شروط عاقبت‌‌ بخیری در آخرالزمان چیست
کد خبر: 4126564
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

شروط عاقبت‌‌ بخیری در آخرالزمان چیست

معاون آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر کسب آگاهی برای جلوگیری از هجوم شبهات در آخرالزمان به تشریح شروط عاقبت بخیری در کلام امامان تشیع پرداخت.

علی غیبیعلی غیبی، معاون آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: ایشان فرمودند که «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» اگر کسی نسبت به زمانه خودش آگاهی کسب کند، شبهات به سمت او هجوم نمی‌برد و شبهات به نوعی او را غرق نمی‌کند و از پا در نمی‌آورد. در زمانی هستیم که طبق روایات آخرالزمان زمانی اهل بیت(ع) هشدارهایی را نسبت به بحث آخر زمان به همه داده‌اند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: حضرت در این روایت می‌فرمایند «يَظهَرُ في آخِرِ الزَّمانِ وَاقتِرابِ السّاعَةِ وهُوَ شَرُّ الأَزمِنَةِ» بدترین زمان‌ها آخرالزمان است اما چرا آخرالزمان محسوب می‌شود؟ باید گفت به خاطر فتنه‌ها شبهات خط و مشکلاتی که در عالم به صورت تصاعدی رخ می‌دهد.

غیبی افزود: اگر در زمانی یک فرعون وجود داشت، امروز فرعون‌ها هستند و از طرفی غربالگری برای افرادی که می‌خواهند در جبهه حق باشند کاملاً خود را ثابت کنند، وجود دارد. عده‌ای محضر امام باقر(ع) رفتند و سؤال کردند که آقا جان کی فرج شما اتفاق می‌افتد، حضرت فرمودند فرج ما اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه شما غربال شوید.

معاون آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه احادیث اهل بیت(ع) خبر از شرایط متفاوت زندگی بشریت در آخرالزمان می‌دهد، به راهکارهای عاقبت‌بخیری در زمان غیبت آخرین امام معصوم اشاره کرد و گفت: شخصی به اسم یونس بن عبدالرحمان به محضر امام کاظم(ع) عرضه داشت که شما قیام کننده به حق هستید؟ حضرت در جواب فرمودند که قائمی که ظهور می‌کند و زمین را از لوس کفار پاک می‌کند، زمین را پر از عدل می‌کند همان طور که از ستم پرشده باشد و او پنجمین فرزند من است، برای اینکه جانش حفظ بشود یک غیبت طولانی خواهد داشت و عده‌ای از مردم از کنارش پراکنده می‌شوند به نوعی ایشان را قبول ندارند یا نسبت به حضرت ولایت‌پذیری ندارند اما عده‌ای هستند که اینها بر ولایت این امام ثابت می‌مانند.

وی ادامه داد: امام کاظم(ع) سه مسئله رو برای شیعیان خود مطرح می‌کنند برای اینکه ما نیز جزء یاران مهدی موعود(عج) باشیم باید مطابق شیعیان ذکر شده در روایت متمسک به ریسمان اهل بیت(ع) بشویم؛ تمسک یعنی انسان قرار است در چاهی بیفتد و برای اینکه سقوط نکنه چنگ می‌اندازد تا از سقوط خود جلوگیری کند. اهل بیت(ع) در آخر زمان برای ما همان‌طور که در صلوات شعبانیه نیز به آن اشاره شده است بهترین مأمن برای شیعیان اهل بیت(ع) عصمت و طهارت هستند.

وی افزود: امام کاظم(ع) در ادامه سخنان خود افرادی که در ولایت اهل بیت(ع) ثابت‌قدم هستند را مورد تأکید قرار می‌دهند بنابراین این که در ولایت اهل بیت(ع) ثابت‌قدم باشیم بسیار مهم است یعنی اینکه در لحظه به لحظه زندگی ما حلال اهل بیت برما حلال باشد و کسی می‌تواند خود را در ولایت اهل بیت ببیند که نوع رفتارش اثبات‌کننده همراهی با دستورات امامین در تمامی زندگی باشد.

معاون آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، برائت از دشمنان اهل بیت(ع) را سومین ویژگی انسان عاقبت‌بخیر در کلام امام هفتم شیعیان دانست و گفت: برای عاقبت بخیری باید سه شرط تمسک به ریسمان اهل بیت، ولایت‌پذیری و برائت از دشمنان اهل‌بیت(ع) را رعایت کنیم. امام کاظم(ع) فرمودند که «اولاعک منا و نحن من هو انها» از ما هستند ماهم از آنها هستیم اگر کسی دوست دارد مثل سلمان فارسی که پیامبر اکرم(ص) در موردش فرمود «سلمان و منا اهل البیت» باید شیعیه اهل بیت با این سه ویژگی در آخر زمان باشد «أُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ ما هم از آنها هستیم»، «وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّة"ً آنها از اینکه ما امامشان هستیم راضی هستند»، «وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً ما هم راضی هستیم که آنها شیعه ما هستند»، «وَطُوبى لَهُمْ، هُمْ وَاللّه مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ خوشا به حالشان که اینها در روز قیامت با ما و در رتبه ما هستند».

استاد غیبی بر کمک به هدایت دیگر انسان‌ها تأکید کرد و افزود: هرچند که باید خودمان را نجات بدهیم اما فقط بحث ما نیست بلکه انسانی می‌تواند در این زمینه خوب قدم بردارد که نه فقط به فکر خود باشد بلکه بتواند دیگران را هم به این مسیر وارد کند چراکه نبی مکرم اسلام در روز غدیر حرفشان این بود که به نوعی همه ما مبلغ دین باشیم. «فَلیُبَلِّغِ الحاضِرُ الغائِبَ وَ الوالِدُ الوَلَدَ إلَییَومِ القیامَةِ هر حاضری به غائب برساند هر پدری به فرزندش برساند تا روز قیامت همه ما وظیفه داریم نسبت به هم دیگر این مسئله را یادآوری کنیم».

وی در پایان گفت: طبق ولایت اهل بیت(ع) زندگی کنیم و دیگران را نیز ترغیب کنیم و همان‌گونه که امام رضا(ع) فرمود اگر مردم زیبای کلام ما را می‌فهمیدند از ما تبعیت می‌کردند با ترویج گفتار و کردار اهل بیت(ع) بتوانیم قدمی در راه رضایت خداوند برداریم.

انتهای پیام
captcha