نمایشگاه بین‌المللی قرآن 1402 دو بار برگزار می‌شود
کد خبر: 4125933
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
محمدمهدی عزیززاده:

نمایشگاه بین‌المللی قرآن 1402 دو بار برگزار می‌شود

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سال 1402 دو ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، گفت: مقرر شده تا در سال آتی، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ابتدا و انتهای سال برگزار شود.

محمدمهدی عزیزاده قائم مقام معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن بعدازظهر امروز 13 اسفندماه با حضور محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بیان آخرین جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن و با اجراوکارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

وی با اشاره به اینکه امسال بهار طبعیت و بهار قرآن با هم تقارن پیدا کرده است، گفت: علاوه بر اینکه در ابتدای سال 1402 ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، در روزهای پایانی این سال هم شاهد آغاز ماه مبارک خواهیم بود و لذا سال آینده دو نمایشگاه بین‌المللی قرآن در فروردین و اسفندماه برپا می‌شود.

2 نمایشگاه در یک سال 

عزیززاده تصریح کرد: در برخی سال‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن در اواخر ماه شعبان بوده‌ایم و لذا یکی از برنامه‌های ما این است که نمایشگاه دوم سال آینده قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شود و تا نیمه‌های ماه مبارک ادامه داشته باشد. اگر این کار صورت بگیرد مشکلاتی که محدودیت سفر در ماه مبارک رمضان برای حضور نمایندگان کشورهای دیگر و نیز هموطنان در دیگر استان‌ها دارد تا حدودی برطرف خواهد شد. علاوه بر اینها اگر نمایشگاه قرآن سال آینده را قبل از عید آغاز نکنیم عملاً به عید فطر برخورد خواهیم کرد که کار را سخت می‌کند.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حدود دو دوره است که نمایشگاه قرآن به دلیل تغییر زمان ماه مبارک رمضان به بازه زمانی قبل از نمایشگاه کتاب منتقل شده و به همین خاطر استقبال بهتری صورت می‌گیرد. امسال همچنین محصولات حوزه دین در بخش ناشران که بخش مشترک نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب است، ابتدا در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود.

بازه زمانی نمایشگاه سی‌ام

مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مورد بازه زمانی برگزاری نمایشگاه سی‌ام افزود: زمان شروع نمایشگاه قرآن از روز نهم رمضان است و با در نظر گرفتن رؤیت هلال ماه مبارک، فعلاً برنامه‌ریزی ما بر روی روز دوازدهم فروردین است و تا 26 همان ماه ادامه دارد.

دو اقدام جدی وزارت ارشاد در حوزه نمایشگاه قرآن 

عزیززاده در ادامه به دو کار جدی وزارت ارشاد در نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: یکی از این کارها تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه است که ساختار آن در معاونت شکل گرفته و فعلاً مسئولیت آن بر عهده بنده گذاشته شده است. کار جدی دیگر که در حال طراحی آن هستیم این است که از سال بعد مجموعه نمایشگاه‌های قرآن به صورت هماهنگ در کل کشور و در یک بازه زمانی در خارج از کشور برگزار شود. چون فرصت کافی در اختیار نداشتیم این طراحی برای نمایشگاه آینده کامل نخواهد بود.

مردمی و مخاطب‌پسند 

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه سال آینده دو سیاست کلان مردمی‌تر شدن و مخاطب‌پسندتر شدن را دنبال می‌کند، گفت: ممکن است امسال شاهد افتتاحیه‌های معمول نمایشگاه که در هر دوره شاهد بوده‌ایم نباشیم، یعنی در این دوره شاهد افتتاحیه‌ای با حضور مقامات و چندین سخنرانی نخواهیم بود. امسال افتتاحیه مفرح، بانشاط، مردمی و ساده‌تری اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه سال آینده قشر ویژه ما خانواده‌ها هستند. بخش‌بندی‌های نمایشگاه را هم مخاطب‌محور کرده‌ایم، یعنی اگر با فرزندتان وارد نمایشگاه شوید هر آنچه برای این فرزند در حوزه کودک نیاز داشته باشید از کار مفهومی تا خرید آثار و محصول و ارائه خدمات همه در یک بستر متمرکز یکجا دریافت خواهد شد. همین اتفاق در حوزه بانوان، نوجوانان و .. هم افتاده است.

متفاوت شدن طراحی

عزیززاده با تأکید بر اینکه طراحی نمایشگاه سال آینده متفاوت‌تر شده و محدودیت‌ها برای حضور مجموعه‌های شرکت‌کننده را برداشته‌ایم، افزود: امسال علاوه بر شبستان اصلی دو شبستان غربی و شرقی مصلی و حیاط جنوبی را زیر بار نمایشگاه برده‌ایم و حدود 30 درصد افزایش فضا را خواهیم داشت.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن 1402 دو بار برگزار می‌شود

آمادگی 6 کشور 

بر اساس گزارش ایکنا عزیززاده در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوالی در مورد کیفیت بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: نمایشگاه قرآن سال‌ها با عنوان بین‌المللی برگزار شده و مسئولان ادوار مختلف هم مدل‌هایی برای این بین‌المللی شدن امتحان کرده‌اند که عمدتاً سازوکارهای استاندارد بین‌المللی شدن نبوده است. برای بین‌المللی شدن نمایشگاه باید با مجموعه‌های قرآنی کشورهای مختلف صحبت شود و آثار آنها در چارچوب توافقات در معرض دید قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه امسال این کار را به صورت جدی انجام داده‌ایم، گفت: مقدمات کار را با رایزنان فرهنگی 21 کشور و همچنین با امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری انجام داده‌ایم. دعوتنامه رسمی از سوی وزیر محترم ارشاد خطاب به کشورهایی که تمایل به حضور داشته‌اند صادر شده و تا کنون شش کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتخاب تنها 2 ایده از 15 ایده دریافتی 

مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مورد فراخوان دریافت ایده و ایده‌های دریافت شده برای حضور در نمایشگاه سی‌ام، گفت: پس از اعلام فراخوان 15 طرح بر روی سامانه بارگذاری شد. این طرح‌ها مطالعه و از بین آنها دو طرح که هم نوآورانه و هم خلاقانه و جذاب بود پذیرش شدند و چون مربوط به حوزه کودک است در این بخش اجرا خواهد شد.

عزیززاده در ادامه به انتشار فراخوان مربوط به بخش‌های ناشران، موسسات مردمی و عفاف و حجاب روز 14 اسفندماه انجام می‌شود، اظهار کرد: متن این فراخوان از طریق سایت iqfa.ir منتشر می‌شود و در همان سایت هم امکان ثبت نام وجود خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور استان‌های مختلف در نمایشگاه سی‌ام اشاره و اظهار کرد: در نمایشگاه قرآن ایران باید همه حوزه‌های دستاوردی و فعالیتی قرآن در کل کشور نمایه‌سازی شود. در همین راستا به استان‌ها فراخوان داده شد تا در جشنواره ملی به نام «سنت‌ها و آیین ماه مبارک» حضور داشته باشند. تاکنون به جز دو استان همه استان‌ها برنامه خود را اعلام کرده‌اند. بر همین اساس در این جشنواره گروه‌هایی از استان‌های مختلف در نمایشگاه حضور می‌یابند تا سنت‌های معمول استان خود را در نمایشگاه به معرض نمایش بگذارند.

اجرای جشنواره غذا

وی افزود: در کنار جشنواره سنت‌ها و آیین‌ها، جشنواره دیگری به نام جشنواره غذاهای ماه مبارک را داریم که در آن گروه‌های سنتی و غذاهایی که در ماه رمضان رایج است، ارائه می‌شود و مردم می‌توانند از این غذاها تهیه کنند. این یک جشنواره کاملاً ایرانی از همه اقوام و گروه‌ها و استان‌ها هست که در محدوده وسیعی به نمایش گذاشته خواهد شد.

عزیززاده بیان کرد: علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی(ره)، کرسی‌های تلاوت قرآن را در مناطق حاشیه‌ای استان تهران نیز برگزار خواهیم کرد. در این کرسی‌های تلاوت علاوه بر تلاوت قرآن، تئاتر قرآنی و افطاری ساده نیز توزیع خواهد شد. این حرکت باعث می‌شود آنهایی که به هر دلیلی امکان حضور در نمایشگاه را ندارند مقداری با این فضا ارتباط برقرار کنند.

مردم روز طبیعت به نمایشگاه بیایند 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال روز طبیعت مقارن با ایام برپایی نمایشگاه قرآن شده است، گفت: برای این روز تدارک ویژه‌ای در نظر گرفته شده و از همینجا از همه خانواده‌های تهرانی دعوت می‌کنم تا روز طبیعت را در کنار نمایشگاه قرآن سپری کنند.

مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن در مورد بخش فروش و تخفیف‌هایی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است، گفت: به همه فروشنده‌ها الزام شده است که حداقل 15 درصد زیر قیمت بازار محصولات خود را ارائه دهند. تمام تلاش ما این خواهد بود که هیچ محصولی بالاتر از قیمت بازار عرضه نشود. سازوکارهای کنترلی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم در نمایشگاه قرآن هم باید همچون نمایشگاه کتاب بن خرید برای عموم مردم در نظر گرفته شود، گفت: امیدوارم بتوانیم برای عموم مردم تأمین اعتبار کنیم.

انتهای پیام
captcha