حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه در سخنرانی شامگاه ۱۲ آبان‌ماه حرم بانوی کرامت با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در مدینه متولد شده و دوران امامت کوتاهی داشتند، اظهار کرد: خلفای عباسی در تلاس بودند فرزند امام حسن عسکری(ع) را شناسایی و به قتل برسانند اما ایشان با حساسیت خاصی فقط به اصحاب خاص خودشان از وجود امام زمان(عج) خبر دادند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) در روزهای آخر عمرشان وصیت و حدیثی خطاب به شیعیان و پیروان خود ارائه نموده‌اند که بسیار اهمیت دارد، افزود: حضرت در ابتدای کلام نورانی خطاب به شیعیان فرمود:« من شما را به تقوا وصیت می‌کنم» که نوع این وصیت یک وصیت اعتقادی براساس ارزش‌های دینی از سوی امام حسن عسکری(ع) خطاب به شیعیان است.

وی یادآور شد: وقتی انسان نتواند به مقام تسلیم برسد هیچگاه به مقام قرب الهی هم نخواهد رسید چرا که ریسمان محکم الهی تنها راه نجات انسان است و این ریسمان تنها با تسلیم شدن در برابر اوامر الهی به دست می‎‌آید.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: وصیت امام حسن عسکری(ع) وصیت به ارزش‌هایی است که باعث می‌شود انسان در برابر خداوند تسلیم شود و در نهایت اهل نجات خواهد شد.

وی با بیان اینکه حقیقت تقوا این است که انسان از محرمات دوری جوید و واجبات را به درستی انجام بدهد، اظهار کرد: دومین و سومین نکته‌ای که حضرت در کلام نورانی خودشان به شیعیان وصیت می‌کند ورع در دین و راستگویی در کلام است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه افرادی که زبانشان به دروغگویی عادت کرده باشد حتی در باطن خود نیز هیچگاه آرامش ندارند، تصریح کرد: چهارمین توصیه حضرت در این وصیت نورانی، امانتداری و ادای امانت به صاحبان است حتی اگر صاحبان امانت انسان‌های بد باشند.

نظری منفرد با اشاره به اینکه خیانت در امانت مصداق بارز منکر است و امانت هم فقط امانت مالی نیست بلکه گاهی امانت اسرار یک شخص است، تاکید کرد: پنجمین توصیه حضرت خطاب به شیعیان، عبادت و سجده‌های طولانی است چرا که نزدیک‌ترین حالت انسان به خداوند در حالت سجده است.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به توصیه ششم حضرت خطاب به شیعیان مبنی بر همسایه‌داری و حسن خلق با همسایگان، تصریح کرد: اگر امروزه بتوانیم معارف اصلی دین را به دنیا عرضه کنیم قطعا خردمندان دنیا آن را می‌پذیرند.

نظری منفرد تاکید کرد: شیعه حقیقی کسی است که خصوصیات مطرح شده را داشته باشد و اگر کسی بخواهد رضایت امام زمان(عج) را کسب کند باید این خصوصیات را داشته باشد.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) از کسانی که ارزش‌های دینی و اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، راضی نیست، ادامه داد: شیعیان باید زینت اهل‌بیت(ع) باشند نه اینکه با رفتار و کردار خود مایه ننگ و آبروریزی باشند.

وی با بیان اینکه وقتی انسان دین خود را با یک اصول دریافت کند ثابت قدم خواهد ماند، افزود: اگر یک انسان عاقلی به مطالب امام حسن عسکری(ع) دقت کند مجذوب خاندان اهل بیت(ع) خواهد شد چرا که اهل بیت(ع) همانند کشتی حضرت نوح هستند که هر کسی دست به دامن آن‌ها شود اهل نجات خواهد شد.