تولید محتوای رسانه‌ای؛ نقشه راه مؤسسات قرآنی برای درآمدزایی
کد خبر: 4129203
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

تولید محتوای رسانه‌ای؛ نقشه راه مؤسسات قرآنی برای درآمدزایی

مدیر مؤسسه فلق رایانه گفت: با توجه به اینکه در دنیای امروز زندگی افراد با رسانه درهم‌تنیده شده و انواع کسب‌وکارها و مراکز نیازمند حضور و فعالیت در فضای رسانه‌ای هستند، مؤسسات قرآنی می‌توانند با تولید محتوا برای آنها به درآمدزایی برسند.

حامد کمال مدیر مؤسسه فلق رایانه

حامد کمال، مدیر مؤسسه فلق رایانه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره راه‌های کمک به مؤسسات قرآنی برای تأمین هزینه فعالیت‌های خود اظهار کرد: مؤسسات به بودجه‌های دولتی متکی هستند و از طرف دیگر، خیران نیز بنیه اقتصادی لازم برای کمک به آنها را ندارند. خود مؤسسات هم به‌دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، نمی‌توانند از قرآن‌آموزان شهریه دریافت کنند؛ اگر هم شهریه‌ای وجود داشته باشد، بسیار جزئی است.

وی بهره‌گیری از اقتصاد رسانه را راهی برای درآمدزایی مؤسسات دانست و گفت: شناخت کسب‌وکارهای جدید مثل ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا و فروش محصولات فرهنگی و تطبیق این کسب‌وکارها با شرایط و کالاهای روز می‌تواند کمک‌کننده باشد. از طرف دیگر، اکنون که بحث اینترنت اشیا مطرح است، می‌توان از گجت‌ها در آموزش بهره برد یا از فروش این ابزارها و وسایل مشابه بر اساس نیاز مردم استفاده کرد. درواقع در عصر توسعه فناوری، گجت‌ها یا ابزارک‌ها می‌توانند هم در آموزش و هم در درآمدزایی، به مؤسسات کمک کنند. مثلا، استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، پی اس 4 و بازی‌های رایانه‌ای و تحرکی با مبلغ کمتر، می‌تواند مورد استفاده مؤسسات قرار گیرد.

مدیر مؤسسه فلق رایانه شناخت پلتفرم‌های کسب‌وکار مثل شبکه‌های اجتماعی را گام بعدی برشمرد و افزود: مؤسسات می‌توانند در صفحات مجازی خود به تولید محتوا بپردازند و وقتی تعداد اعضا و دنبال‌کننده‌های این صفحات افزایش می‌یابد، آگهی دریافت کنند. تولید محتوای دیجیتال به سفارش سازمان‌ها، افراد و مراکز خصوصی نیز در همین راستا قرار دارد. درواقع با توجه به اینکه انواع کسب‌وکارها و مراکز در فضای مجازی حضور دارند و نیازمند تولید محتوا هستند، مؤسسات می‌توانند این نیاز آنها را تأمین کنند. استعدادیابی و شناخت توانمندی قرآن‌آموزان در زمینه تولید محتوا نیز می‌تواند مفید باشد.

لزوم شکل‌گیری معاونت خانواده و رسانه در مؤسسات قرآنی

وی با اشاره به اصل رقابت در مسائل اقتصادی و فرهنگی بیان کرد: بررسی عوامل موفقیت کسب‌وکارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها می‌تواند به‌مثابه نقشه راه برای مؤسسات باشد. در حال حاضر، استارتاپ‌های قرآنی یا وجود ندارند یا بسیار اندک هستند‌. ایده‌یابی برای راه‌اندازی استارتاپ می‌تواند راهی برای درآمدزایی باشد. بسیاری از خانواده‌ها مایل‌اند که فرزندشان قرآن بیاموزد و اگر این آموزش با فناوری‌های جدید تطبیق داده شود، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای مثال، مؤسسات می‌توانند پلتفرم آموزش از راه دور تولید کنند که هم به کار آموزش قرآن بیاید و هم برای آموزش در زمینه‌های دیگر کاربرد داشته باشد. از طرف دیگر، اکنون که بحث متاورس یا شهرهای مجازی مطرح است، مؤسسات باید ببینند که چه جایگاهی در این زمینه دارند و چگونه می‌توانند از این فضا برای کسب درآمد استفاده و آینده خود را تضمین کنند. با شیوع کرونا، بعضی از مؤسسات به‌دلیل مسائل اقتصادی تعطیل شدند، چون نتوانستند با شرایط روز و استفاده از فضای مجازی تطبیق پیدا کنند و به همان آموزش‌ها و درآمدهای سنتی ادامه دادند. متأسفانه در مؤسسات، معاونتی به نام خانواده و رسانه وجود ندارد، در صورتی که اکنون زندگی افراد با رسانه درهم‌تنیده شده است. اگر چنین معاونتی شکل بگیرد یا حتی در هر مؤسسه‌ای، اتاق دیجیتال راه‌اندازی شود، می‌تواند اقتصاد مؤسسات را احیا کند. مثلا، بانک اطلاعاتی از سخنرانان ایجاد کرد تا هر کس مایل به استفاده از آن باشد، هزینه‌اش را پرداخت کند. درواقع، ارائه خدمات قرآنی و فرهنگی می‌تواند راهی برای درآمدزایی باشد.

کمال یادآور شد: متأسفانه در مؤسسات، گروه‌های اندیشه‌ورز وجود ندارند تا به راه‌های درآمدزایی بیندیشند. اینکه مدیر یک مؤسسه شخصا به درآمدزایی فکر کند، مؤثر نخواهد بود و این کار باید در قالب یک شورا انجام شود. از طرف دیگر، مؤسسات باید در تعامل خود با سازمان‌ها و مردم تجدیدنظر کنند؛ یعنی به نیازسنجی بپردازند و خدمات آموزشی و فرهنگی خود را متناسب با نیازهای روز ارائه دهند. ایده‌های بسیاری وجود دارد و باید به راه‌هایی فکر کرد که باعث می‌شود مؤسسات آسیب کمتری در مسائل اقتصادی ببینند. بعضی از مؤسسات تجربه خوبی در مسائل اقتصادی دارند که می‌توان از آن بهره‌مند شد، یا از امکاناتی مثل سالن همایش مناسب برخوردارند و حاضرند آن را به رایگان در اختیار مؤسسات دیگر قرار دهند، ولی بعضا این توانمندی‌ها و امکانات شناسایی نشده‌اند و این از وظایف اتحادیه مؤسسات است که این ظرفیت‌ها را شناسایی و اطلاع‌رسانی کند تا به این ترتیب، در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. در کنار درآمدزایی، مؤسسات باید از بعضی مسائل نیز جلوگیری کنند. مثلا، با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مالیات و بیمه می‌توان کمترین آسیب را در این زمینه متحمل شد. متأسفانه بعضی از مؤسسات به‌دلیل آشنایی نداشتن با قوانین بیمه و مالیات، هزینه‌های سنگینی از این بابت پرداخت کرده و می‌کنند. تعدادی از مؤسسات نیز از امتیازاتی مثل داشتن پشت‌بام با متراژ مناسب برخوردارند و می‌توانند با دریافت تسهیلات، پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام خود نصب کنند تا علاوه بر تأمین برق مؤسسه به‌صورت رایگان، انرژی تولیدی را بفروشند. پنل‌های خورشیدی به توسعه فناوری‌های دیجیتال و پدافند غیرعامل نیز کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که یک مؤسسه قرآنی نباید خود منبع درآمد باشد، بلکه باید فعالیت اقتصادی انجام داد و درآمد حاصل از آن را در مؤسسه هزینه کرد. در این صورت است که می‌توان موفق بود و نیازمند دریافت شهریه هم نبود. ممکن است مؤسسه‌ای بتواند کار کشاورزی انجام دهد، کمااینکه بعضی از آنها از همین راه درآمد به دست می‌آورند و برای مؤسسه خرج می‌کنند.

نقش مهارت و تفکر در درآمدزایی

مدیر مؤسسه فلق رایانه در پاسخ به این مسئله که استفاده از فناوری‌های روز هزینه‌بردار است و در توان همه مؤسسات نیست، گفت: هر مؤسسه‌ای که مجوز فعالیت دریافت کرده، این شرایط را پذیرفته که توان مالی‌اش را ارتقا دهد. بعضا در اساسنامه مؤسسات، راه‌های درآمدزایی نیز ذکر شده است. نهادهایی وجود دارند که مشاوره کسب‌وکار می‌دهند تا با کمترین سرمایه‌گذاری بتوان بیشترین سود را به دست آورد. هیچ کسب‌وکاری نیست که بدون هزینه و سرمایه اولیه راه‌اندازی شود؛ می‌توان با مبلغی ناچیز، کاری را به‌صورت آزمایشی شروع کرد و وقتی به شرایط مناسبی رسید، تسهیلات دریافت کرد. اگر مؤسسات طرح توجیهی کسب‌وکار داشته باشند و این طرح تأیید شود، می‌توانند با دریافت تسهیلات، فعالیت اقتصادی را آغاز کنند. گاهی اوقات نیز انجام یک کار، نه به سرمایه، بلکه به مهارت و تفکر نیاز دارد. مثلا، ممکن است یک کارخانه تولیدی نیازمند تبلیغ محصولات خود بوده و انجام این کار در توان و مهارت مؤسسه‌ای باشد و کم‌کم توسعه پیدا کند.  

وی ادامه داد: همه مباحثی که مطرح شد، نیازمند این است که در کنار مؤسسات، یک مشاور کسب‌وکار، ایده‌پرداز یا سناریونویس وجود داشته باشد. ما از قرآن‌آموزانی که وارد مؤسسات می‌شوند، توان‌سنجی نمی‌کنیم تا توانمندی‌های آنها و چگونگی بهره‌مندی از این توانایی‌ها مشخص شود.

کمال اظهار کرد: وقتی صحبت از فعالیت اقتصادی می‌شود، مؤسسات باید معاونت اقتصادی نیز داشته باشند و این معاونت از سوی افراد متخصص و مجرب این حوزه اداره شود. در این صورت، فعالیت آن با مباحث آموزشی مؤسسه تداخل پیدا نمی‌کند. مؤسسه‌ای که بتواند هم فعالیت اقتصادی و هم فعالیت آموزشی و فرهنگی انجام دهد، اعتماد مردم را جلب می‌کند و به یک مؤسسه چندمنظوره نمونه در کشور تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مؤسسه فلق رایانه نیز با ارائه خدمات، هزینه‌های خود را تأمین می‌کند، گفت: ما دوره‌های آموزشی برای سازمان‌ها و ادارات در زمینه خانواده، رسانه و فضای مجازی برگزار می‌کنیم؛ همچنین طرح و مشاوره فرهنگی به آنها ارائه می‌دهیم، محتوای دیجیتال تولید می‌کنیم، داوری مسابقات در این زمینه را انجام می‌دهیم و نشر مکتوب و دیجیتال را دنبال می‌کنیم. در آینده هر چه پیش می‌رویم، میزان تولید محتوا در هر ماه معادل کل سال‌های قبل می‌شود. درواقع، هر کس نتواند محتوا تولید کند، عملا در فضای مجازی حضور ندارد. آدام اسمیت اقتصاد را بر سه ضلع زمین، کار و سرمایه استوار می‌دانست و اگر امروز زنده بود، ضلع چهارمی به نام رسانه را به آن اضافه می‌کرد.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha