نشست مهدویت در اندیشه اهل سنت برگزار شد
کد خبر: 4126473
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷

نشست مهدویت در اندیشه اهل سنت برگزار شد

نشست علمی «مهدویت در اندیشه اهل سنت» به همت انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول جامعة‌المصطفی العالمیه خراسان برگزار شد.

مهدویتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر عباسی، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس نشست علمی مهدویت در اندیشه اهل سنت، که به همت انجمن علمی-پژوهشی فقه و اصول جامعة‌المصطفی العالمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: اهل سنت و موضوع مهدویت بحث مسلمی است، چرا که به خاطر روایات فراوانی که از پیامبر(ص) درخصوص حضرت مهدی(عج) آمده است، هیچ شک و تردیدی برجای نمی‌گذارد، شبهه در این مورد که حضرت مهدی(عج) فرزندی از فرزندان پیامبر(ص) هستند، ظهور و جهان را پر از عدل و داد می‌کنند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرماید: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ فِيهِ رَجُلاً مِنْ وُلْدِي يُوَاطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِي يَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً؛ اگر باقی نماند از دنيا مگر يک روز البته خدا آن روز را طولاني فرمايد تا خدا مبعوث کند مردی از فرزندان مرا که اسم او با اسم من يکسان باشد، زمين را پر از عدل و داد کند، چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد.»

عباسی بیان کرد: در این مسئله از جمله مشترکاتی که در میان اهل تشیع و تسنن وجود دارد این است که در دوران حضرت مهدی(عج)، حضرت عیسی ابن مریم(ع) نیزاز آسمان نازل می‌شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در موضوع مهدویت مسئله اختلافی که در میان اهل تشیع و تسنن وجود دارد، این است که عقیده محور اهل سنت این است که امام زمان(عج) هنوز به دنیا نیامده‌ و در آخرالزمان به دنیا می‌آید. اما شیعیان معتقد هستند آن حضرت به دنیا آمده و زنده هستند.

وی گفت: روایاتی وجود دارد که نشان از محل زندگی حضرت امام زمان(عج) دارد و محل اختلاف اهل تسنن و تشیع است. به عنوان مثال روایاتی پیرامون سرداب امام زمان(عج) وجود دارد و همان‌طور که می‌دانیم ایشان از خانه کعبه ظهور خواهند کرد، بنابراین باید گفت اگر طبق روایاتی حضرت را در سرداب و در یک مکان مقدس زیارت می‌کنیم، به معنای این نخواهد بود که ایشان در این مکان زندگی می‌کنند. طبق روایات چون حضرت مهدی(عج) از نظرها غایب هستند، مکان مشخصی برای زندگی ندارند.

عباسی بیان کرد: منابع زیادی پیرامون آراء و عقاید اهل تسنن و تشیع در موضوع مهدویت وجود دارد که باید منابع اصیل را بشناسیم و به مطالعه کامل آن‌ها بپردازیم و مواردی که با یکدیگر در تناقض و تقابل هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین به منابع معتبری برای معرفی شیعه بپردازیم، به این گونه که برای نقد هر شخصیت و اندیشه‌ای تنها باید به صاحبان همان اندیشه مراجعه کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحیمی دبیر علمی این نشست طی سخنانی، اظهار کرد: از گذشته تا به امروز انتظار می‌رود منجی جهانی بیاید و بر روی ظلم، ستم، بی‌عدالتی خط بطلان بکشد و آرامش را در سطح جهان به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: اندیشه مهدویت با دو رویکرد همراه است، نخست اندیشه مهدویت را نسبت به ادیان الهی مورد مطالعه قرار می‌دهند. آنچه که از متون ادیان آسمانی به دست می‌آید این است که با توجه به اختلاف نظری که در میان ادیان وجود دارد اما در یک مسئله اشتراک‌نظر دارند و این است که همگی به آخرالزمان معتقد هستند، حتی اگر به صورت مصداقی دچار اختلاف نظر باشند و این مسئله با توجه به تلقی که ادیان از منجی دارند، شکل گرفته است.

رحیمی بیان کرد: اندیشه مهدویت در اسلام را می‌توان مورد مطالعه قرار داد که دو شیوه دارد. نخست شیوه تطبیقی از نگاه اهل تسنن و تشیع است که این دو نسبت با توجه به بیاناتی که درخصوص مهدویت وجود دارد، می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد و برآیند و نتیجه آن در قالب کار پژوهشی ارائه شود. همچنین مهدویت را درون‌مذهبی، به عنوان مثال اندیشه مهدویت در اندیشه اهل تسنن و تشیع، مورد مطالعه قرار داد.

انتهای پیام
captcha