روایت ستارگانی که در زمین می‌درخشند
کد خبر: 4128737
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
ایکنا گزارش می‌دهد

روایت ستارگانی که در زمین می‌درخشند

تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای جلسات خانگی قرآن به نظر می‌رسد با مأموریت قرآنیان جبهه فرهنگی مبنی بر ظرفیت‌‌سازی و احیای شبکه‌های خانگی تناسب دارد و لذا اگر بتوانیم حرکتی در این زمینه انجام دهیم، منجر به رویش‌های خوبی خواهد شد.

گردهمایی فعالان جلسات خانگی قرآن در چهارمحال و بختیاری

دومین گردهمایی یک‌روزه «پویش ستاره‌های زمین» با محوریت جلسات خانگی قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری با حضور دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان، دبیر، مسئولان و رابطان شهرستانی جامعه قرآنی عصر استان و فعالان و مدیران جلسات خانگی قرآن کریم روز گذشته، ۲۵ اسفندماه در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

برگزاری چند کارگاه و دوره آموزشی با حضور حجت‌الاسلام حسینی و حجت‌الاسلام باقری ویژه فعالان و مدیران شهرستانی جامعه قرآنی عصر و دیدار این فعالان با نماینده ولی‌فقیه در استان در دفتر امام‌جمعه شهرکرد از اهم برنامه‌های گردهمایی یک‌روزه فعالان جلسات خانگی قرآن کریم استان بود.

برای آشنایی بیشتر با ساز و کار اجرای پویش ستاره‌های زمین و تقویت و گسترش جلسات خانگی قرآن کریم استان، گفت‌وگوهایی با دبیران جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور و استان و رابطان برخی شهرستان‌ها انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه ظرفیت‌سازی و حرکت عمومی یکی از مأموریت‌های اصلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار قرآنی سال ۹۸ تعبیری با این مضمون داشتند که نسبت فعالیت‌های قرآنی پیش از انقلاب به بعد از انقلاب یک به هزار هم نیست، لذا انقلاب اسلامی زمینه‌ گسترش فعالیت‌های قرآنی را در عرصه‌های مختلفی نظیر رسانه، دانشگاه، محصولات و تولیدات، تفسیر، تدبر، حفظ، قرائت و ... فراهم ساخته و هزاران کار خوب قرآنی انجام شده است.

وی با ذکر اینکه با اینحال رهبر معظم انقلاب قائلند که از برخی ظرفیت‌ها از جمله جلسات خانگی قرآن کریم غفلت شده است، ادامه داد: یکی از دلایل پیروزی انقلاب اخوت و اهتمام آحاد جامعه در همین جلسات خانگی بوده و این شبکه خانگی در طول تاریخ اسلام نیز بسیار مغتنم و منشأ تأثیر بوده است‌.

حسینی با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر احیای جلسات خانگی قرآن، بیان کرد: ایشان در همان سخنرانی سال ۹۸ بر غفلت از جلسات قرآنی در مساجد نیز اشاره داشتند و با وجود اینکه طرح‌های خوبی در این اماکن مقدس انجام می‌شود اما این تمام ظرفیت مسجد نیست و در راستای همین مهم، ایشان در ماه رمضانی که گذشت، تعبیر هر مسجد یک پایگاه قرآنی را مورد تأکید قرار دادند.

ظرفیت‌سازی و احیای شبکه‌های خانگی قرآن

وی تصریح کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای جلسات خانگی قرآن به‌نظر می‌رسد با مأموریت قرآنیان جبهه فرهنگی مبنی بر ظرفیت‌‌سازی و احیای شبکه‌های خانگی تناسب دارد و لذا اگر بتوانیم حرکتی در این زمینه انجام دهیم، منجر به رویش‌های خوبی خواهد شد.

حسینی جمعیت چندصد هزار نفری حافظان و قاریان، معلمان و فعالان قرآنی را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنین شمار بالایی از افراد اعم از طلاب و مبلغان و ... ظرفیت لازم برای پرداختن به کارهای قرآنی را دارند اما متأسفانه درصد قلیلی از این جمعیت، نسبت به تشکیل محافل و جلسات خانگی اهتمام دارند و از فعالیت‌های قرآنی به هر آنچه در مسجد، مدرسه یا مؤسسه قرآنی و ... انجام می‌دهند بسنده کرده‌اند.

تقویت جلسات خانگی در دوران کرونا

دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر با اشاره به سنت زیبای روضه‌های خانگی که گاه با جلسات قرآنی پیوند داشته است، تصریح کرد: همانطور که کرونا باعث تعطیلی هیئت‌های بزرگ اما تقویت جلسات روضه‌های خانگی شد، جریان جلسات خانگی قرآن نیز در فضای کرونا و البته با تنبه دادن از سوی رهبر انقلاب، جدی گرفته شد و قرارگاه احیای این جلسات در کشور و استان‌ها و شهرستان‌ها در شاخه قرآنی جبهه فرهنگی تشکیل شد.

حسینی ادامه داد: در ستاد مرکزی این قرارگاه مباحثی ناظر بر دوره‌های تربيت مربی، تهیه محتوا و مهیاسازی برخی زیرساخت‌ها پیگیری می‌شود؛ البته الزامی هم نداریم که تمامی برپاکنندگان جلسات خانگی قرآن در سامانه ما ثبت شود اما امروز بالغ بر ۱۱ هزار جلسه ثبت شده داریم که ارتباط مستمر و سازنده با قرارگاه دارند که از محتوا، دوره‌های تربیت مربی، خدمات فضای مجازی، پرچم‌های متبرک فاطمی و رضوی و برخی دیگر از خدمات و تشویق‌ها قرارگاه بهره‌مند هستند.

وی رسالت جامعه قرآنی عصر را بیشتر ناظر بر گفتمان‌سازی دانست و توضیح داد: اساساً نه تنها جامعه قرآنی عصر بلکه حتی نهادهای دولتی نیز توان تأمین اعتبارات برای فعالیت‌های قرآنی مردمی را ندارند و نگاه به کمک‌های دولتی و حاکمیتی در این حوزه شاید حتی آسیب‌زا هم باشد، همچنان که در روضه‌های خانگی نیز این نگاه وجود نداشته و مردم با عشق و ارادت به ساحت اهل‌بیت(ع) این کار را بدون چشم‌داشتی و با شور و شکوه هر چه تمام‌تر انجام می‌دهند.

ظرفیت ۱۰ برابر شدن جلسات خانگی قرآن وجود دارد

حسینی با اشاره به اجرای دومین پویش رسانه‌ای ستاره‌های زمین در حوزه جلسات خانگی قرآن کریم در ماه رمضان پیش‌رو، گفت: برای فراگیری این پویش قرآنی از خانواده‌ها درخواست داشته‌ایم که در ایام ماه مبارک و در موعد افطار که اعضای خانواده گرد سفره جمع هستند، آیاتی از قرآن کریم تلاوت شود و همین جمع کوچک بتواند حلاوت دورهمی قرآنی را درک کند تا بتدریج به جلسات بزرگ‌تر در سطح محله و روستا و شهر بپیوندد.

دبیر پویش ستاره‌های زمین تأکید کرد: در طی ماه مبارک رمضان ارتباطات مستمر با رابطان و جلسه‌داران برقرار خواهد بود و نشست و برخاست‌هایی که منجر به تقویت آنان می‌شود در دستور کار قرارگاه جلسات خانگی قرآن کریم قرار دارد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت‌های کشور، رقم ۱۱ هزار جلسه خانگی ثبت شده تا چه میزان می‌تواند افزایش یابد؟ گفت: بالغ بر ۱۰ هزار محله در کشور وجود دارد که در هر محله چندین هزار نفر ساکن هستند و باید بگویم تعداد ۱۱ هزار جلسه ثبت شده در بدبینانه‌ترین حالت می‌تواند ۱۰ برابر شود.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم که جلسات اهل‌بیت(ع) نیز پیوست قرآنی داشته باشند و در جلسات قرآنی نیز پیوست عترت(ع) بیش از پیش تقویت شوند زیرا براساس تعالیم دینی، قرآن و عترت(ع) دو ثقل جدایی ناپذیرند.

فعالیت ۶۰۰ جلسه خانگی قرآن در استان

در ادامه، سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در نخستین پویش ستاره‌های زمین در ماه رمضان سال گذشته تعداد جلسات خانگی قرآن استان به رقم تقریبی ۶۰۰ رسید، اظهار کرد: طرح جدیدی که امسال با عنوان «آیات رویش» اجرایی می‌شود، ناظر بر تربیت نوجوانان قرآنی است چرا که به‌نظر می‌رسد در برنامه‌های قرآنی نگاه خوبی به کودکان، جوانان و بزرگسالان بوده اما نوجوانان کمتر دیده شده‌اند و لذا طرح آیات رویش به‌دنبال پر کردن خلأ این لایه است.

وی با ذکر اینکه خوشبختانه ۹ شهرستان استان از این طرح استقبال کرده و مربیان نیز در ماه شعبان دوره‌های آموزشی را در شیراز گذراندند، ادامه داد: اصل کار در این طرح، تثبیت تربیت قرآنی است که برگرفته از محتوای قرآن و عترت(ع) و در قالب اردو، مسابقه، کارهای گروهی و مشورتی و مباحث اندیشه‌ای کارگاهی تحقق می‌یابد؛ این قالب‌های تشویقی و سازنده مانند اردوها، مسابقات، بازی‌های قرآنی و ... را در مدارس کمتر شاهد هستیم.

رشد و تربیت نوحوانان قرآنی در «آیات رویش»

چهره قرآنی استان تأکید کرد: امیدواریم که در استان با اجرای این طرح که از سوی جامعه قرآنی عصر و در قالب مؤسسه خیریه انصارالقرآن اجرایی می‌شود، بتوانیم در سال‌های آینده نوجوانان قرآنی رشد بهتری داشته باشند.

میراحمدی در پاسخ به این پرسش که طرح آیات رويش رویکرد آموزشی دارد، گفت: در این طرح اساساً رویکرد آموزشی و تربیتی وجود ندارد و قرار نیست داده‌هایی به ذهن نوجوانان انتقال یابد بلکه اصل کار معطوف بر تربیت اخلاقی و قرآنی مخاطبان است؛ در جلسات خانگی نیز از آنجا که عامه مردم مخاطب هستند، رویکرد این است که کارهایی در قالب شبکه‌ای انجام شود که انس با قرآن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در چنین فضایی رویکرد انتقال داده‌ها وجود ندارد زیرا شیوه انجام کار معطوف بر کارهای کارگاهی است که اعضای گروه‌ها زیرنظر مربی کارهایی انجام می‌دهند و هدف نهایی این جلسات این است که یک کارکرد اجتماعی، محلی و خانوادگی از پایگاه قرآن کریم را شاهد باشیم.

ورود جلسات خانگی قرآن به حل مسائل جامعه

میراحمدی تأکید کرد: تلاش این است که قلمرو جلسه خانگی محله با هدایت مربی به عرصه معضلات و مسائل اجتماعی محله خود ورود داشته باشد و انواع مشکلات اعم از آموزشی، بهداشتی، پزشکی و ... را احصا و حتی‌الامکان رفع کند که در این راستا نمونه‌های خوبی از ورود جلسات خانگی به حل مسائل مردم در جای‌جای استان داریم که به فعالیت‌هایی نظیر راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، کارهای آموزشی و پیگیری مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی محلات می‌پردازند.

دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر استان با تصریح اینکه نگاه به آثار احتماعی و محله‌ای جلسات خانگی قرآن موضوعیت دارد، گفت: این مهم باید تحقق یابد و لذا فعالان این عرصه یک شبکه مؤمنانه از قرآنیان است که به‌صورت مستمر و با نگاه مؤمنانه خود را مسئول می‌دانند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

تربيت نیروهای تراز در جلسات خانگی قرآن

میراحمدی اوج فعالیت جلسات خانگی را تربیت افراد در تراز انقلاب اسلامی دانست و توضیح داد: بسیاری از نیروهای فعال در حوزه قرآنی وجود دارد که هیچ موضع فعالی ندارند و در بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی و ... موضعی نمی‌گیرند که نمونه آن را در فتنه ۸۸ شاهد بودیم و دیدیم که به‌جز عده معدودی از چهره‌های قرآنی، بسیاری از قرآنیان سکوت کردند و اعلام موضع نداشتند.

این مدرس دانشگاه در استان با تأکید بر اینکه آموزش‌های قرآنی نباید معطوف بر روخوانی و روان‌خوانی و قرائت و حفظ باشد بلکه فهم و عمل به قرآن نیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: جامعه قرآنی عصر در طرح‌هایی که تهیه و اجرا می‌کند حقیقتاً به‌دنبال این است که اجتماعی‌سازی آموزه‌های نورانی قرآن و اهل‌بیت(ع) اتفاق بیفتد و نیروهای در تراز و فعال تربیت شوند.

میراحمدی با اشاره به مطالبه چندین ساله مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، بیان کرد: پرسش اینجاست که با وجود فعالیت حجم بالای متولیان قرآنی، چه کسی مسئول تحقق این مطالبه است؟

استقبال از ایده‌های قرآنیان

این قاری پیشکسوت استان تأکید کرد: بازخوانی منظومه فکری رهبر انقلاب در خصوص فعالیت‌های قرآنی یکی از ضرورت‌هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد و جا دارد سخنان ایشان در سه چهار سال اخیر در خصوص احیای جلسات خانگی مورد توجه قرار گیرد و بازخوانی و مطالعه شود و گروه‌های اجتماعی دور هم بنشینند و بحث و تبادل نظر کنند.

میراحمدی با بیان اینکه امروز اهل قرآن باید برای فتح خانه به خانه برای جاری و ساری ساختن قرآن کریم در خانواده‌ها راهکار داشته باشند، تصریح کرد: همانطور که رسانه‌ها و اینترنت خانه‌ها را تسخیر کرده و در بخش مخفی خانه‌ها راه یافته است باید بتوانیم خانه‌ها را یکی پس از دیگری فتح کنیم و قرآن را به آنجا برسانیم.

دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر استان در پایان گفت: امروز دشمنان متعدد انقلاب اسلامی در یک جبهه قرار گرفته‌اند و به تعبیر مقام معظم رهبری ما نیز باید در یک جبهه قرار بگیریم حال آنکه متأسفانه بسیار جزیره‌ای هستیم که این امر هزینه‌های گزافی را بر ما تحمیل می‌کند. لذا این درخواست را از قرآنیان دارم که راهکارهای جبهه شدن را مورد تأمل قرار دهند و جامعه قرآنی عصر از ایده‌ها در این خصوص استقبال می‌کند.

پیوند دانش‌آموزان با جلسات خانگی قرآن

فرهاد بیگی، رابط جامعه قرآنی عصر در شهر کیان با اشاره به اینکه جلسات خانگی قرآن موضوع مورد نیاز جامعه و جوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان است، اظهار کرد: تلاش ما این است که بتوانیم با کمک قرآن نسل جوان را به مسیر صحیح سوق دهیم.

وی ادامه داد: ۲ گروه قرآنی در شهر کیان اقدام به برپایی جلسات خانگی می‌کنند که مباحث روخوانی و روانخوانی و بیان تفسیر و ترجمه و نیز تدبر به مخاطبان ارائه می‌شود که اميدواريم فرزندانمان با قرآن تربیت شوند و از آموزه‌های مصحف شریف در ساحت‌های گوناگون زندگی بهره بگیرند.

مسئول دارالقرآن آموزش و پرورش ناحیه یک شهرکرد بیان کرد: هدف نباید صرفاً تلاوت قرآن باشد بلکه نوجوان و جوان ما وقتی آیه‌ای را تلاوت می‌کند باید به فکر فرو رود که درس‌های این آیه در کدام بخش زندگی می‌تواند عملیاتی شود و به کمک او بیاید چرا که برنامه زندگی انسان در قرآن مطرح شده است.

بیگی همکاری و همفکری و کارهای گروهی و تشکیل جبهه و شبکه را در حوزه جلسات خانگی مورد تأکید قرار داد و گفت: جا دارد و تلاش ما هم این است که این جلسات در خانه‌ها، مساجد، مدارس و ... با هر تعداد مخاطب راه‌اندازی شود.

این معلم و فعال قرآنی استان با تصریح اینکه جلسات قرآنی در ماه رمضان پررنگ‌تر می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه در ایام غیر از این ماه مبارک نیز جلسات‌ خانگی فعال هستند اما هدف، گسترش این جلسات است که باید گروه‌ها و جلسات جدید تشکیل شود چرا که هر چه برای قرآن کار شود باز هم کم است.

بیگی با تأکید بر اینکه تقویت فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در مدارس در دارالقرآن امام علی(ع) ناحیه یک شهرکرد پیگیری می‌شود، ادامه داد: تلاش داریم که مشارکت دانش‌آموزان را افزایش دهیم و آموزش‌های قرآنی به آنان ارائه شود تا بتوان شبکه‌ای از دانش‌آموزان قرآنی تشکیل شود که خودشان معلم و مروج قرآن در بین همسن و سالان خود شوند و جلسات قرآن را دایر کنند.

آشنایی با زوج جوان فعال در جلسات خانگی قرآن

پیام سواری جوانمردی، دبیر جامعه قرآنی عصر در شهرستان خانمیرزا که به همراه همسر خود اقدامات خوبی را در راه‌اندازی و تقویت جلسات خانگی قرآن در این شهرستان داشته است به خبرنگار ایکنا گفت: به برکت قرآن توانستیم در هر روستای شهرستان خانمیرزا یک رابط قرآنی تعیین کنیم که اینان افراد علاقه‌مند به‌کار قرآنی یا مربیانی هستند که توانسته‌اند جلسات قرآن را در منازل یا مساجد راه‌اندازی کنند و طرح تلاوت‌ نور در مساجد روستاها نیز توسط این رابطان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع تلاش شده است که فعالان مساجد که حضور مستمر در مسجد دارند به سمت جامعه قرآنی عصر هدایت و تشویق شوند و امروز در منازل خود جلسات خانگی قرآن را برگزار می‌کنند.

سواری جوانمردی با اشاره به برخورداری شهرستان خانمیرزا از ۶۰ روستا، گفت: در این روستاها جلسات خانگی قرآن با راهبری مربیان برگزار می‌شود و در کل شهرستان قریب به ۱۵۰ جلسه ثبت شده وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ قرآنی فعال هستند.

این فعال جوان قرآنی استان به فعالیت قرآنی در فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: ۱۰ گروه و کانال قرآنی در فضای مجازی و با عضویت شمار بالای مخاطبان فعال هستند که به‌صورت روزانه مطالبی در این فضا نیز به مخاطبان ارائه می‌شود.

همچنین راحله محبی با اشاره به اینکه همسرش فعالیت در گروه جهادی را نیز در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی خود پیگیری می‌کند، گفت: با توجه‌ به فعالیت گروه جهادی در روستاها، رابطان قرآنی نیز در این مناطق تعیین شده که اقدام به برپایی جلسات خانگی قرآن کریم می‌کنند.

وی گفت: بنده نیز به‌عنوان مدیر مدرسه از این فرصت برای سوق دادن دانش‌آموزان و خانواده‌ها به جلسات خانگی و راه‌اندازی جلسات جدید استفاده می‌کنم که همجواری مدرسه با مسجد نیز فرصتی شده است تا جلسات قرآن را با حضور دانش‌آموزان در این مکان مقدس برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha