تمهیدات جذب حمایت‌ها از سوی مجمع قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری تشریح شد
کد خبر: 4111060
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

تمهیدات جذب حمایت‌ها از سوی مجمع قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری تشریح شد

نایب رئیس مجمع خیران قرآن و عترت چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر نقش و رویکرد حمایتی مجمع از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و به‌ویژه تقویت مؤسسات و خانه‌های قرآن مردم‌نهاد، به تشریح برنامه عملیاتی و تمهیدات اتخاذ شده برای تأمین منابع مالی پرداخت.

عبدالله اسلامی، فعال قرآنی

عبدالله اسلامی، نایب رئیس مجمع خیران قرآن و عترت چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه نشست اعضای حقیقی و حقوقی هیئت مدیره مجمع روز گذشته ۱۰ دی‌ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: این نشست که از این پس هر دو هفته یکبار برگزار خواهد شد با هدف برنامه‌ریزی عملیاتی طرح‌های مجمع و با حضور اعضای جدید هیئت مدیره انجام شد؛ همچنین تعیین ترکیب هیئت مدیره مجمع در دستور کار قرار گرفت که مهدی پرتویی به‌عنوان رئیس و بنده به‌عنوان نایب رئیس و همچنین یونس اروجی به‌عنوان خزانه‌دار مجمع معرفی شدیم، ضمن اینکه انتخاب مدیرعامل به جلسه آینده موکول شد.

اسلامی بیان کرد: اهم مباحث مطرح شده در این نشست معطوف بر راه‌های تأمين منابع بود که البته پیشنهاداتی مطرح شد؛ همچنین تأکید شد که مجمع نقش و رویکرد حمایتی از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی داشته و به‌ویژه بنا دارد از مؤسسات و خانه‌های قرآن مردم‌نهاد در شهرها و روستاها حمایت مالی، حقوقی و آموزشی و ... داشته باشد و مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی را بیش از پیش توانمند کند.

اجرای طرح «خیرات قرآنی ماندگار» در استان

اسلامی برخی برنامه‌های عملیاتی مجمع خیران قرآن و عترت استان را جهت حمایت و پشتیبانی از مجموعه‌های قرآنی استان یادآور شد و توضیح داد: در گام نخست، شناسایی خیران و مؤسسات خیریه بزرگ کشور در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان به‌‌منظور جذب حمایت‌های خیری با آنان وارد تعامل و رایزنی شویم.

وی اجرای طرح‌های قرآنی در راستای جذب منابع را مورد تأکید قرار داد و افزود: «خیرات قرآنی ماندگار» از جمله این طرح‌هاست که در بین آحاد مردم اجرایی و نسبت به جذب کمک‌ها اقدام می‌شود تا عایدات آن جهت تقویت منابع مجمع و کمک به مؤسسات و مراکز قرآنی مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی تصریح کرد: تکریم خیران قرآنی به‌صورت مستمر و سالیانه نیز یکی دیگر از برنامه‌های اصلی مجمع خواهد بود که در جهت دیده شدن خیران و کمک به تأمین منابع می‌تواند راهگشا باشد. ارتباط با انتشارات بزرگ کشور در جهت تهیه و توزیع با تخفیف قرآن و کتب معتبر دینی در بین مراکز قرآنی فعال از دیگر دستور کارهایی است که در برنامه مجمع قرار گرفته است.

پیگیری تشکیل صندوق ذخیره قرآنیان استان

این فعال قرآنی استان پیگیری جهت تشکیل صندوق ذخیره قرآنیان استان از سوی مجمع را یادآور شد و توضیح داد: این صندوق با هدف اعطای تسهیلات و یا کمک‌های بلاعوض به مجموعه‌های قرآنی تشکیل می‌شود؛ مقدمات کار را اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان متقبل شده و همچنین رایزنی‌هایی با بانک رسالت در این خصوص انجام شده است.

اسلامی با اشاره به ظرفیت عظیم وقف که فرهنگ آن باید اشاعه یابد، گفت: مجمع خیران نیز نگاهی ویژه به مسئله وقف دارد و چه بسیار خانواده‌هایی که دوست دارند کمکی را برای فعالیت‌های قرآن و عترت داشته باشند و کار ماندگار قرآنی را برای خود ثبت کنند اما ساز و کار را نمی‌دانند و لذا این افراد باید به انحاء مختلف و حتی با نقل در جلسات و منزل به منزل شناسایی و جذب شوند؛ برخی راه‌های جذب کمک‌ها و هدایای مردمی نیز وجود دارد که مجمع باید در دستور کار قرار دهد و یک مورد آن است که ساز و کاری تعریف شود و کارکنان برای برداشت ماهیانه از حقوق خود برای تقویت فعالیت‌های قرآنی داوطلب شوند.

وی با اشاره به اینکه برگه‌های مشارکت قرآنی مردمی طراحی و آماده شده است، گفت: این برگه‌ها از سوی مجمع در بین مردم و خیران توزیع می‌شود که اجرای طرح به آموزش و پرورش استان به‌عنوان یکی از چهار عضو حقوقی هیئت مدیره مجمع خیران قرآن و عترت محول شده است تا نسبت به توزیع این برگه‌ها به‌ویژه در بین خیران اقدام کند. مجمع همچنین در جهت جذب اعتبارات دولتی تلاش خواهد کرد و برای سوق دادن اعتبارات نهادهای فرهنگی و قرآنی به سمت مؤسسات و مراکز قرآنی رایزنی‌هایی را با نمایندگان استان در مجلس در دستور کار قرار داده است.

تعامل با شرکت شهرک‌های صنعتی

اسلامی تأکید کرد: ارتباط با شرکت شهرک‌های صنعتی، بانک‌ها و اصناف از رویکردهای مهم مجمع خیران قرآن و عترت استان است، که تعامل با شرکت شهرک‌ها در جهت جذب کمک‌های مالی مستمر از مراکز تولیدی و کارخانجات خواهد بود، اگر اهداف ما در این زمینه تحقق پیدا کند می‌تواند کمک بزرگی برای تقویت فعالیت‌های قرآنی باشد.

وی افزود: همچنین واگذاری طرح‌های اقتصادی به فعالان قرآنی واجد شرایط در دستور کار رایزنی‌های مجمع قرار دارد؛ تعامل با سرمایه‌گذاران اقتصادی در استان نیز یکی از راهکارهایی است که مجمع تلاش دارد با این افراد مذاکره و تفاهم‌نامه امضا کند و درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی استان صرف کارهای قرآنی شود.

نایب رئیس مجمع خیران قرآن و عترت استان با تأکید بر اینکه رایزنی با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات آغاز شده است، گفت: تلاش می‌شود که از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه وام‌هایی جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی دریافت شود که اقساط این وام‌ها از سوی خیران قرآنی پرداخت می‌شود.

اسلامی تعامل و رایزنی با اصناف را ناظر بر تأسيس فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی در استان دانست و بیان کرد: بخشی از عواید و درآمد این مراکز به فعالیت‌های قرآنی اختصاص خواهد یافت؛ این دست اقدامات در دور دوم مجمع خیران قرآن و عترت اتخاذ شده است تا در جهت تأمين منابع مالی مجمع و در نتیجه تقویت مؤسسات و مراکز قرآنی استان گام‌هایی برداشته شود. در اینجا تعیین مدیرعامل ضرورت دارد که دائماً پای کار باشد و رایزنی‌ها را به‌صورت میدانی و عملیاتی پیگیری کند.

اهداف مشترک مجمع خیران و اتحادیه قرآنی استان

وی با تأکید بر نقش اتحادیه در فضای قرآنی استان و با اشاره به اینکه اتحادیه در کنار مجمع در جهت تقویت مؤسسات قرآنی استان تلاش می‌کند، گفت: حضور نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه در جمع هیئت مدیره مجمع نشان می‌دهد که این دو مجموعه با تعامل و هم‌افزایی می‌توانند تأثیرگذار باشند و با یکدیگر اهداف مشترک را دنبال کنند؛ مجمع می‌تواند نخ تسبیح تمام مجموعه‌های قرآنی باشد.

اسلامی تأکید کرد: بخشی از کار مجمع خیران قرآن و عترت استان حمایت از مؤسسات قرآنی است که در این راستا اهداف مشترکی را با اتحادیه قرآنی استان دارد که تعامل و هم‌افزایی باید صورت بگیرد؛ با اینحال مجمع دامنه گسترده‌ای از دیگر فعالیت‌ها را نیز در برنامه عملیاتی که تدوین و نهایی شده است در دستور کار قرار دارد که از جمله می‌توان به کارهای زیربنایی همچون آموزش، دوره‌های ضمن خدمت برای مدیران، توجه به مهدهای کودک و ... اشاره داشت.

این چهره قرآنی استان با تأکید بر اینکه متأسفانه فهرستی از فعالیت‌های قرآنی امروز عملاً تعطیل شده است، تصریح کرد: از جمله مهدهای قرآنی که اگر فعال شوند، قاعدتاً جای کار خواهد داشت، چه بسیار کلاس‌هایی که به‌علت نبود مربی قرآنی تعطیل می‌شوند و لذا اگر در تربیت مربی قوی عمل کنیم و بتوانیم حمایت لازم را انجام دهیم، شاهد تداوم برنامه‌های آموزشی قرآن خواهیم بود.

تعریف اهداف مطابق با ظرفیت استان

نایب رئیس مجمع خیران قرآن و عترت تأکید کرد: در هر جا که یک فعالیت قرآنی نیاز به حمایت دارد تا کلید بخورد یا تقویت شود، قاعدتاً مجمع باید بتواند به‌صورت عملیاتی و میدانی جهت حمایت و پشتیبانی ورود کند و تسهیل‌گر باشد. یک حوزه کار مربوط به جذب است که از منابع مختلفی چون خیران قرآنی، کمک‌های مردمی و دولتی و ... تحقق پیدا می‌کند.

اسلامی با تأکید بر اینکه برنامه عملیاتی مجمع بر حسب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و با رویکرد عملیاتی تدوین شده است، بیان کرد: قاطبه اهداف تعیین شده در برنامه مجمع، قابل دسترسی در استان و تجربه شده هستند و انبوهی از کارها نیز هستند که فعلاً و حتی شاید در آینده نزدیک در بضاعت استان نیست و در اولویت قرار ندارد؛ به‌عنوان نمونه احداث پارک قرآنی در استان شاید یک سنگ بزرگ باشد که برداشتن آن غیرممکن است و به‌زودی اجرایی نمی‌شود چرا که این کار بزرگ و کلانی است که فعلا‌ً قابلیت و ضرورت اجرایی شدن ندارد.

وی با یادآوری اینکه در گام نخست به کمک رسانه قرآنی و دیگر ظرفیت‌ها باید بتوانیم اهداف مجمع را تبیین کنیم تا برای همگان به‌ویژه خیران و نیز نهادها و مراکز قرآنی و مسئولان روشن و آشکار شود، گفت: درواقع مهم است که عموم افراد از شکل‌گیری و اهداف مجمع خیران قرآن و عترت مطلع شوند. این آگاه‌سازی بستر مناسبی را جهت جلب اعتماد و جذب کمک‌ها و حمایت‌های قرآنی از منابع مختلف فراهم می‌کند؛ وقتی اعتمادسازی و شفاف‌سازی صورت بگیرد مردم و خیران خود به خود به حمایت و کمک سوق خواهند یافت.

انتهای پیام
captcha