سه وقف جدید در شهرستان لاهیجان به ثبت رسید
کد خبر: 4125910
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

سه وقف جدید در شهرستان لاهیجان به ثبت رسید

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان از ارائه 10 مشاوره مرتبط با وقف در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون سه وقف در سطح شهرستان از سوی بانیان به ثبت رسیده، بیشترین مواردی که در مشاوره‌ها برای وقف جدید انجام می‌شود بحث موضوعات دانش بنیان، ازدواج جوانان، موضوعات قرآنی، دارو و درمان نیازمندان است.

وقف

محمد صفایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به انجام مشاوره‌های وقف جدید در شهرستان، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری بیش از 10 مورد مشاوره وقف به علاقمندان این سنت حسنه انجام شده که تاکنون سه وقف در سطح شهرستان از سوی بانیان به ثبت رسیده است.

وی افزود: شهروندان نیک‌اندیش به اندازه وسع و توان‌شان حتی مقداری اندک از اموال و املاک‌شان و حتی سهمی از اموال خود را می‌توانند برای اموراتی که تمایل دارند، وقف کنند و حتی مدیریت موقوفه را هم می‌توانند در وقف‌نامه مشخص و متولی تعیین کنند. اگر فردی دوست دارد وقف کند و سهمی در این سنت حسنه که باقیات الصالحات است داشته باشد اما به تنهایی توان مالی ندارد می‌تواند با مشارکت چندین نفر برای این امر خیر اقدام کنند.

وی افزود: شهروندان محترم که قصد وقف کردن املاک خود را دارند می‌توانند به ادارات اوقاف محل مراجعه و یا اگر املاکی که قصد وقف آن‌را دارند سند رسمی دارد می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به وقف ملک خود اقدام کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان گفت: بیشترین مواردی که در مشاوره‌ها برای وقف جدید انجام می‌شود بحث موضوعات دانش بنیان، ازدواج جوانان، موضوعات قرآنی و همچنین دارو و درمان نیازمندان است.

صفایی با بیان اينکه شهرستان لاهیجان 620 موقوفه دارد، تصریح کرد: از این تعداد 50 موقوفه غیر متصرفی هستند. متصرفی موقوفاتی است که اداره اوقاف به عنوان متصدی امورات مربوط به موقوفه را برابر وقف‌نامه انجام می‌دهد و در واقع اوقاف جانشین متولی در جایی که واقف و متولی مجهول و یا فوت کرده و سلسله متولی مشخص نباشد، است.

وی تأکید کرد: غیر متصرفی هم موقوفاتی است که واقف در وقف‌نامه اشخاصی را تحت عنوان متولی معین کرده است و اداره موقوفه را برابر وقف‌نامه انجام می‌دهند و اوقاف صرفا ناظر بر عملکرد متولیان است.

صفایی با اشاره به اینکه بیشتر نیات موقوفات استان و بالتبع شهرستان لاهیجان مرتبط با برگذاری مراسمات روضه سید الشهدا است، تصریح کرد: علاوه‌بر اینها موقوفات مرتبط با درمان هم جزء موقوفات شاخص این شهرستان هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان با اشاره به اینکه موقوفه میرزا نائب اردو بازاری یکی از قدیمترین موقوفات شهرستان لاهیجان محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر اراضی این موقوفه داخل شهر لاهیجان منطقه کوبیجار واقع شده و نیت واقف برای برگزاری مراسم روضه در ایام محرم و لیالی قدر و آخر صفر است که در راستای انجام احسن این نیت همه ساله این مراسمات برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha