اصغری: سینما باید بیاموزد که درآمدزایی کند + صوت
کد خبر: 4099686
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
هنر هفتم؛ مشکلات و راه‌کارها/ 6

اصغری: سینما باید بیاموزد که درآمدزایی کند + صوت

یک تهیه‌کننده سینما گفت: حمایت‌های دولت از سینما نباید هنر هفتم را به سمت دولتی شدن پیش برد چون سینما باید بیاموزد درآمدزایی کند.

سینما در سه سال اخیر به واسطه اتفاقاتی که جامعه را تحت تاثیر قرار داده وضعیتی خوشایند ندارد. مشکلات عدیده هنر هفتم در شرایطی است که وضعیت سرمایه‌گذاری در هنر هفتم به دلیل نبود برگشت سرمایه مناسب نیست. این موضوع در جهان نیز به دلیل همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد اما به دلیل زیرساخت‌های چندرسانه‌ای آماده نظیر پلتفرم‌های گسترده جهانی تا حدی جبران و اکنون نیز به سوددهی بیش از قبل رسیده اما در کشورمان اینطور نیست. شرایط فعلی باعث شده تا سینماها خالی از تماشاگر شده و هنر هفتم به سوی ورشکستگی برود.

در این بخش از این سلسله گفت‌و‌گو‌های ایکنا، پای صحبت‌های ابراهیم صغری؛  تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نشسته‌ایم.

ایکنا – درباره وضعیت حاکم بر سینما و اینکه چگونه می‌توان برای این سینمای ورشکسته راهکاری اندیشید اظهارنظرهای فراوانی انجام می‌شود که بیشتر معطوف به دادن سوبسید است. آیا تنها این روش قادر است برای سینما نجات‌بخش باشد؟

اینکه حمایت‌های مادی دولت در شرایط فعلی جز الزامات است بر کسی پوشیده نیست چون این روش به‌صورت مقطعی و فوری، تنها راه درمان است. در حقیقت می‌توان گفت تزریق پول مسکنی است که انتظار می‌رود سینما را زنده نگاه دارد.

جدا از این موضوع سینما در کشورمان مخاطبان خاص دارد. یعنی در بهترین حالت فروش هم رنگانگی مخاطب را در سالن‌های نمایش دیده نمی‌شود! در کلامی دیگر حدوداً 20 درصد از مردمی که قادرند به سینما بروند در سال‌های اخیر به سالن‌های نمایش می‌روند درصورتی‌که بخش زیادی از مخاطبان خا‌نه‌نشین شده‌اند. اگر می‌شد توده مردم را به فیلم دیدن در سالن تشویق کرد سینما  وضعیت خیلی خوبی پیدا می‌کرد.

ایکنا – اینکه عموم مردم به سینما نمی‌آیند امری درست است. این نکته را در شهرهای بزرگ به‌خوبی مشاهده‌ ‌می‌کنیم. دلیل این اتفاق چیست؟

مردم سلایق و اعتقادات متفاوت دارند. یکسری از مخاطبان فیلم‌های طنز را دوست دارند و بخشی دیگر آثار اجتماعی را، ولی در همه جای دنیا فیلم‌های خانوادگی حرف نخست را در گیشه می‌زند. در سینمای فعلی، این دست تولیدات فراموش شده‌اند پس طبیعی است خانواده‌ها از سینما دوری کنند. همچنین کم شدن آثار دینی در سینمای یکی دیگر از دلایل کم شدن مخاطب است. جامعه ما علایق دینی دارد. این امری غیرقابل کتمان است اما چه میزان از تولیدات فعلی سینما به موضوعات دینی نظر دارند؟

موضوع بعد مربوط به برخی آثار می‌شود که در آن رعایت اخلاقیات جامعه مهم نیست. تنها چیزی که آنها نظر دارند جذب تماشاگر به هر طریقی است. پس از بیان برخی مسائل که برای جامعه مناسب نیست ابایی ندارند. این امر باعث شده بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌ای برای دیدن آثار سینمایی نداشته باشند و فیلم‌های مدنظر خود را از طریق تلویزیون و پلتفرم‌ها تماشا کنند.

ایکنا – برخی می‌گویند ساخته شدن فیلم‌هایی که در آنها موضوعات دینی مدنظر است یکی از عوامل دور شدن مخاطب از سینماست. آیا سینما در جهت خواست تماشاگر حرکت نمی‌کند؟ اگر این‌گونه است باید نتیجه گرفت مخاطب فیلم‌های فعلی را دوست دارد؛  تمایلی که باعث شده سینماگر به سمت این تولیدات سوق پیدا کند، نظرتان پیرامون این موضوع چیست؟

اگر نظری به فیلم‌های پرفروش سینما در دهه‌های مختلف بیندازید متوجه خواهید شد آثاری که به طرز درست موضوعات دینی را مدنظر قرار داده‌اند با استقبال تماشاگر مواجه شده‌اند پس بگذارید با این گفته موافق نباشم. مردم فیلم دینی و باکیفیت را دوست دارند پس نباید به بهانه موفق نبودن برخی کارهای ضعیف در این حوزه کل موضوع را زیر سؤال ببریم. اضافه می‌کنم برخی سلیقه‌سازی‌ها که در این رابطه انجام شده دلیلی دیگر برای گرایش سینما و مخاطب به سمت آثار خاص است.

ایکنا – مباحث درستی که بیان کردید به حوزه معنایی سینما مربوط می‌شود که کاملاً درست است اما در بحث سخت‌افزار جدا از حمایت‌های مادی دولت راهکار دیگری برای بازگشت رونق به سینما وجود دارد؟

هزینه‌های فیلمسازی در کشورمان به‌شدت بالا رفته است. این موضوع با گذر زمان حادتر نیز می‌شود. برای همین اگر بتوانیم در این زمینه به یک ثبات مشخص برسیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. ثبات باعث می‌شود سرمایه‌گذار تمایل پیدا کند در این راستا هزینه‌های لازم را انجام بدهد چون تا زمانی که ثبات وجود نداشته باشد تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار اطمینانی از بازگشت سرمایه نخواهد داشت. برای همین پیشنهاد می‌کنم همانند دهه شصت که کمک‌هایی از طریق فارابی صورت می‌گرفت بازهم این اتفاق به شکل جدی‌تر ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید:

هاشمی: سینماداران حامی صاحبان فیلم باشند


حمایت‌های دولت از سینما نباید هنر هفتم را به سمت دولتی شدن پیش برد چون سینما باید بیاموزد درآمدزایی کند. سینمایی که قادر باشد هزینه‌های خود را تأمین کند و به سوددهی رسد به‌اندازه‌ای قوی خواهد شد که شرایطی نظیر اپیدمی‌ها یا مسائل اجتماعی کمترین ضرر را به او خواهد زد. رسیدن به این خواسته نیز باید توسط کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

ایکنا – در انتهای این گفت‌وگو به‌عنوان یک تهیه‌کننده سینمای دفاع مقدس آیا این ژانر قادر است سینمایی در راستای جذب مخاطب باشد؟

بله، سینمای دفاع مقدس همیشه جز ژانرهای محبوب مردم بوده، زیرا مخاطب دوست دارد شجاعت مردان سرزمینش را ببیند اما این اتفاق باید به شکلی درست مدنظر قرار گیرد. در همین رابطه اگر به سینمای دهه 60 و 70 نظر کنید متوجه علاقه مردم به فیلم‌های دفاع مقدسی خواهید شد البته در زمان حال نیز استقبال از فیلم‌هایی نظیر «موقعیت مهدی» نشان از تمایل مردم به آثار خوب دفاع مقدسی دارد.

انتهای پیام
captcha