۳۰۵ چکیده مقاله برای کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب دریافت شده است
کد خبر: 4113550
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
معاون پژوهشی مجتمع آموزش قرآن و حدیث المصطفی:

۳۰۵ چکیده مقاله برای کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب دریافت شده است

حجت‌الاسلام سیدیوسف موسوی گفت: در ده محور ارائه شده کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آت‌الله خامنه‌ای، تاکنون ۳۰۵ چکیده و ۵۰ مقاله به زبان‌های عربی، انگلیسی، فارسی، فرانسه، اردو دریافت شده است.

سیدیوسف موسوی، معاون پژوهشی مجتمع قرآن و حدیث المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیوسف موسوی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه با توجه به تنوع ملیتی که در مجموعه المصطفی وجود دارد، پذیرای مقالات به زبان‌های دیگر هستیم، اظهار کرد: شناخت اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مباحث قرآنی و کشف نوآوری‌های قرآنی معظم‌له، تبیین شخصیت قرآنی رهبر انقلاب در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی، تبیین نقش اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در سبک زندگی و ارائه اندیشه‌های ایشان در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم‌انسانی با صبغه قرآنی و… از اهداف برپایی این کنگره بین‌المللی است.

وی با اشاره به محور‌های همایش، بررسی شخصیت و سیره قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای، مرجعیت قرآن، قرآن و اهل‌بیت(ع)، علوم قرآنی، تفسیر و معارف قرآن، ترجمه، تدبر و انس با قرآن، قرائت و حفظ قرآن، فعالیت‌های قرآنی، سبک زندگی قرآنی و قرآن و نظام‌سازی و تمدن‌آفرینی را از مهم‌ترین محور‌ها این کنگره عنوان کرد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قرآن و انقلاب، دولت و جامعه‌سازی، مبانی قرآنی حکومت‌داری و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ، قرآن و علوم طبیعی و انسانی، مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای، قرآن و مستشرقان و غرب، مبانی قرآنی شعار‌های انقلابی و مقاومت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای، روش‌شناسی تفسیر و نیز زن و خانواده از دیگر محور‌های همایش عنوان کرد.

حجت‌الاسلام‌ موسوی به راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی «کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای» اشاره کرد و گفت: کارگروه تفسیر و علوم قرآن، کارگروه روش‌شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، کارگروه قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان‌رشته‌ای)، کارگروه ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات، کارگروه قرآن و اهل‌بیت(ع)، کارگروه قرآن و مستشرقان و عرصه بین‌الملل از جمله کارگروه‌های تخصصی کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ ریز موضوع در محور‌های همایش در سایت و کانال کنگره ارائه شده و شش مجله علمی و ۱۵ مجله ترویجی و تخصصی برای انتشار مقالات منتخب، اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: کتاب منبع برای شناخت این کنگره در ۸۰۰ صفحه تدوین و بیش از ۱۰۰ کتاب، ۶۰ مقاله، ۲۰ سایت و ۳۰ نرم‌افزار در راستای محور‌های همایش ترسیم شده است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/ مراجعه کنند.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی از برگزاری ۲۳ پیش‌نشست، ۲۰ کارگاه آموزشی مرتبط با محور‌های همایش در شهر‌های مشهد، گرگان، بندرعباس، اهواز، قم و تهران خبر داد و گفت: تا کنون هفت کرسی علمی در دبیرخانه و کارگروه زن و خانواده این کنگره بین‌المللی و ۱۹ جلسه هفتگی توسط اعضای دبیرخانه برگزار شده است.

وی افزود: از مجموع ۳۰۵ چکیده ارسالی تاکنون ۵۰ مقاله به زبان‌های مختلف در موضوعات «قرآن و علوم»، «مبانی قرآنی شعار‌های انقلابی»، «استکبارستیزی و مقاومت»، «آیت‌الله خامنه‌ای، زن و خانواده»، «سیره و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای»، «دولت، نظام و تمدن‌سازی»، «گام دوم و سبک زندگی» به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند.

لازم به ذکر است، مهلت ارسال چکیده‌ها تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ است، کنگره اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شهر‌های قم، تهران و مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha