اقدامات خصمانه عربستان روند مذاکرات را با کندی روبرو می‌کند + صوت
کد خبر: 4098867
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
جعفرقنادباشی:

اقدامات خصمانه عربستان روند مذاکرات را با کندی روبرو می‌کند + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدامات اخیر عربستان در تأمین هزینه‌های مالی نقشه‌های غرب علیه ایران از جمله در جریان اقدامات شبکه «ایران اینترنشنال» گفت: این اقدامات خصمانه مانع از آن می‌شود که تنش‌زدایی ایران و عربستان که با سرعت مناسبی آغاز شده بود ادامه پیدا کند و مسلما این مذاکرات در ادامه با کندی‌های زیادی مواجه خواهد شد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر اقدامات شبکه «ایران اینترنشنال» و حمایت مالی عربستان سعودی از این رسانه بر روند مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات با عربستان از دولت دوازدهم آغاز شد و در دولت سیزدهم هم ادامه پیدا کرده که نشان از حسن نیت جمهوری اسلامی برای کاهش تنش در منطقه دارد تا قدرت‌های خارجی به بهانه وجود تنش نتوانند حضور خود را در منطقه ادامه داده یا افزایش دهند منتهی عربستان مجددا وارد یک نوع همسویی با نقشه‌های غرب علیه ایران شده و تأمین هزینه‌های مالی جنگ ترکیبی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را برعهده گرفته که این تنها به شبکه «ایران اینترنشنال» نیز محدود نمی‌شود و هزینه‌های منافقین و سایر گروه‌هک‌های تجزیه‌طلب را نیز سعوی‌ها می‌پردازند.

وی افزود: به طور طبیعی این اقدامات خصمانه مانع از آن می‌شود که تنش‌زدایی ایران و عربستان که با سرعت مناسبی آغاز شده بود ادامه پیدا کند و مسلما این مذاکرات در ادامه با کندی‌های زیادی مواجه خواهد شد. ایران علاقه‌مند است که عربستان به منزله یک کشور مستقل، خودش سیاست خارجی‌اش را تعیین کند اما اکنون این دیگران هستند که سیاست خارجی عربستان را تعیین می‌کنند.

 


بیشتر بخوانید:


قنادباشی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های آمریکا این است که به عربستان سلاح بفروشد و از مسائل پیش آمده در منطقه به نفع خود بهره‌برداری کند کما اینکه خبر دروغ حمله ایران به عربستان را آمریکایی‌ها منتشر کردند تا باز از سعودی‌ها باج بگیرند در حالی که منظور از هشدار مقامات ایرانی، حمله به عربستان نبود.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز کرد: در واقع آمریکایی‌ها می‌خواستند علیه فضای تنش‌زدایی میان ایران و عربستان اقدامی انجام دهند و مجددا در روابط میان دو کشور تنش ایجاد کنند. با هشدارهای مقامات کشورمان، ادامه مذاکرات به رفتار و موضع‌گیری عربستان بستگی دارد و اگر عربستان در پازل چیده‌شده غرب علیه ایران بازی نکند به طور مسلم روند مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

نگاه تاکتیکی عربستان به رابطه با ایران

قنادباشی درباره دلیل اصلی رویکردها و رفتارهای دوگانه عربستان علیه ایران در برهه‌های مختلف و ممانعت از شکل‌گیری یک رابطه با ثبات میان دو کشور گفت: دلیل اول به ماهیت حکومت در ایران و عربستان برمی‌گردد. قطعا حکومتی که دیکتاتوری و استبدادی است هرگز نمی‌تواند با حکومتی که مردمسالار و متکی به رأی مردم و انتخابات است، روابط پایدار راهبردی پیدا کند زیرا در مقابل یک کشور مردمسالار آسیب‌پذیر است.

وی بیان کرد: سعودی‌ها حتی در دوره بیداری اسلامی، دموکراسی نیم‌بند در مصر را تحمل نکردند و به واسطه نگرانی از تأثیر تحولات مصر بر جامعه عربستان با میلیاردها دلار هزینه کودتای ژنرال سیسی را علیه حکومت دموکراتیک نیم‌بند در مصر حمایت کردند، لذا هر نوع مردمسالاری در کشورهای اطراف برای عربستان سعودی یک سم مهلک و کشنده است زیرا این نوع حکومت‌ها الگوی خوبی ارائه و پایه‌های پادشاهی استبدادی آنها را سست می‌کنند، لذا نگاه مقامات سعودی به رابطه با ایران مقطعی و تاکتیکی است، نه راهبردی.

بن سلمان و تلاش برای همسویی با غرب

قنادباشی دلیل دیگر این رفتارهای دوگانه فعلی را مربوط به وضعیت بن سلمان دانست و گفت: بن سلمان به این دلیل که می‌خواهد پادشاه آینده عربستان شود به دنبال افزایش همسویی‌های خود با غرب است تا غربی‌ها در تحولات آتی در ساختار قدرت در عربستان، از او حمایت کنند به همین دلیل بن سلمان هزینه هر نوع پروژه‌ای که غربی‌ها مربوط به داخل عربستان یا پروژه‌های سیاسی، تبلیغاتی و توطئه‌آمیز در منطقه طراحی می‌کنند، می‌پردازد تا به عنوان پادشاهی همسو با غرب و اسرائیل شناخته شود.

وی تصریح کرد: براین مبنا می‌توان گفت سیاست‌های عربستان در قبال ایران به هیچ وجه مبتنی بر منافع ملی عربستان نیست بلکه برپایه نقشه‌ها و طراحی‌های بیرونی و خارجی است و لذا همواره شاهد تغییرات زیادی در سیاست خارجی عربستان نسبت به ایران هستیم.

آگاهی به جدی بودن هشدار ایران 

قنادباشی درباره پیام هشدارآمیز ایران به عربستان درباره تروریستی اعلام کردن شبکه «ایران اینترنشنال» گفت: به طور قطع سعودی‌ها متوجه هستند که ایران توانمندی‌های زیادی در حوزه سایبری، امنیتی و سیاسی دارد و می‌دانند اگر وارد عرصه دشمنی آشکار با ایران شوند چه تبعات منفی برای آنها خواهد داشت کما اینکه قضیه حمله گروه هکری «تبر ابراهیم» و انتشار اسناد و نامه‌های مهم و محرمانه وزارت کشور عربستان سعودی و دسترسی به دوربین‌های مداربسته آن‌ها و مکان‌های حساس عربستان در واقع نمایش بخشی از توانمندی‌های ایران در حوزه سایبری در پاسخ به دشمنی‌های آنهاست و لذا به نظر می‌رسد سعودی‌ها جدی بودن پیام و هشدار ایران را دریافت کرده باشند.

کد
انتهای پیام
captcha