طلاب نسبت به فراگیری زبان‌های خارجی کوتاهی نکنند
کد خبر: 4106480
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
حجت‌الاسلام مجید عبادی:

طلاب نسبت به فراگیری زبان‌های خارجی کوتاهی نکنند

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه خواستار توجه جدی طلاب نسبت به فراگیری زبان‌های زنده دنیا شد.

مجیدعبادی، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجیدعبادی، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز ۲۱ آذرماه طی سخنانی در آیین بزرگداشت هفته پژوهشی در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی المصطفی با اشاره به آیه ۲۲ سوره روم اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمِینَ»، فصل ممیّزه انسان با سایر موجودات، ناطق بودن اوست. این ناطق بودن نه به معنای این که سخنور است؛ بلکه به معنی تعقل و تفکر اوست. همین تفکر و تعقّل است که ما را برای ارتباط داشتن با دیگران و با نسل‌هایی که اختلاف السنه و الوان دارند رهنمون می‌سازد و تنها راه این ارتباط، زبان است که ابزار بسیار مهمی می‌باشد برای ارتباط‌گیری و نسبت به این مسئله نباید کوتاهی کرد. بنابر این خود زبان آموزی حرکتی جهادی است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه به محاسن فراگیری آموزش زبان‌های خارجی اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های یادگیری زبان، بحث قلمرو جغرافیایی آن است که ما فعالیت می‌کنیم که البته این انحصار شکسته شده است. ویژگی بعدی آن ابلاغ و ارسال دین و معارف اسلامی است که این وظیفه مهم بر عهده سفیران دینی است و مهمترین ابزاری که ما را کمک خواهد کرد، ابزار زبان است که خدا را شاکریم این مجتمع با ایجاد فعالیت‌های گوناگون پژوهشی و ترویج بعضی از تألیفات و آثار، توانسته است در این مسیر قدم‌های مؤثری بردارد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در سخنانی گفت: بحث پژوهش و کار ماندگار، نیاز به استمرار دارد. با یک حرکت یا دو حرکت نمی‌شود پژوهش را به عنوان پژوهش معرفی کرد. پژوهشگر باید دائما در حال قلم زدن و فکر کردن باشد، باید پیشرفت و ارتقا داشته باشد.

وی بیان کرد: مجتمع زبان و فرهنگ شناسی یکی از سه حوزه دانشی المصطفی است که در بحث آموزش، توفیقات خوبی به دست آورده و در سه مدرسه عالی کار‌های ارزشمندی ارائه کرده است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: ارزش‌گذاری چنین کاری را نمی‌توان در مسائل مالی و مادی دید، نوع تحلیل‌ها از کار، انگیزه فرد را برای انجام کار ارتقا خواهد داد و تنگنا‌های مالی، بحران‌ها و سختی‌ها، انگیزه درونی برای حرکت رو به جلو ایجاد خواهد کرد و همین امر باعث شد که مجتمع زبان و فرهنگ در سال ۱۴۰۰ در بحث پژوهش حائز رتبه اول شود.

همچنین، محمد قربانپور، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی با بیان اینکه باید نعمت پژوهش را مغتنم شمرده، هفته پژوهش را زمینه و بستری برای تعمیق نگاه‌ها به پژوهش قرار دهیم، گفت: در سال جاری برنامه‌های مهمی در مجتمع برگزار شد که می‌توان به برگزاری همایش، برگزاری نشست‌های علمی به ۵ زبان، برگزاری ۲۳ کارگاه علمی پژوهشی، کاروزی پژوهشی، برگزاری ۲۰ کرسی علمی ترویجی، مجله زبان و فرهنگ ملل و راه اندازی و انتشار اولین شماره از مجله مطالعات زبان و ادبیات عرب، ارائه مقالات در همایش‌های بین‌المللی، ارائه مقالات در مجلات بین‌المللی، حضور در همایش‌های بین‌المللی، انجمن‌های علمی مجتمع، اشاره کرد.

وی یکی از دستاورد‌های مهم مجتمع در سال گذشته را برگزاری همایش بین‌المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی – دینی و زبانی در غرب آسیا» در دستور کار مجموعه قرار دارد.

انتهای پیام
captcha