مصادیق آفات اخلاق عملی در نظام سلامت
کد خبر: 4122536
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

مصادیق آفات اخلاق عملی در نظام سلامت

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رازدار نبودن، افشای اسرار، سوء‌استفاده از موقعیت شغلی، مخدوش کردن اعتماد مردم به نظام سلامت، سهل‌انگاری و اهمال در انجام وظایف از آفات اخلاق عملی در نظام سلامت به شمار می‌رود.

محمدعلی محققی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهرانبه گزارش ایکنا از قم، محمدعلی محققی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پنل تخصصی «فقه و اخلاق پزشکی از منظر قرآن و عترت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، ۲۷ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌شناسی اخلاق عملی در جامعه پزشکی از منظر قرآن و حدیث» پرداخت و بیان کرد: اگر مسئولیت‌های سلامت براساس دانش، علم، اندیشه، خردورزی، تلاش و کوشش و در راستای ایمان به خداوند و رضایت خداوند باشد، محصول آن عمل صالح در سلامت مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه منظور از آسیب‌های اجتماعی شناسایی و رصد عوامل و زمینه‌هایی است که مانع رشد اخلاقی در جامعه سلامت به شمار می‌رود، افزود: هر فعلی که با اراده و اختیار آدمی انجام و در بازسازی روح و وصول به کمال تأثیرگذار باشد، فضیلت اخلاقی و در غیر این صورت رذیلت اخلاقی به شمار می‌رود.

محققی اظهار کرد:  ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و بهداشتی، درمانی و توابنخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی انسانی و نهادینه ‌سازی آن در جامعه از معیارهای اخلاق عملی در سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: سرنوشت‌سازترین عامل اخلاق عملی در جامعه سلامت، «حاکمیت اخلاق و معنویت» در تمام سطوح و شئون است که دغدغه اصلی رهبران آموزشی و تربیتی، برنامه‌ریزان و مدیران ارشد و سایر کنشگران نظام سلامت نیست.

محققی با اشاره به اینکه جهل به‌ معنای نادانی علمی و عملی در مسئولیت‌‌های اجرایی بسیار خطرناک است، بیان کرد: حرص، کبر و حسد تحت عنوان شر قرار می‌گیرند که در تصاد با خیر است و آسیب جدی در نظام سلامت است.

وی افزود: کبر یک حالت نفسانی است که جامعه پزشکی در معرض این آسیب قرار دارند، این صفت زشت و خبیثه عُجب است زیرا که عجب خودپسندی است و کبر بزرگی کردن بر غیر و عظمت‌فروشی است.

محققی اظهار کرد: هدفمند نبودن، مسئولیت‌شناس و پاسخگو نبودن، بی‌اطلاعی و بی‌اعتنایی به نیازهای سلامت، دوراندیش و جامع‌نگر نبودن، بی‌کفایتی و ناکارآمدی، بی‌اعتنایی به عهد و پیمان و اثربخش نبودن از آفات اخلاقی عملی در نظام سلامت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه غفلت از همه ساحات بشری، از جمله ساحات معنوی و اخلاقی از دیگر آفات اخلاق عملی در نظام سلامت است، ادامه داد:  رازدار نبودن، افشای اسرار، سوء‌استفاده از موقعیت شغلی، مخدوش کردن اعتماد مردم به نظام سلامت، سهل انگاری و اهمال در انجام وظایف از دیگر آفات اخلاق عملی در نظام سلامت به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha