دنیاگرایی مسئولان مهم‌ترین آفت برای انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4122208
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
حجت‌الاسلام عیسی‌زاده:

دنیاگرایی مسئولان مهم‌ترین آفت برای انقلاب اسلامی است

استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به پیامد بسیار خطرناک دنیاگرایی در حوزه سیاست، گفت: اگر انقلابیون و حاکمان نظام مقدس به این آفت بلاخیز مبتلا شوند، هم مردم به این مرض مبتلا خواهند شد و هم پایه‌های حکومت اسلامی متزلزل می‌شود.

عیسی عیسی زادهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، 25 بهمن‌ماه در  نشست علمی «انقلابی‌ماندن و مهم‌ترین چالش پیش رو از منظر قرآن و اهل بیت(ع) به مفهوم‌شناسی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی در بستر اسلام و مکتب تشیع و اساس آن بعثت و عاشورا و ظهور منجی است که علیه همه حاکمیت غرب قیام کرد و خواستار قدرت در جهت برقراری معنویت و عدالت در جامعه است و استقلال و آزادی را در پرتو اسلام و شریعت و احکام اسلامی معنا می‌بخشد.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های انقلابیون، اظهار کرد: با توجه به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) که هدف از انقلاب را حاکمیت‌بخشی اسلام و قوانین اسلام و قرآن اعلام کردند، رمز پیروزی آن را نیز وحدت، اتکای به خداوند، تقویت ایمان و اتکال به قرآن دانستند. ویژگی های کسانی که برای به ثمر رسیدن این انقلاب نقش داشتند، همان ویژگی‌های افرادی است که در صدر اسلام، پیامبر اکرم (ص) را در دستیابی دین اسلام به پیروزی در مقابل شرکت و بت‌پرستی یاری کردند.

عیسی‌زاده اضافه کرد: ریشه‌ای‌ترین این ویژگی‌ها، ایمان راسخ به خداوند، رسالت پیامبر خاتم و حسابرسی روز قیامت است، گفت: همین ایمان راسخ، سبب خلوص، صبر و مقاومت، پایبندی به حدود الهی، پاسداری از ارزش‌ها، مبارزه با کفر و الحاد، حفظ امانت‌های الهی، رعایت اعتدال، حمایت و دفاع از مؤمنان و پیروی از رهبران الهی و بصیرت و آگاهی شده است.

استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: وجود همین خصوصیت‌های ارزشمند در انقلابیون و یاران امام خمینی(ره) بود که توانست پرچم توحیدی مکتب اهل بیت (ع) را در کشور عزیز ایران به اهتزاز درآورد، حکومت طاغوتیان را سرنگون کند و سلطه بیگانگان را از سر ملت کوتاه کند.

وی به تعریف دنیاگرایی پرداخت و افزود: دنياگرايی كه در آموزه‌هاى دينى مطرح شده و پيامد خطرناكی نیز برای آن بيان شده است، به معنای ترجيح‌ دادن دنيا و لذايذ آن بر آخرت است، بر همين اساس، در قرآن، برترى دادن زندگى دنيا بر آخرت، يكى از اوصاف انسان‌های كفرپيشه شمرده شده است.

عیسی‌زاده اضافه کرد: البته اگر انسان برای امور معيشتی خود و خدمت به محرومان جامعه و انجام كارهای خير همچون انفاق، احسان اطعام و قرض دادن به نيازمندان، تلاش كند، در حدی كه به انجام اعمال عبادی او ضرر نرساند، نه اينكه هيچ اشكالی ندارد، بلكه مورد تشويق و ترغيب خداوند و اولياء دين قرار گرفته است.

مذمت دنیاگرایی از نظر دین

وی با اشاره به مذمت شدید دنیاگرایی حاکمان از منظر دین، اضافه کرد: يکی ديگر از عوامل مهم که در دنیاگرایی مردم نقش تأثيرگذاری دارد، دنیاگرایی و زندگی اشرافی حاکمان و مديران جامعه است. اين مسئله يک واقعيت اجتماعی انکارناپذيری است که هم در قرآن و هم در سخنان اهل بيت(ع)به آن اشاره شده است، آنجا که می‌فرمايد: «و (در قيامت) همه آن‌ها در برابر خدا ظاهر می‌شوند، در اين هنگام، ضعفا به مستکبران (و رهبران گمراه) می‌گويند: ما پيروان شما بوديم، آيا اکنون که به خاطر پيروی از شما گرفتار مجازات الهی شده‌ايم، شما حاضريد سهمی از عذاب الهی را بپذيريد و از ما برداريد؟ (ابراهيم: 21 و غافر: 47). در سخنان اميرمؤمنان علی(ع) نيز در اين مورد آمده است که فرموده‌اند: «مردم به اميران و حاکمان شبيه‌ترند تا به پدرانشان». 

این پژوهشگر با اشاره به راهکارهای مبارزه با دنیاگرایی، گفت: در آموزه‌های نورانی اسلام برای مبارزه با دنیاگرایی و دنیاطلبی راهکارهای ارزشمندی ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به تقویت ایمان اشاره کرد زیرا ایمان یکی از مهم‌ترین عوامل مبارزه با دنیاگرایی است؛ ايمان حقيقی منشأ به وجدآمدن دل‌ها هنگام ياد خدا، توكل به خدا، اقامه نماز و ... می‌شود.

وی بیان کرد: ايمان مانع دوستی با كافران و منشأ دوستی با مؤمنان، اقامه امر به معروف و نهی از منكر، پرداخت زكات، اطاعت از خدا و رسول خدا(ص)، زمينه‌ساز خشوع در نماز، پرهيز از كارهای لغو، رعايت عفت و پاكدامنی، احترام به پيامبر(ص) و دستورات او و ... می‌شود. 

استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: يادآوری مرگ و عالم قیامت یکی از راهکارهایی است که در آموزه‌های دینی برای مبارزه با دنیاطلبی و دنیاگرایی مطرح شده است. از رسول خدا(ص) در اين باره نقل شده است كه فرمود: «مرگ را بسيار ياد كنيد زيرا ياد مرگ گناهان را پاك و از رغبت به دنيا می‌كاهد». اميرمؤمنان علی(ع) نيز در اين باره فرمودند: «كسی كه بسيار ياد مرگ كند، به مقدار كمی از دنيا راضی می‌شود». 

نتیجه یاد مرگ

وی افزود: امام صادق(ع) نیز در اين باره فرمودند: «ياد مرگ، خواهش‌های باطل را از دل زايل می‌كند و ريشه‌های غفلت را می‌كند و دل را به وعده‌های الهی قوی و مطمئن می‌گرداند و طبع را رقيق و نازك می‌سازد و علم‌های هوا و هوس را می‌شكند و آتش حرص را فرو می‌نشاند و دنيا را حقير و بی مقدار می‌سازد».

عیسی‌زاده با بیان اینکه موعظه و تذكر امور معنوی، اخلاقی و آخرتی از سوی عالمان عامل، نقش بسيار تعيين‌كننده‌ای در علاج دنیاگرایی دارد، اضافه کرد: همچنین نشستن پای موعظه انسان‌های صاحب نفس، دست از پرستش دنيا كشيدن و راه زهد را در پيش گرفتن نیز از راه‌های علاج دنیاگرایی است؛ بعضی مثل همّام با شنيدن موعظه اميرمؤمنان علی(ع) جان را تسليم حق می‌كنند.

وی با بیان اینکه راهکار دیگر دوری از دنیا و انقلابی‌ماندن داشتن تأمل و تفکر  است، افزود: تفکر درباره مبدأ و معاد، جسم و روح و مسائل پیرامونی انسان، از قبیل امور معنوی، روحی و مادی، می‌تواند انسان را در درک فانی بودن دنیا و نعمت‌های آن و این حقیقت که نباید به آنها دلبسته شد، یاری کند.

این پژوهشگر افزود: امام خمینی(ره) نیز تأمل و تفکر در عواقب و مفاسد دنیاگرایی را یکی از راه‌های مبارزه با دنیاگرایی مطرح کرده و فرموده است: «اگر كسى اندكى تأمل كند در عواقب امر اهل دنيا و عشاق آن، و مفاسدى كه از آن‌ها بروز كرده، و ننگ‌هايى كه از آن‌ها به يادگار مانده كه صفحات تاريخ را سياه و ننگين نموده، كه تمام آن از حب جاه و مال و بالجمله حب دنيا بوده، و تفكر كند در اخبار و آثارى كه از اهل بيت عصمت و طهارت در مذمت حب دنيا وارد شده، و مفاسدى كه در دين و دنيا بر آن مترتب است، تصديق مى‌كند كه با هر قيمتی هست و با هر فشار و رياضتى ميسور و ممكن باشد، قطع اين فساد را از صفحه قلب بكند و اين ظلمت و كدورت را از فضاى دل بركنار كند، لازم است بكند؛ و اين با قدرى اقدام و همت، تا اندازه‏اى ممكن است».

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل و منشأ اصلی فضائل برای انقلابی ماندن، سرمایه ایمان راسخ به خداوند است، اگر زمانی کوچک‌ترین لغزش و تزلزل در هر یک از فضائل، مشاهده شود، بدون تردید باید دانست که پایه‌های اصلی آن یعنی، ایمان و باورهای قلبی مورد تهدید و خطر قرار گرفته است.

عیسی‌زاده افزود: دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را به کار گرفتند تا ایمان مردم و مسئولان به ویژه جوانان کشورمان را با تهاجم فرهنگی و ترویج مظاهر دنیایی در خطر بیندازند زیرا می‌دانند تنها راه براندازی نظام مقدس شیعی، از بین بردن سرمایه اصلی، یعنی ایمان مستحکم ملت و مسئولان است و چون خطرناک‌ترین آفت ایمان، دنیاگرایی و دنیاطلبی است، شیطان درونی و شیاطین بیرونی دست در دست هم داده و بنایشان بهره‌گیری از این آفت برای تسلیم نمودن حافظان انقلاب است.

پیامد خطرناک دنیاگرایی مسئولان

وی افزود: بر همین اساس مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد توجه دل‌سوختگان انقلاب قرار گیرد، پیامد بسیار خطرناک دنیاگرایی در حوزه سیاست است زیرا اگر انقلابیون و حاکمان نظام مقدس به این آفت بلاخیز مبتلا شوند، هم مردم به این مرض مبتلا خواهند شد و هم پایه‌های حکومت اسلامی متزلزل می‌شود، زیرا این آفت دنیاگرایی مهم‌ترین رمز پیروزی و بقای انقلاب اسلامی یعنی ایمان راسخ و باورهای قلبی را در خطر نابودی قرار می‌دهد، زمینه تسلط دوباره فاسقان و بیگانگان را بر این کشور فراهم کرده و زحمات هزار و چند صد ساله مجاهدان راه حق و حقیقت را نیز بر باد خواهد داد.

این پژوهشگر حوزه علمیه تأکید کرد: بنابراین بر همگان لازم است تا با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) در پیشگیری از مبتلا شدن به این مصیبت بزرگ، در حوزه‌های گوناگون فردی و اجتماعی راهکارهای لازم را به کار ببندیم.

انتهای پیام
captcha