تشکیل جلسات خانگی قرآن با اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در اصفهان
کد خبر: 4130960
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹

تشکیل جلسات خانگی قرآن با اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در اصفهان

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق گفت: اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در اصفهان از گام اولیه فراتر رفته و گام‌های بعدی مانند تشکیل جلسات خانگی قرآن نیز برداشته شده است.

جلسات خانگی قرآن

سیدمهدی اعتصامی، مسئول اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در منطقه غرب اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه این پویش برای دومین سال در حال برگزاری است، اظهار کرد: پویش «ستاره‌های زمین» با رویکرد ایجاد انگیزه در خانواده‌ها برای برگزاری جلسات خانگی قرآن اجرا می‌شود و برای سهیم کردن اقشار گوناگون در اجرای این پویش تلاش می‌کنیم تا افراد به خواندن قرآن، ولو در حد یک آیه ترغیب شوند. در سال اول، پویش حول این شعار شکل گرفت که «هر جایی می‌توان قرآن خواند» و محتواهای رسانه‌ای نیز به‌گونه‌ای بود که اقشار گوناگون و سنین متفاوت را دربر می‌گرفت.

وی افزود: امسال پویش «ستاره‌های زمین» یک گام فراتر گذاشت، با این مضمون که خانواده‌ها سر سفره هفت‌سین، سفره افطار یا سفره سحری، سوره قدر را تلاوت کنند. محتواهای رسانه‌ای متعددی برای این پویش تهیه و یک ماه پیش از آغاز رمضان، برنامه‌ای با عنوان «محله قرآن» با حضور نمایندگان جامعه قرآنی عصر و به‌منظور هماهنگی در اجرای پویش در استان خوزستان برگزار شد.

مسئول اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در منطقه غرب اصفهان بیان کرد: دعوت از چهره‌های اثرگذار استانی برای تبلیغ و شرکت در اجرای پویش، ارتباط با مؤسسات قرآنی و مراکز و سازمان‌های همسو، استقرار میز معرفی پویش در تجمعات مؤمنانه شامل نمازهای جمعه، بقاع متبرکه و مساجد، برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی مانند نشست فعالان قرآنی و مربیان جلسات خانگی قرآن، رایزنی با شهرداری‌ها برای نصب تبلیغات محیطی، برگزاری نشست‌های خبری با حضور نمایندگان جامعه قرآنی عصر در استان‌ها، انتشار اخبار مربوط به پویش در رسانه‌های استانی و برگزاری وبینار هفتگی «حلقه‌های وصل» برای به‌اشتراک‌گذاری تجربیات اجرایی، از جمله برنامه‌هایی است که برای اجرای پویش در دستورکار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌ای تلویزیونی نیز با محوریت پویش «ستاره‌های زمین» در شب‌های ماه رمضان، ساعت 20 از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود که با محتوای غنی و جذاب خود به اجرای پویش و ایجاد انگیزه در میان خانواده‌ها بسیار کمک کرده است. از طرف دیگر، ترغیب خانواده‌ها به تلاوت سوره قدر بر سر سفره افطار یا سحری، ارسال عکس و فیلم آن و دریافت هدیه، برای آنها بسیار جذاب و انگیزه‌بخش بوده است.

اعتصامی به‌عنوان پویش اشاره کرد و گفت: «ستاره‌های زمین» عنوان جذابی برای مخاطب است و تلنگری در ذهن او به‌وجود می‌آورد که منظور از این عنوان چیست. این نام برگرفته از حدیث منسوب به پیامبر(ص) است که می‌فرمایند: «خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، برای آسمانیان چنان دیده می‌شود که ستارگان برای زمینیان دیده می‌شوند.»

فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته در جلسات خانگی قرآن

وی تصریح کرد: پویش «ستاره‌های زمین» در عین حال، دعوتی از بازیگران این عرصه است تا ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی نهفته در جلسات خانگی قرآن را فعال کنند. از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به خدمات اجتماعی مؤثر در سطح محلات، شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها اشاره کرد. ضمن اینکه این پویش در راستای کمک به فراگیر شدن گفتمان تشکیل جمع خانگی و خانوادگی قرآن کریم در سطح کشور گام برمی‌دارد. بنابراین، همراهان ما در این پویش ملی، عموم مؤمنانی هستند که به‌واسطه داشتن دغدغه‌های ایمانی و ظرفیت‌های درونی، به تشکیل دورهمی‌های خانگی و خانوادگی قرآن با محوریت سوره قدر اقدام می‌کنند و امید است که پس از تجربه زیست این دورهمی، بعد از ماه رمضان نیز آن را به‌طور مستمر دنبال کنند تا به‌ یک هنجار تبدیل شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق با بیان اینکه پویش «ستاره‌های زمین» در اصفهان در قالب‌های متفاوتی طراحی شد، اضافه کرد: در اجرای این پویش و علاوه بر آن، به سمتی حرکت کردیم که حتی جلسات خانگی قرآن نیز در ماه رمضان برگزار شود. هدف پویش این است که به‌عنوان گام اول، تمام اقشار در تلاوت قرآن سهیم شوند، ولی در اصفهان گام‌های بعدی نیز اجرا شد که مهم‌ترین آنها، برگزاری جلسات خانگی قرآن بود. خانواده‌هایی که علاقه‌مند به برگزاری این جلسات هستند، اعلام آمادگی می‌کنند و حمایت‌های لازم از آنها انجام می‌شود.

وی به آخرین آمار اعلام شده در خصوص پویش «ستاره‌های زمین» در تاریخ هفتم فروردین‌ماه اشاره کرد و گفت: دو هزار و 264 خانواده و 9 هزار و 784 نفر در سطح کشور در این پویش شرکت کرده‌اند. از این تعداد، 150 خانواده اهل اصفهان هستند و تهران، یزد، قم، فارس، اصفهان و خراسان رضوی، استان‌های پیشتاز در اجرای این پویش به‌شمار می‌روند.

اعتصامی با اشاره به انتشار کلیپ‌ها و مستندهای تهیه شده در دفتر مرکزی پویش در فضای مجازی و استقبال از آنها بیان کرد: با مذاکرات انجام شده، قرار است در هفته جاری، گروهی به‌منظور تهیه مستند از خانواده‌هایی که جلسات روزانه جزءخوانی قرآن در منازل خود برگزار می‌کنند و هنگام افطار نیز به اجرای پویش می‌پردازند، اعزام شود. ضمن اینکه برگزاری جلسات جزءخوانی قرآن در منازل و کرسی‌های تلاوت و محافل قرآنی در مساجد پیش از ماه رمضان، به اجرای پویش و فراگیری بیشتر آن کمک کرده است.

وی یادآور شد: در دهه دوم ماه رمضان نیز ویژه‌برنامه‌هایی در محله‌های گوناگون برای معرفی پویش «ستاره‌های زمین» پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری محافل و کرسی‌های تلاوت در بوستان‌ها و محله‌ها اشاره کرد.

مسئول اجرای پویش «ستاره‌های زمین» در منطقه غرب اصفهان تصریح کرد: هر مؤسسه و سازمانی می‌تواند با نام و نشان خود در میدان اجرای پویش حضور پیدا کند، کمااینکه اجرای پویش در منطقه غرب اصفهان ذیل فعالیت‌های مؤسسه شفق (شهر فرهنگی قرآنی) صورت می‌گیرد. در واقع، علاوه بر اجرای پویش، فعالیت‌های مؤسسه نیز در راستای آن در حال انجام است. در جلسات خانگی‌ که برگزار می‌شود، نوجوانان مستعد شناسایی و برای شرکت در دوره‌های آموزشی مؤسسه دعوت می‌شوند. مؤسسه شفق سه نوبت در شبانه‌روز، آیین جزءخوانی قرآن در مساجد برگزار می‌کند که در خلال آن، پویش «ستاره‌های زمین» نیز به‌طور مستمر معرفی می‌شود. ما با حضور در منازل، قشر خاکستری و با حضور در مساجد، قشر مذهبی را به شرکت در این پویش دعوت می‌کنیم. بعضا در جلسات داخل منازل، مخاطبانی بودند که برای اولین بار، روخوانی قرآن را تجربه می‌کردند و این ما را به اجرای پویش با قوت هر چه تمام‌تر امیدوار می‌کند.

انتهای پیام
captcha