روزهای متفاوت دختران دهه 80 در گروه جهادی ماه
کد خبر: 4101195
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
مدیر گروه جهادی ماه تشریح کرد؛

روزهای متفاوت دختران دهه 80 در گروه جهادی ماه

گروه جهادی ماه تهران یکی از گروه‌های ویژه دختران نوجوان دهه 80 است که فعالیتشان در حوزه زیباسازی و ایجاد فضای نشاط و شادی در مدارس قدیمی و نیازمند است.

روزهای نوجوانی متفاوت دختران دهه 80 در گروه جهادی ماهگروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. این گروه‌ها که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

البته امروز فعالیت گروه‌های جهادی دیگر مختص حوادث طبیعی و فعالیت‌های عمرانی نیست. در حال حاضر شاهد تشکیل گروه‌های جهادی تخصصی در جامعه هستیم که هر کدام از آن‌ها با انجام فعالیتی ویژه و تخصصی نسبت به محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور اقدام می‌کنند.

گروه جهادی ماه تهران یکی از گروه‌های ویژه دختران نوجوان دهه 80 است که فعالیت ایشان در حوزه زیباسازی و ایجاد فضای نشاط و شادی در مدارس قدیمی و نیازمند است. اعضای این گروه جهادی با حضور در مدارس محروم و فرسوده حاشیه شهرها، اقدام به زیباسازی فضای مدارس و ایجاد محیطی نشاط‌آور برای دانش‌آموزان می‌کنند.

در رابطه با فعالیت‌های تخصصی گروه‌های جهادی در مناطق محروم کشور به ویژه فعالیت گروه‌های تخصصی ویژه نوجوانان دختر دهه 80 به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی رازی، مسئول گروه جهادی دختران نوجوان ماه تهران پرداختیم که در ادامه مطالعه می‌کنید.

ایکنا ـ گروه جهادی دختران نوجوان ماه را معرفی کرده و بفرمایید در چه بخش‌هایی فعالیت‌ دارید.

گروه جهادی ماه تهران ذیل مؤسسه فرهنگی، هنری ماه فعالیت می‌کند. فعالیت این گروه جهادی که ویژه برپایی اردوهای جهادی برای دختران دهه 80 است، در حوزه‌های مختلفی همچون زیباسازی مدارس، خدمت به دانش‌آموزان و ... انجام می‌شود. از سال گذشته بود که مقدمات ایجاد این گروه جهادی فراهم شد و با پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، دختران جهادی نوجوان به ویژه دختران دهه 80 وارد عرصه خدمت‌رسانی و فعالیت‌های جهادی شدند.

در حال حاضر که بیش از یک سال از آغاز فعالیت‌های گروه جهادی ماه سپری شده است، نزدیک به 100 نفر دختر نوجوان جهادگر عضو گروه شده و در حال خدمت‌رسانی به مدارس قدیمی و نیازمند به زیباسازی در سطح شهر هستند. این نوجوانان با حضور در اردوهای جهادی در نقاط مختلف تهران، زمینه را برای ایجاد فضای نشاط و شادی در میان دانش‌آموزان فراهم می‌کنند.

هر اردوی جهادی دارای دو بعد اصلی است. بعد اول خدمت‌رسانی به محرومان و بعد دیگر آن بعد تربیتی و آثار اخلاقی است که بر ذهن و تفکر جهادگران دارد. ما معتقدیم که به جز محرومیت‌هایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد و اردوهای جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم محروم این مناطق اعزام می‌شوند، اینکه چه افرادی وارد عرصه خدمت شده و به اردوهای جهادی اعزام شوند نیز مسئله بسیار مهمی است.

امروز نیاز داریم تا نسل جدید جامعه وارد این اردوها شده و مشکلات و معضلات محرومان را از نزدیک مشاهده کنند. این مسئله باعث می‌شود تا دید جهادگران نوجوان نسبت به مسائل جامعه وسیع‌تر شده و بتوانند مشکلات زندگی خود در آینده را به خوبی پشت سر بگذارند.

گروه جهادی ماه با این هدف و نیت اردوهای جهادی دختران دهه 80 را راه‌اندازی کرده است. آقایانی که به اردو اعزام می‌شوند، بیشتر به انجام امور عمرانی و ساختمانی می‌پردازند اما برخی از انواع خدمت‌رسانی است که اتفاقا از دست دختران برمی‌آید. شاید برخی از افراد این‌گونه می‌اندیشند که کار چندانی از دختران در این حوزه برنمی‌آید، اما اتفاقاً بسیاری از امور در حوزه خدمات هنری است که فقط به دست دختران انجام می‌شود.

فعالیت ویژه گروه جهادی ماه بحث محرومیت‌زدایی از مدارس است. در این زمینه اعضای گروه به مدارسی که در حاشیه شهرها قرار داشته و در محرومیت هستند، اعزام شده و چهار فعالیت عمده انجام می‌دهند. نقاشی و رنگ‌آمیزی مدرسه از مهمترین اقدامات اعضای گروه در این اردوها است. جهادگران گروه جهادی ماه در این زمینه با سلیقه ویژه دخترانه خود اقدام به رنگ‌آمیزی کلاس‌ها، میز معلم، کتابخانه، کمدها، درب و دیوار مدارس می‌کنند که این مسئله تأثیر زیادی در راستای ایجاد فضای شاد و نشاط‌آور میان دانش‌آموزان دارد.

فعالیت دیگر اعضای گروه، بحث نظافت مدارس است. مسئله نظافت برخی نقاط مدارس که به تنهایی از دست مستخدمان برنمی‌آید، از سوی اعضای گروه انجام می‌شود. جرم‌گیری دیوارهای مدارس و پاکیزه کردن نقاط کور کلاس‌های مدارس از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی اعضای گروه انجام می‌شود.

تزئین مدارس با انجام امور هنری از دیگر برنامه‌های اعضای گروه در مدارس هدف است. در این زمینه دختران عضو گروه با سلیقه خاص خود نسبت به تزئین مدارس و کلاس‌های مختلف با استفاده از وسایل تزئینی ویژه می‌پردازند و چهره مدارس را برای مسئولان و دانش‌آموزان زیبا می‌کنند.

فعالیت دیگر اعضای گروه که بیشتر از سوی خانواده‌های اعضا انجام می‌شود، شرکت در امور خیر و رفع نیاز مدارس محروم است. خرید وسایل گرمایشی برای مدارس و تهیه مایحتاج ویژه دانش‌آموزان از جمله این امور است که خانواده‌های اعضای گروه در این زمینه بانی خیر شده و مدارس نیازمند را تجهیز می‌کنند.

با برپایی این اردوهای جهادی، اعضای گروه از فضای راحت‌طلبی زندگی روزمره جدا شده و به خدمت‌رسانی به محرومان می‌پردازند. شاید جالب است بیان شود که در میان اعضای گروه رقابت فراوانی برای خدمت‌رسانی و فعالیت بیشتر وجود دارد و همواره بر سر انجام فعالیت‌های جهادی در مدارس در میان اعضای گروه رقابت و تلاش فراوان وجود دارد.

امروز ادبیات حاکم بر اردوهای جهادی یعنی ادبیات کار و خدمت‌رسانی بر اعضای گروه حاکم شده و زمانی که از اردو به خانه‌های خود بازمی‌گردند، خانواده‌های ایشان بسیار خوشحال هستند و از تأثیرات عمیق فعالیت جهادی فرزندان خود و تحولات فکری و روحی در میان ایشان سخن می‌گویند.

خدمت‌رسانی دختران دهه 80 در اردوهای جهادی

ایکنا ـ گروه‌های جهادی امروز با چه دغدغه‌ها و مشکلاتی روبه‌رو هستند؟

فعالیت و خدمت جهادی علاوه بر انجام امور مادی و برنامه‌های عمرانی و ... دارای تأثیرات فرهنگی عمیقی نیز در سطح جامعه است. یکی از بیشترین و مهمترین مشکلاتی که امروز بر سر راه جهادگران وجود دارد، این است که متولی خاصی برای فعالیت این گروه‌ها وجود ندارد. در حال حاضر نیازمند متولی واحدی در حوزه جهادی هستیم تا از گروه‌های جهادی حمایت کند.

امروز هزینه‌ها بسیار بالا رفته است و بیشتر گروه‌های جهادی فعالیت‌های خود را با هزینه‌های مردمی پیش می‌برند و این در حالی است که نهادهای متعددی وجود دارند که بر روی کاغذ متصدی و متولیان این امر محسوب می‌شوند و باید وظیفه خود را نسبت به جهادگران به خوبی ایفا کرده و از آن‌ها حمایت کنند. تاکنون نامه‌نگاری‌های زیادی برای این امر با نهادهای مختلفی داشته‌ایم اما به جایی نرسیده و نهادی نیست که حال جهادگران را پرس‌وجو کند.

سازمان‌های مختلفی همچون شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، بسیج و ... هستند که می‌توانند طبق قانون و قواعد موجود به خوبی وارد میدان شده و فعالیت‌های جهادگران را حمایت کنند اما گروه‌های جهادی در این مسیر در حوزه نامه‌نگاری و بروکراسی اداری قرار می‌گیرند و عملاً پس از مدتی دیگر پیگیر مسائل نخواهند بود.

ایکنا ـ گروه‌های جهادی چگونه می‌توانند از توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند دوم پیام ۹ ماده‌ای رهبر انقلاب در رابطه با اطلاع‌رسانی هنرمندانه از فعالیت‌های جهادی بهره‌ ببرند؟

در اسلام بحثی وجود دارد که باید برای یک سری از کارهای خیر اتفاقا ریا کرد و آن‌ها را علنی انجام داد؛ چراکه این مسئله باعث ترویج اعمال خیر و نیکو در جامعه می‌شود. فعالیت‌ در حوزه محرومیت‌زدایی، صدقه دادن، برخی از انفاق‌ها باید در منظر مردم باشد تا این سنت‌های حسنه در میان ایشان ترویج شود.

لذا بحث رسانه در این زمینه خیلی مهم است. زمانی که برای اولین بار اردوی جهادی گروه ماه برپا شد، وقتی پوستر اطلاع‌رسانی این برنامه در کانال‌های مجازی قرار گرفت، مشاهده کردیم که پس از مدت کوتاهی این پوستر در کانال‌های مختلف مجازی قرار گرفت و همگی در پی اطلاع‌رسانی هستند.

این مسئله نشان دهنده آن است که چنانچه اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از فعالیت‌های جهادی در اختیار مردم قرار گیرد، ایشان خود پای کار آمده و بانی امور خیر خواهند شد. مردم این سرزمین فضای خدمت‌رسانی را دوست دارند و چنانچه به خوبی در جریان امور قرار گیرند، وارد این حوزه خواهند شد. مشکل اینجاست که اطلاع‌رسانی چندانی از فعالیت گروه‌های جهادی صورت نمی‌گیرد و این مسئله تخصص رسانه‌هاست و خبرگزاری‌های مختلف، رسانه ملی و رسانه‌های مختلف خبری باید وارد این عرصه شده و مردم را آگاه کنند.

امروز رسانه ملی وظیفه دارد تا فعالیت‌های جهادی را به خوبی در جامعه اطلاع‌رسانی کند. شبکه‌های رسانه ملی همچون شبکه امید که ویژه نوجوانان است، محل خوبی برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های جهادی است.

ایکنا ـ نظر شما در رابطه با طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی که در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود، چیست؟

اصلاح و تصویب این طرح در مجلس اتفاق مبارکی است که گروه‌های جهادی را در راه خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به محرومان یاری خواهد کرد. اما متأسفانه این طرح مدت‌هاست که در مجلس باقی مانده و برای تصویب به صحن علنی مجلس نمی‌آید. از مسئولان و نمایندگان مردم انتظار می‌رود که در این زمینه تسریع کرده و با تصویب به موقع این طرح، زمینه را برای خدمت‌رسانی بهتر جهادگران فراهم کنند.

البته آنچه مهمتر از این قانون است، اجرای آن خواهد بود. امروز قوانین خوب و تأثیرگذار در کشور کم نداریم که چنانچه به خوبی به این قوانین عمل شود، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. برای مثال برای انجام برخی فعالیت‌ها در کشور ردیف بودجه در نظر گرفته می‌شود اما این بودجه به دست نیروهای کف میدان نمی‌رسد. تصویب اصلاحیه قانون بسیج سازندگی یک بحث است و بحث اصلی این است که تأثیر این قانون در عمل و در کف میدان به خوبی مشاهده شود و ملموس باشد.

انتهای پیام
captcha