اجرای طرح ملی تلاوت در ۵۴ مؤسسه قرآنی کشور
کد خبر: 4101504
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶

اجرای طرح ملی تلاوت در ۵۴ مؤسسه قرآنی کشور

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم گفت: از ابتدای طرح، هدفمان این بود که طرح ملی تلاوت باید در تمامی استان‌ها خروجی درخوری داشته باشد که در حال حاضر ۵۴ مؤسسه در سراسر کشور این طرح را اجرا می‌کنند.

حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیحسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مؤسسه قرآنی «صراط» از سال 86  فعالیت قرآنی را در سه بخش آغاز کرده است. یک بخش فعالیت این مؤسسه مربوط به تولید و فروش محصولات قرآنی به‌صورت حضوری و یا اینترنتی و یک بخش آن آموزشی است که در بخش آموزشگاه بیشتر فعالیت برای جوانان و نوجوانان در دو بخش دختران و پسران است، علاوه بر این فعالیت‌های گسترده‌تری در سطوح ملی و بین‌المللی نیز دارد.

مقدم‌کیا اضافه کرد: طرح ملی‌ «تلاوت‌ شباب‌الرضا(ع)» در راستای استعدادیابی و مدیریت قاریان نوجوان، با سه محور حفظ، مفاهیم و تلاوت از سال 91 کار خود را آغاز کرد، با توجه به اینکه این طرح ویژه جوانان و نوجوانان است، لذا با حضور این قشر در محافل قرآنی تربیت قرآنی گسترش خواهد یافت و این به حذف و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح طرح ملی‌ تلاوت‌ شباب‌الرضا(ع)، گفت: این طرح یک پروژه بزرگ 6 ساله است که در سطوح مقدماتی، پیشرفته و عالی برنامه‌ریزی شده و هر دو سال از این طرح به 6 ترم و هر ترم به چهار ماه تقسیم شده است که هر بخش برنامه آموزشی خاص خود را دارد. در بخش‌های مختلف طرح نیز آزمون‌هایی تدارک دیده شده و میزان تحقق اهداف بررسی می‌شود.

وی در تشریح جزئیات این طرح، افزود: در بخش سنتی نیز جلسات قرآن، محافل، اردو‌ها و دیگر برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است، تا دو جنبه علمی و تجربی، به طور هم زمان، در طرح وجود داشته باشند. در این مسیر از استادان بومی و نیرو‌های آشنا به فرهنگ و منش خاص استان‌ها نیز بهره گرفته می‌شود، امسال ثبت نام دهمین دوره این طرح بود که دوره پیش نیاز برگزار و ترم اول آن از آبان 1401 آغاز شده است.

مقدم‌کیا بیان کرد: بنیاد این طرح ملی، بر مبنای سه شاخه حفظ، مفاهیم و تلاوت استوار شده که اساتیدی مانند مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور، عبدالباسط و محمد صدیق منشاوی به‌عنوان الگو در آن معرفی شده اند.

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کنار این موارد، سه درس اصلی آموزش تخصصی نیز برای نوجوانان حاضر در طرح برگزار می‌شود، علاوه بر این نیز برای نوجوانان و خانواده‌های آنان برگزاری محافل و جلسات قرآنی در فرآیند این ترم‌ها تدارک دیده شده، همچنین برگزاری اردوها و مسابقات قرآنی پازل اصلی طرح است که ویژه نوجوانان شرکت‌کننده در طرح در نظر گرفته شده است.

وی درباره شرایط سنی برای ثبت‌نام در این طرح، گفت: سن ورود به این طرح، برای دختر‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال و برای پسر‌ها ۸ تا ۱۴ سال در نظر گرفته شده است که پس از استعدادیابی وارد بخش اصلی خواهند شد.

مقدم‌کیا ادامه داد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام در این طرح از طریق رسانه‌های خبری، شبکه‌های ملی و خراسان، فضای مجازی، کانال‌های مختلف، پوستر و... در تابستان صورت می‌گیرد، در مهرماه نیز دوره پیش نیاز این طرح بود و آبان ماه ترم‌های اصلی آغاز می‌شود.

ثبت نام 1500 نفر در دهمین دوره طرح ملی تلاوت

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گستره طرح ملی تلاوت قران کریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح در سطح ملی در حال برگزاری است، آمار ثبت‌نام از سراسر کشور به 1500 نفر می‌رسد، ضمن اینکه در سال جاری 150 تا 200 نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که باید آزمون‌هایی را بگذرانند تا پذیرش شوند، زیرا با توجه به تخصصی بودن طرح بیشتر روی بحث کیفی کار می‌شود، لذا به بحث کمی آن توجهی نداریم.

وی با اشاره به افول طرح در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: در سال 98 با همه‌گیری کرونا برگزاری این طرح به دو شیوه حضوری و مجازی صورت گرفت، اما به‌طور کلی، این رویداد باید حضوری برگزار شود، زیرا نیازمند درک دقیق و تجربه شرایط آموزشی است و از سال گذشته نیز اغلب جلسات در فضای مجازی و بعضی جلسات نیز با بهتر شدن شرایط نیز به‌صورت حضوری برگزار شده‌اند.

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «طرح ملی تلاوت» در زمان شیوع کرونا بسیار آسیب دید و فراگیران کمتر توانستند از آموزش استادان بهره‌مند شوند، اما این موضوع تا حدی با آموزش‌های مجازی جبران شد، همچنین در زمان شیوع کرونا استقبال از طرح کم شد تا آنجا که تعداد افراد ثبت‌نامی به 450 نفر رسید، اما در سال 1401 نسبت به سال قبل سه برابر ثبت‌نام داشتیم. در مجموع طرح ملی تلاوت در بُعد کیفی فعالیت دارد و بحث کمیت در این طرح مطرح نیست.

مقدم‌کیا در خصوص سرفصل آموزشی طرح ملی تلاوت، بیان کرد: در هر ترم 114 ساعت آموزشی داریم که در 56 جلسه برگزار می‌شود که 48 ساعت تقلیدخوانی و 48 ساعت دیگر مربوط به مفاهیم، تجوید و ... است. کتاب‌های مجزا با سرفصل‌های مجزا نیز در هر ترم تدریس می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین در راستای اجرای آیین‌نامه و همه برنامه‌های طرح نیز، ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) در مؤسسه صراط تشکیل شده که هر مؤسسه از هر استانی پای کار بیاید طبق دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها کار را آغاز و طرح را اجرا می‌کند.

مقدم‌کیا در خصوص حمایت دولت از این طرح، بیان کرد: بخشی از هزینه‌های طرح توسط مردم با پرداخت شهریه تأمین می‌شود، اما حمایت خیران و حمایت دولتی نیز برای اجرا کمک‌ کننده است.در دولت قبلی حمایتی نبود و لذا فعالیت‌های قرآنی کمرنگ شد، اما در دولت فعلی حمایت به‌ تازگی آغاز شده که البته کافی نیست و جای کار بیشتری دارد، لذا باید صبر کنیم تا شاهد عملکرد دولت باشیم.

وی تصریح کرد: طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی که بر عهده مؤسسات قرآنی گذاشته شده نیز از جمله طرح‌هایی است که دولت ورود کرده، پای کار آمده و مورد حمایت قرار داده است.

 فعالیت 80 استاد در طرح ملی تلاوت

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گستره جغرافیایی این طرح افزود: 80 استاد در طرح ملی تلاوت مشهد فعال هستند. از ابتدای طرح اعتقادمان بر این بود که «طرح ملی تلاوت» باید در تمامی استان‌ها خروجی درخوری داشته باشد و در حال حاضر 54 مؤسسه در سراسر کشور این طرح را اجرا می‌کنند و خوشبختانه توانستیم چهره‌هایی را در این طرح شناسایی کنیم و مورد آموزش قرار دهیم که در استان خود چهره‌های برتر محسوب می‌شوند.

مقدم‌کیا تصریح کرد: با توجه به اینکه دوره‌های مختلف در این طرح اجرا می‌شود، علاوه بر 30 استاد ثابت در بخش دختران و پسران بالغ بر 50 استاد متغیر نیز در این طرح برای برگزاری کلاس‌های مشهد فعال هستند و این در حالی است که این طرح در شهرستان‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی در پایان درباره فعالیت‌های جانبی مؤسسه صراط، گفت: جلسات قرآن هفتگی این مؤسسه چهارشنبه شب‌ها در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) واقع در منطقه سناباد، با حضور شرکت‌کنندگان در طرح ملی تلاوت توسط استاد زاهدمقدم برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، آستان قدس رضوی حامی این مهم بوده و در مواردی از جمله اطلاع‌رسانی، تبلیغات، هماهنگی با نیرو‌های اجرایی استان‌ها و ... به اجرای هرچه بهتر «طرح ملی تلاوت» یاری رسانده است.

انتهای پیام
captcha