهی‌ در کانون‌ بارش‌ آن‌ آبشار صفابخش‌ قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه زندگی که در مسیر عمل به آیات قرآن و دستورات الهی است به نجات و فلاح و رستگاری می‌رسد، گفت: حیات معنوی و انسان‌هایی که با قرآن زندگی می‌کنند دارای حیات ایمانی و قرآنی و الهی دارند. بنابراین قرآن حیات‌بخش است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر تصریح کرد: با بررسی تاریخی و ژرف به هر منطقه از جغرافیای استان بوشهر را نگاه کنیم با قرآن منور است و حتی اجداد پیش از ما نیز مأنوس با قرآن بوده‌اند. محصول قرآنی امروز جامعه بوشهر ثمره درختی است که سال‌های متمادی مردم شهرها و روستاهای استان بوشهر براساس استنادات تاریخی انیس با آیات قرآن کریم و نور اهل‌بیت(ع) هستند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری، استان بوشهر را الهام‌بخش ایران در حوزه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های قرآن و عترت دانست و گفت: بروز شکوفه‌ها و استعدادهای نسل قرآنی استان بوشهر در عرصه ملی و بین‌المللی به‌طوری شکوفا و متجلی شده است که این استان با یک جهش فوق‌العاده در حال پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و سند چشم‌انداز قرآنی خود است.

مطالبه امام جمعه بوشهر از جامعه قرآنی 

وی با تأکید بر ایجاد ظرفیت‌های عمرانی و فرهنگی نظیر ساخت کتابخانه تخصصی علوم قرآنی، توسعه حمایت‌های ويژه در پرداخت شهریه استعدادهای قرآنی، راه‌اندازی موزه قرآنی، گسترش تألیفات و پژوهش‌های علوم قرآن و حدیث، تقویت نرم‌افزاری رسانه‌های دینی و قرآنی، مطرح کرد: زمینه اصلی فعالیت در رابطه با سلسله مجالس تخصصی تلاوت قرآن و نشست‌های علمی علوم حدیث و معارفی باید به شیوه‌ای مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق، پژوهش‌محور و جامع‌نگر شود که آموزش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ویژه استعدادهای قرآنی و حافظان و قاریان یکی از مبانی راهبردی آن سلسله جلسات باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: این مجموعه تخصصی با نظارت دفتر شورای هماهنگی استان و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر باید درباره موضوعات کارآفرینی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و ترویج فرهنگ عفت عمومی، مدیریت، خانواده و جوانی جمعیت، رسانه و سواد رسانه‌ای شهروندان، هنر و معماری اسلامی، ادبیات حماسی و آیینی، پزشکی، آموزش و پرورش، جهاد و حماسه، نماز و مسجد، جهش تولید برای محرومیت‌زدایی و… برنامه‌ دانش بنیان و همچنین نیز خروجی آموزشی، پژوهشی و عملیاتی مبتنی بر قرآن و روایات داشته باشد.

در این آیین معنوی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قادری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر، سردار رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق(ع)، حامد فکوری، سردبیر اندیشکده بین‌المللی طلوع، محمد ادیب‌نیا، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی بوشهر همراه بود، از پدر شهید محمد احمدی‌جوان، اولین شهید مدافع حرم استان در راستای اجرای وصیت و نیت وقف قرآنی توسط آیت‌الله صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی تجلیل شد.

در ادامه سید‌طاها حسینی، قاری جوان و ممتاز ملی از روستای چارک شهرستان دشتی و ابوالفضل برازجانی، قاری جوان ممتاز استانی به ترتیب سوره‌‌های مبارکه قصص و فرقان را به‌ شیوه تلاوت مجلسی قرائت کردند.

سخنرانی رضا نجفی، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج‌فارس و رئیس مجمع قاریان استان بوشهر، تجلیل از ۱۰ نفر از کودکان خردسال و نوجوانان دختر و پسر حافظ قرآن توسط امام جمعه بوشهر از دیگر برنامه‌های فرهنگی محفل قرآنی «نور» بود.

در پایان این مراسم نیز بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت آیت‌الله صفایی‌بوشهری، حاضرین در سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ روزه خود را افطار کردند.

امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha