جایگاه و مقام زن در ایران کارنامه قابل قبولی دارد
کد خبر: 4107271
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

جایگاه و مقام زن در ایران کارنامه قابل قبولی دارد

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: جایگاه و مقام زن در جمهوری اسلامی ایران، کارنامه قابل قبولی برای کشور است؛ هرچند ارتقای این جایگاه هنوز امکان دارد.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز ۲۴ آذرماه طی سخنانی در اجلاس سراسری معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور به جایگاه و اهمیت زن در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: جایگاه و مقام زن در جمهوری اسلامی، کارنامه قابل قبولی برای کشور است؛ هرچند ارتقای این جایگاه هنوز امکان دارد، اما حضور در دانشگاه‌ها و ارتقای علمی بانوان از کم‌نظیرترین آمار‌های جهانی است؛ ابتدای انقلاب 600 پزشک بانو داشتیم و امروز با دو برابر شدن جمعیت کشور، سی هزار پزشک بانو داریم.

وی بیان کرد: واضح‌تر از تمام مقاطع انقلاب اسلامی، امروز مواجهه و تقابل جمهوری اسلامی و غرب را بویژه در حوزه زنان و خانواده می‌بینیم؛ اگر این مواجهه در چهار دهه پیش پنهان بود، امروز بسیار آشکار است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه غرب را متهمی دانست که باید درباره جفا‌هایی که به زن و خانواده با تمدن پوشالی خود کرده است توضیح دهد، اما امروز به عنوان طلبکار به میدان آمده است، گفت: این مسئله را باید به صورت عالمانه ارائه کرد؛ هم جفای به بشریت و هم راهکار گره‌گشای بشریت را باید ارائه داشت؛ هزاران مسئله خرد ذیل این موضوع وجود دارد که جای تحقیق و پژوهش دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: استکبار جهانی که ادعای حمایت از بانوان را دارد چه خدمتی به بانوان داشته است؟ جز این بوده که نهاد خانواده را متلاشی کرده است؟ این خدمت شما به بشریت بود؟ حالا طلبکار هستید و از دیگران بازخواست می‌کنید؟ شما مدافع حقوق زنان هستید؟ شما متهم هستید و باید به بشریت پاسخگو باشید؛ شما به زنان ستم کردید.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم پژوهش بر مسئله‌یابی تأکید کرد و ادامه داد: شهید مطهری مسئله‌یاب روز خود بود؛ عمده موضوعات آثار این بزرگوار براساس نیاز‌هاست؛ کتاب‌های حجاب و خدمات متقابل اسلام و ایران در زمان پافشاری عده‌ای بر ناسیونالیسم، از سوی آیت‌الله استاد شهید مطهری تدوین شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته پژوهش، مؤلفه‌های پژوهش را متعدد دانست و افزود: یکی از عوامل مهم پژوهش، نیروی انسانی اعم از پژوهشگر و مدیر پژوهشی است.

وی تربیت نیروی انسانی پژوهشگر که با پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی آشنا باشد را از فعالیت‌های لازم مدیران حوزوی خواند و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از دیرباز به این مسئله به صورت سنتی، اهتمام داشته است. بعضی از کار‌های پیشین و تاریخی بزرگان که به صورت انفرادی انجام شده است، شاید در این روزگار کار چند سال یک لجنه علمی باشد؛ موسوعه الغدیر نمونه‌ای از آن است؛ تدوین تفسیر المیزان به وسیله علامه طباطبایی که افتخاری برای ماست نیز از چنین فعالیت‌هایی است.

وی طلاب را از کار‌های تکراری و بی‌توجهی به تحقیق برحذر داشت و گفت: امروز با توجه به ابزار‌های جدید، نیاز به پرورش و تربیت پژوهشگران یک نیاز جدی است؛ تحقیق نگاری، پایان‌نامه‌نویسی و مانند این‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مؤلفه دوم مهم در امر پژوهش را زیر ساخت‌ها، امکانات و بستر تحقیق دانست و افزود: باید اذعان کنیم که از لحاظ زیرساخت‌های پژوهشی با حد مطلوب فاصله زیادی داریم. در دانشگاه‌های رده دوم خارجی، حدود دو میلیون کتاب فیزیکی وجود دارد؛ اما مؤسسات ما با وجود کتاب‌خانه‌های دیگر، باز هم از لحاظ کمی و کیفی در تأمین کتاب‌های مختلف مورد نیاز مشکلات عدیده دارد. وضع ما در حوزه زیرساخت‌های پژوهشی و به ویژه دسترسی به منابع تحقیق باید بهتر شود.

وی مؤلفه سوم را موضوع و مسئله پژوهش دانست و گفت: بعد از تربیت پژوهشگر و فراهم کردن زیرساخت و ادوات، انتخاب موضوع نکته‌ای اساسی در پژوهش است که اگر توجه نشود، تمام سرمایه‌ها را به هدر می‌دهد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

وی درباره پژوهش‌های بنیادین و تولید دانش و حرکت در مرز‌های دانش که ضرورت است اظهار کرد: اگر قرار است که این پژوهش‌ها در کار‌های علمی مشارکت داشته باشد، نمی‌تواند از تحقیقات بنیادین غافل باشد؛ اما باید این تحقیقات بنیادین خود را در واقعیت اجتماع نشان دهد.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه پژوهش‌های بنیادین را دارای جایگاه ویژه توصیف و اضافه کرد: ما به پژوهش‌های بنیادین نیاز داریم، اگر پژوهشی انجام شود که مسئله‌ای از ما حل نکند، این تحقیقات گره‌گشای کار ما نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود در موضوع خواهران و بانوان که از مسائل مهم تمدن معاصر است ورود جدی داشته و به تحقیقات بنیادین توجه ویژه داشته باشد، اما تحقیقات ناظر به مسئله، امروز از نیاز‌های مهم است.

انتهای پیام
captcha