گزارش ایکنا از پایان بزرگترین رویداد قرآنی ایران + صوت
کد خبر: 4123898
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
پس از 4 روز رقابت بین‌المللی

گزارش ایکنا از پایان بزرگترین رویداد قرآنی ایران + صوت

مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» امشب با حضور رئیس جمهور و تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت»، امشب سوم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و تنی چند از مسئولان کشورمان در سالن اجلاس سران برگزار شد.

این مراسم با قرائت امیرحسین رحمتی، نفر اول رشته قرائت تحقیق از سوره شوری و کوثر و با اجرای مجید یراق‌بافان، کارشناس‌مجری این دوره از مسابقات و سید احمد نجف، کارشناس‌مجری عرب‌زبان آغاز شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده مقام معظم رهبری و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کسانی که به پیروی از قرآن اهتمام می‌ورزند اهل رستگاری‌اند، گفت: برای اینکه بگوییم مسلمانیم و پیام خدا را شنیده‌ایم، با آن زندگی می‌کنیم و حشر و نشر داریم، الزاماتی مطرح است که از آن جمله خواندن قرآن با تدبر و پیروی از دستورات خدا در زندگی شخصی، خانوادگی، سیاسی و ... است. 

گزارشی از فعالیت سازمان اوقاف در حوزه مسابقات قرآنی

وی به بیان گزارشی خلاصه از فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه مسابقات قرآنی پرداخت و گفت: این سازمان توفیق دارد که وظیفه‌مند خادمی قرآن را انجام می‌دهد. چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری را در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق و حفظ کل و 20 جزء از مراحل شهرستانی و استانی داشتیم که مرحله نهایی‌اش نیز به تازگی در خوزستان برگزار شد. مرحله نهایی مسابقات نغمات شامل اذان، مدیحه‌سرایی، دعاخوانی و ... نیز امسال در قزوین برگزار شد.

خاموشی اظهار کرد: همچنین مسابقات معارفی قرآن کریم بهمن‌ماه سال جاری در قم برگزار شد، هم‌اکنون نیز اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» برگزار شده است که در مرحله مقدماتی آن 150 شرکت‌کننده از 80 کشور و پنج قاره جهان شرکت کردند. در مرحله نهایی نیز 52 شرکت‌کننده از 33 کشور جهان داشتیم. تنها کشوری هستیم که در دو سال کرونا مسابقات را به صورت مجازی برگزار کردیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه  فعالیت‌های قرآنی، گفت: برپایی محافل انس با محوریت بقاع متبرکه امام‌زادگان، برپایی جلسات جزء‌خوانی در ماه مبارک رمضان، آموزش تخصصی قرآن برای گروه‌های هدف، اعزام به مسابقات قرآن کشورهای دیگر، چاپ قرآن کریم و اعطای امتیازات تحصیلی به حفاظ و قراء بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی این سازمان است.

خاموشی اظهار کرد: از مقام معظم رهبری به عنوان تشویق‌کننده اصلی جریانات قرآنی در کشور متشکرم و محتاج دعای شما برای استمرار این حرکت هستم.

بنا بر گزارش ایکنا، گروه اهل‌البیت (ع) با هدایت هادی آزرم در دنباله مراسم به اجرای دو برنامه شامل دعای وحدت و اسماءالحسنی که برای این مسابقات تولید شده بود، پرداخت.

در ادامه این مراسم، عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران به قرائت بیانیه‌ پرداخت.


بیشتر بخوانید:


 

بخشی از فعالیت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن

سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نکاتی در رابطه فعالیت دولت در حوزه قرآن، بیان کرد: ما به عنوان وزارت‌خانه‌ای که متولی فعالیت‌های قرآنی هستیم، مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های ترویجی قرآن در دستگاه‌های مختلف را برعهده داریم.

وی مطرح کرد: تمام تلاشمان این بوده که فضای فعالیت‌های عمومی را برای گروه‌ها و مؤسسات قرآنی مردمی میسر و ممکن کنیم. بعد از کرونا، مجموعه مؤسسات قرآنی مثل بسیاری از مجموعه‌های دیگر آسیب‌دیده بودند و تلاش شد تا حدی که برای دولت و وزارت ارشاد ممکن است مورد حمایت قرار بگیرند.

اسماعیلی در مورد این حمایت‌ها، گفت: در دولت مصوبه‌ای را برای همین منظور به تصویب رساندیم و هم‌اکنون بخش مهمی از فعالان قرآنی، عضو صندوق اعتباری هنر هستند و حدود 15 هزار فعال قرآنی در این حوزه مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز در کشور چند فعالیت عمومی قرآنی را به عنوان تصدی انجام می‌دهیم، گفت: طرح‌های مهمی هم در حال اجراست که امیدواریم بتوانیم نقش خودمان را در تسهیل‌گری برای گسترش فرهنگ قرآنی ایفا کنیم.

وزیر ارشاد بیان کرد: در رأس همه اقدامات فرهنگی و فعالیت‌های وزارت ارشاد به موضوع قرآن توجه شده و به تعلیم پیام‌های قرآن در حوزه‌هایی همچون سینما، هنرهای تجسمی، تئاتر، سرود و ...، تعلیم قرآنی پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک ماه آینده نمایشگاه قرآن در تهران برگزار می‌شود، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد حجم و تنوع فعالیت‌هایش نسبت به نمایشگاه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در ادامه رتبه‌های برتر اعلام و جوایز برگزیدگان توسط رئیس جمهور و دیگر مسئولان اهدا شد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در این بخش از مراسم به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به برگزاری ۳۹ دوره مسابقات قرآن ایران افزود: این مسابقات مادر تمام مسابقات قرآن در دنیاست و خوشبختانه تجربیات ارزنده‌ای در سازمان اوقاف هست که آماده انتقال این تجربیات به همه کشورها هستند.

وی ادامه داد: بعد از شکر خدا باید بابت این حرکت قرآنی، صمیمانه از رهبری فرزانه انقلاب تشکر کرد که این روحیه و این فرهنگ و‌ پرچم را برافراشته‌اند. امروز تنها راهی که جوانان ما را صیانت می‌کند، توجه به این آیات انسان‌ساز است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مسابقات را نه فقط به صورت ملی، بلکه به صورت استانی و‌ دانش‌آموزی برگزار کنیم، اظهار کرد: همخوانی دانش‌آموزان و ترویج فضای قرآنی در مدرسه بسیار تأثیرگذار است. ما معتقدیم این مسابقات باید منشأ نوگرایی و تحول کمی و کیفی در سایر عرصه‌های قرآنی باشد.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اندیشی قرآنیان باید به یک نوگرایی قرآنی بینجامد، گفت: زمانی مقاله‌نویسی قرآنی باب شده بود که الان هم باید مورد توجه قرار گرفته و با همکاری آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان اوقاف محقق شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: باید ترویج وقف برای قرآن همانطور که در گذشته بوده است، الان هم مورد توجه قرار گیرد.

این دوره از مسابقات از 30 بهمن‌ماه 1401 آغاز شد و تا سوم اسفندماه ادامه پیدا کرد. رقابت‌های بانوان هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بخش آقایان در همان روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در حضور اعضای هیئت داوران این دوره برپا شد.

یادآور می‌شود، این مراسم به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد اما صوت پخش زنده کیفیت مناسبی نداشت و بارها میزان صدا افزایش و کاهش یافته و یا ثانیه‌هایی قطع و ناواضح می‌شد.

کد
انتهای پیام
captcha