پیش‌بینی ۴۰۰ حسینیه، زائرسرا و ظرفیت بقاع متبرکه برای اسکان زائران
کد خبر: 4128434
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

پیش‌بینی ۴۰۰ حسینیه، زائرسرا و ظرفیت بقاع متبرکه برای اسکان زائران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران درنظر گرفته شده و در مجموع برای حدود ۴۱۵۰۰ نفر اسکان ارزان پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 24 اسفندماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه، که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: امسال توفیق پیدا کردیم، باتوجه به همزمانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی را به صورت تلفیقی در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: طرح آرامش بهاری همه ساله در ایام نوروز برگزار می‌شود و امسال از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه، در بقاع متبرکه خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مسافران اجرا خواهد شد. در سطح استان ۱۲۳ بقعه مجری این طرح خواهند بود و در مجموع بیش از 4000 پرسنل اوقاف، هیئت امنا و خادمان آستان مقدس امام‌زادگان در این طرح مشارکت خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در  ادامه به تشریح جزئیات برنامه‌های این طرح پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه 700 شهید در بقاع متبرکه استان مدفون هستند، در آخرین پنجشنبه سال مراسم عطرافشانی و غبارروبی شهدا را برگزار خواهیم کرد.

احمدزاده افزود: در طرح آرامش بهاری بیش از ۴۵ خیمه و غرفه معرفتی در محل بقاع متبرکه شامل غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره و پاسخ به سوالات شرعی، همه واقف باشیم، چندرسانه‌ای، حجاب، فعالیت‌های قرآنی و غرفه سلامت برپا خواهد شد.

وی بیان کرد: در این غرفه‌ها محصولات فرهنگی مرتبط توزیع و مسابقاتی با موضوعات فرهنگی نیز به صورت روزانه برگزار خواهد شد. ضمن این که نمایشگاه‌های ایثار و شهادت، خانواده و جنگ نرم نیز در حاشیه این خیمه‌های معرفتی برپا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز ابراز کرد: در این طرح باتوجه به مناسبت خاص هر روز، برنامه‌ای ویژه خواهیم داشت برگزاری مراسم تحویل سال نو در بقاع شاخص، همراه با قرائت دعای تحویل سال و پخش مستقیم سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار پیش‌بینی شده و در مجموع بیش از 1000 مراسم سخنرانی و بیان احکام توسط مبلغین و روحانیون برای زائران و مسافران در این ایام برگزار می‌شود.

احمدزاده با بیان اینکه ۱۴۰ مبلغ بومی و اعزامی در اجرای این طرح به خادمین کمک خواهند کرد، ادامه داد: برگزاری نماز جماعت اول وقت در تمامی بقاع به ویژه در ایام حضور زائران مورد توجه ویژه قرار دارد. درخصوص پوشش رسانه‌ای این مراسمات طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری صداوسیما، معرفی بقاع متبرکه در سیمای استان و پخش مسابقات قرآنی در رادیو در دستور کار قرار دارد.

وی درمورد اسکان و اطعام زائران نیز بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا زائران بتوانند از خدمات بقاعی که ظرفیت اسکان دارند استفاده کنند. علاوه بر این در مشهد نیز بیش از ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران درنظر گرفته شده و در مجموع برای حدود  ۴۱۵۰۰ نفر اسکان ارزان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ارائه خدمات سلامت، پذیرایی و اطعام زائران بقاع متبرکه نیز در ایستگاه‌های صلواتی برنامه‌ریزی شده است، علاوه بر برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه اجرا می‌شوند، در محور داورزن، سبزوار، نیشابور و مشهد ۷ ایستگاه و مسجد بین راهی پیش‌بینی شده تا به زائران و مسافران خدمت‌رسانی کنند.

آغاز طرح ضیافت الهی همزمان با ماه رمضان

احمدزاده در ادامه به تشریح جزئیات طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: طرح ضیافت الهی از ۳ فروردین تا ۴ اردیبهشت ماه، یعنی تا روز عید فطر برگزار می‌شود. این طرح نیز ویژه بقاع متبرکه استان است، اما حسینیه‌ها و مساجد نیز در بحث خانه تکانی و نظافت و عطرافشانی مورد توجه خواهند بود.

وی در خصوص مراسم مذهبی در این ایام، افزود: قرائت ادعیه روزانه ماه رمضان، برگزاری نماز جماعت، مراسم سخنرانی، قرائت دعای افتتاح یا ابوحوزه ثمالی، مناجات خوانی با حضور مداحان از جمله فعالیت‌های عبادی و تبلیغی این طرح است که به کمک مبلغان برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی شامل جز خوانی، ترتیل‌خوانی و برگزاری محافل انس با قرآن کریم نیز در این ایام به طور ویژه‌ای مورد توجه است. همچنین برنامه‌های قرآنی ویژه بانوان و کودک و نوجوان نیز در این طرح اجرا خواهند شد.

احمدزاده گفت: با توجه به ظرفیت ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شده تا ثبت نام کلاس‌های طرح ملی حافظان قرآن کریم نیز در این ایام برگزار شود. همچنین از هیئت‌های شاخص استان دعوت شده تا در بقاع متبرکه به فعالیت بپردازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اطعام و افطار در ماه مبارک رمضان دو تاکید این امر در روایات، بیان کرد: به همت خیرین سفره‌های افطار ساده و اطعام زائرین در بقاع متبرکه برگزار می‌شود. این سفره‌های افطاری ساده هیچگونه محدودیتی در تعداد زوار ندارند و ما آمادگی داریم از تمامی عزیزان پذیرایی کنیم.

احمدزاده به وقف مصحف شریف نیز در ایام برگزاری این طرح اشاره کرد و افزود: طرح وقف مصحف شریف طرحی است که امکان وقف را برای افراد در هر قشری فراهم کرده و چند سالی است که به صورت ویژه در ایام ماه مبارک رمضان دنبال می‌شود.

وی تشریح کرد: در ۱۳ فروردین ماه همزمان با دهم رمضان، ویژه برنامه «خدیجه، مادر امت» برگزار می‌شود. علاوه بر این در روز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، همزمان با برگزاری جشن میلاد، سفره‌های کریمانه نیز در بقاع متبرکه برپا خواهند شد. برگزاری مراسم شب‌های قدر، شهادت امام علی(ع)، راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر نیز برای زائران برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha