منتظران منجی جامعه را مهیای ظهور کنند
کد خبر: 4125895
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

منتظران منجی جامعه را مهیای ظهور کنند

امام جمعه موقت خرم‌آباد با اشاره به اینکه در روایات اسلامی برترین انسان‌ها، منتظران ظهور منجی عالم بشریت هستند، گفت: انتظار یعنی خود و جامعه را مهیای ظهور کنیم.

حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر، امام جمعه موقت خرم‎آبادحجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر، امام جمعه موقت خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک سالروز ولادت با سعادت امام زمان(عج)، گفت: امام عصر(عج) امام عزیزی است که رزق و روزی همه بندگان، دوام و پایداری زمین و آسمان به‌واسطه اوست و از وجود پر خیر امام است که به بندگان خدا و همه موجودات عالم برکتی نازل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر حجت خدا در روی زمین نباشد زمین آرامشی نخواهد داشت؛ پس همه ما اگر زنده هستیم و قلب ما ضربان دارد و نفس می‌کشیم به‌واسطه‌ امام زمان(عج) است، ادامه داد: علامه طباطبایی در رابطه با آیه ۵۵ سوره مبارکه نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» می‌فرمایند: در محضر امام جعفرصادق(ع) این آیه تلاوت شد؛ حضرت فرمود: اینکه خداوند متعال وعده داده است به سبب وجود مبارک امام زمان و اصحاب ایشان نازل شده است» و آن حکومت جهانی امام زمان(ع) است.

امام‌جمعه موقت خرم‎آباد در رابطه با وظایف منتظران، گفت: وظیفه ما انتظار فرج است؛ انتظار یعنی اینکه انسان تلاش کند؛ هم خود و هم خانواده و هم جامعه را مهیای آمدن امام زمان(عج) بکند.

وی افزود: کسی که منتظر باشد همانند کسی است که با شمشیر در راه خدا می‌جنگد؛ مثل کسی است که کنار پیغمبر با شمشیر در راه خدا جنگیده باشد؛ به منزله کسی است زیر پرچم امام زمان(عج) قرار گرفته است و مانند کسی است که در راه پیامبراکرم(ص) به شهادت رسیده است.

ویژگی منتظران واقعی

شمسی‎فر گفت: امام سجاد(ع) در خصوص منتظر واقعی فرموده است: همانا مردم زمان غیبت که قائل به امامت هستند و منتظر حضرت هستند از همه مردم زمان‌ها بالاتر هستند» اینکه امام خمینی(ره) فرمود: امت ما از امت زمان پیامبر(ص) برتر و بالاتر است منشاء روایی دارد؛ کسی‌که معتقد و منتظر به او باشد از همه آنها بهتر است چون خداوند متعال به آنها معرفت و قدرت شناخت داده است.

وی با بیان اینکه برای افرادی که منتظر واقعی هستند غیبت فرقی نمی‌کند؛ آنها در حال غیبت به گونه‌ای رفتار می‎کنند که گویی امام خود را می‌بینند و در محضر امام هستند، نخستین ادامه داد: یکی از وظایف منتظران ظهور در قبال امام زمان(عج) معرفت امام زمان(عج) و ارتباط با آن حضرت است، وظیفه دیگر بصیرت است.

امام جمعه موقت خرم‌آباد افزود: تبعیت و اطاعت وظیفه دیگر منتظران ظهور است چراکه بدون پایبندی به امام زمان(عج) نمی‌توان به آرمان‌‌های آن حضرت دست پیدا کرد، وظیفه بعدی منتظران ظهور صبر و مقاومت است، مقاومت پیروزی را به ارمغان می‌آورد و موجب سربلندی و سعادت است در روایت آمده است که دل‌های یاران امام زمان مانند پاره آهن مقاوم است و هیچ شک و تردیدی ندارند.

آثار و برکات امام غائب 

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه ما باید نسبت به امام زمان معرفت پیدا کنیم، اظهار کرد: یکی‌ از پرسش‌هایی که درباره امام زمان(عج) مطرح می‌شود این است که با توجه به طولانی بودن غیبت امام زمان(عج) مردم در عصر غیبت از امام غائب چه نفعی می‌برند و امام غائب چه آثار و برکاتی برای مردم دارد؟ که باید توجه داشت آثار و برکات وجودی امام معصوم تنها در هدایت باطنی و معنوی و تنها در مدیریت و رهبری جامعه خلاصه نمی‎شود بلکه تمام موجودات عالم از وجود امام معصوم بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه آثار وجودی امام زمان بسیار وسیع و گسترده است نه تنها در مورد انسان بلکه تمام موجودات در عالم هستی از وجود امام زمان بهره‌مند هستند، گفت: به برکت وجود امام زمان(عج) موجودات عالم روزی می‌خورند و به وجود امام زمان آسمان و زمین و هستی برپاست که این می‌رساند امام زمان واسطه فیض بین انسان و خداست خداوند فیضش بر موجودات از طریق امام زمان است.

شمسی‌فر در رابطه با زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج)، گفت: نذر کردن یکی از کارهایی است که ماندگار می‌ماند؛ نذورات، مختلف هستند، اما مهمترین آنها کمک کردن به طالب علم است؛ کمک کننده به طالب علم مانند کسی است که انبیا را دوست دارد و مانند آن است که با آن انبیا خواهد بود و کسی‌که از طالب دین بدش بیاید و با او مخالف باشد؛ مانند این است که به پیامبران بغض و کینه دارد.

تربیت سربازان فرهنگی امام زمان(عج)

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بهترین نذرها، نذر برای حوزه‌های علمیه است، اضافه کرد: برای تربیت سربازان فرهنگی امام زمان(عج) باید طلابی تربیت شوند که تا آخر عمر هر خدمتی به دین بکنند، کسی که زمینه او را فراهم کرده در ثواب او شریک خواهد بود و می‎توان گفت که بالاترین نذر این است که انسان یک سرباز تحویل امام زمان(عج) بدهد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه آیات بسیاری درباره امام زمان(عج) در قرآن وجود دارد، اظهار کرد: آیه ۸ سوره هود «وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ»، آیه ۵ سوره ابراهیم «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» درباره امام زمان(عج) است.

وی افزود: بر اساس تفاسیر موجود آیه ۱۰۵ سوره انبیاء، آیه ۳۹ سوره حج، آیه ۸  سوره صف، آیه ۳۰ سوره ملک، آیه ۹ سوره صف، آیه ۵۵ سوره نور و آیه ۵ سوره قصص نیز از جمله آیاتی هستند که  درباره امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha