نکات قابل تأمل از انتخابات اخیر ستاد عالی مسابقات قرآن
کد خبر: 4094493
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

نکات قابل تأمل از انتخابات اخیر ستاد عالی مسابقات قرآن

چهل و نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در دبیرخانه این ستاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های چهارگانه پس از رأی‌گیری انتخاب شدند که می‌توان نگاهی دوباره بر این جلسه داشت.

ستاد عالی مسابقاتبه گزارش ایکنا، چهل‌ونهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور هفته قبل در سازمان اوقاف و امور خیریه، محل استقرار دبیرخانه ستاد، برگزار شد.

اصلی‌ترین دستور این جلسه انتخاب چهار عضو حقیقی و مسئولان کمیته‌های چهارگانه شامل کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح و برنامه‌، علمی و فنی و نظارت و ارزیابی بود.

در این جلسه شش نفر صاحب‌نظر در برگزاری مسابقات شامل (سه نفر خانم و سه نفر آقا)، چهار نفر صاحب‌نظر در رشته قرائت تحقیق و سه نفر صاحب‌نظر در رشته حفظ قرآن کریم برای انتخاب به عنوان عضو حقیقی در معرض رأی‌گیری سایر اعضا قرار گرفتند.

همچنین در بخش انتخاب مسئولان کمیته‌های چهارگانه نیز برای کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، طرح و برنامه و نظارت و ارزیابی هر کدام دو نفر و برای کمیته علمی و فنی نیز سه نفر برای عضویت در کمیته‌های ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور معرفی شدند.

نکته قابل توجه این جلسه حضور نیافتن مسئولان قبلی کمیته‌های مختلف بود. کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در جلسه مذکور در مورد حضور نیافتن این افراد گفت: با توجه به اینکه مردادماه امسال زمان عضویت این افراد به پایان رسیده است، لذا در این جلسه حضور نیافته‌اند.

در بین افرادی که به عنوان گزینه انتخاب و نامزد عضویت در دوره جدید ستاد معرفی شده بودند، تنها کریم دولتی و محمدتقی میرزاجانی در جلسه حضور داشتند. هر دو این افراد با بیشترین آراء به عنوان مسئولان کمیته‌های طرح و برنامه و علمی و فنی انتخاب شدند. این دو به نمایندگی از دستگاه‌هایی که عضو ستاد هستند در جلسه حضور یافتند و در زمان رأی‌گیری در جلسه باقی ماندند.

کریم دولتی و محمدرضا پورمعین تنها افرادی بودند که در دوره گذشته عضو ستاد بوده و در این دوره نیز همچنان عضو خواهند بود. کریم دولتی علاوه بر مسئولیت دبیرخانه ستاد به عنوان مسئول کمیته طرح و برنامه و محمدرضا پورمعین نیز به عنوان یکی از اعضای حقیقی که در عرصه برگزاری مسابقات آقایان صاحب‌نظر است، انتخاب شدند.

رقیب کریم دولتی برای رسیدن به کمیته مورد نظر سیداحمد مقیمی و رقیب محمدرضا پورمعین نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی و رحیم قربانی بودند.

از دیگر نکات قابل توجه این انتخابات می‌توان به حضور پررنگ افراد مرتبط با شورای عالی قرآن و کسب بیشترین آراء از سوی آنها اشاره کرد. محمدتقی میرزاجانی، محمدحسین سعیدیان، مهدی حسنی، علی صالحی‌متین، کریم دولتی و محمدرضا پورمعین افرادی هستند که در مقاطعی با شورای عالی قرآن ارتباط کاری داشته‌اند. با این حساب باید اینگونه تحلیل کرد که شورای عالی قرآن در این انتخابات بیشترین موفقیت را داشته است.

در این انتخابات مجموعاً 22 نفر به عنوان نامزد از فیلتر شورای معین ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور عبور کرده و به صحن اصلی ستاد برای رأی‌گیری آمدند که از بین آنها هشت نفر بیشترین آراء را کسب کرده و به عنوان عضو حقیقی و مسئول کمیته انتخاب شدند.

در بین 22 فرد معرفی شده پنج نفر از بانوان فعال قرآنی کشورمان بودند که تنها یک نفر از آنها موفق به کسب بیشترین آراء شده و به عنوان عضو حقیقی صاحب‌نظر در برگزاری مسابقات قرآن بانوان، انتخاب شد.

در ادامه نگاهی کوتاه به سوابق اعضای جدید ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، که از سوی این ستاد منتشر شده است، خواهیم داشت.

محمدرضا پورمعین؛ دانش‌آموخته مقطع دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی است. از جمله سوابق وی می‌توان به مدیرکلی دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد و عضویت در شورای عالی قرآن اشاره کرد.

از جمله افتخارات وی نیز می‌توان به انتخاب به عنوان خادم قرآن در دوازدهمین دوره این همایش که سال 1384 برگزار شد، اشاره کرد. وی به عنوان عضو حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور انتخاب شد.‌

مژگان خان‌بابا؛ دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث است، وی در حال حاضر مشاور امور بانوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از جمله سوابق وی باید به مدرس دانشگاه‌،‌ داوری در سطوح مختلف مسابقات سازمان‌ها و نهادهای مختلف، تدوین چند عنوان کتاب و مقاله با موضوع علوم قرآنی و ... اشاره کرد.

دریافت گواهی‌نامه اقراء از سوی شورای عالی قرآن، کسب رتبه برتر در مسابقات ملی قرآن دانشجویان، مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد اسلامی، مسابقات قرآن سازمان بسیج، دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم از جمله افتخارات این چهره در عرصه قرآنی است. وی به عنوان عضو صاحب‌نظر در برگزاری مسابقات قرآن برای عضویت در یک دوره دوساله در ستاد عالی مسابقات انتخاب شده است.

محمدحسین سعیدیان؛ قاری بین‌المللی کشور، دارای دکترای علوم قرآن و حدیث است. عضویت در ادوار گذشته ستاد عالی مسابقات، عضویت در شورای ارزیابی مدرسان و قاریان، سفرهای تبلیغی به بیش از 25 کشور خارجی، داوری در سطوح مختلف مسابقات قرآنی، دریافت مدرک داوری سطح یک، اعزام به عنوان داور به مسابقات بین‌المللی، ضبط چند دوره تلاوت ترتیل کامل در صدا و سیما و ... از جمله فعالیت‌های این قاری بین‌المللی تا کنون بوده است.

کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، منتخب سیزدهمین دوره خادمان قرآن کریم و دارنده گواهی‌نامه اقراء از سوی شورای عالی قرآن از جمله افتخارات محمدحسین سعیدیان است. وی به عنوان عضو صاحب‌نظر در تلاوت قرآن به عنوان عضو ستاد عالی مسابقات انتخاب شده است.

مهدی حسنی، حافظ کل قرآن کریم و عضو حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در دوره جدید است. از جمله فعالیت‌های وی باید به عضویت در هیئت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد، عضویت در هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی، داوری در سطوح مختلف مسابقات قرآنی و دریافت مدرک داوری سطح اشاره کرد.

تربیت بیش از هزار حافظ کل قرآن کریم در سطح کشور، نگارش دو کتاب در زمینه حفظ قرآن و اولین کتاب در زمینه نَبر کلمات قرآنی در کشور از دیگر فعالیت‌های این چهره در عرصه قرآن بوده است.

کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، منتخب بیست و ششمین دوره خادمان قرآن کریم در سال 1400، رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سوریه، درایتف اجازه قرائات عشر از سوی شورای عالی قرآن بخشی از افتخارات مهدی حسنی است.

محمدحسین محمد‌زاده، دانش‌آموخته مقطع دکتری مدیریت رسانه است، فعالان قرآنی وی را با مدیریت رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما که جزء دوران موفق این دو رسانه بوده است، می‌شناسند.

از جمله سوابق وی در عرصه قرآنی باید به مدیریت رادیو قرآن، شبکه قرآن، رادیو معارف، مدیریت و موسس رادیو تلاوت، مدیریت و موسس رادیو معارف انگلیسی، دبیرکل سابق اتحادیه رادیو‌های قرآن و معارف، دبیر اسبق شورای معارف رسانه ملی، مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآن و عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد.

محمدزاده در سال 1391 و در هجدهمین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم به افتخار خادمی قرآن نائل آمد. وی همچنین دارنده گواهی‌نامه اقراء از سوی شورای عالی قرآن است. او به عنوان مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور انتخاب شده است.

کریم پارچه‌‌باف دولتی، دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و در حال حاضر مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور است.

از جمله سوابق این چهره قرآنی باید به عضویت در کمیته طرح و برنامه شورای عالی قرآن، معاون مرکز طبع و نشر قرآن، مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و هنری قرآنی، ریاست دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، داوری در سطوح مختلف مسابقات قرآن و دریافت مدرک داوری سطح یک، دبیری کمیته فنی در مسابقات بین‌المللی و سراسری سازمان‌های مختلف، مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی و ... اشاره کرد.

کریم دولتی در دوره بیست و ششمین همایش خادمان قرآن کریم که سال 1400 برگزار شد به عنوان خادم قرآن تجلیل شد. وی دارنده گواهی‌نامه اقراء از سوی شورای عالی قرآن نیز هست. او به عنوان مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن انتخاب شده است.

محمدتقی میرزاجانی، ‌معاون اجرایی شورای عالی قرآن و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث است که در جدیدترین دوره ستاد عالی مسابقات به عنوان مسئول کمیته علمی و فنی انتخاب شده است.

از جمله سوابق محمدتقی میرزاجانی باید به معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، چند دوره مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی و ملی قرآن کریم، مدیر طرح آموزشی - تربیتی اسوه، مسئولیت بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد.

علی صالحی‌متین؛ با حدود چهل‌ سال سن جوان‌ترین عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور و مسئول کمیته نظارت و ارزیابی بوده و دانشجوی دکترای قرآن و حدیث است.

از جمله سوابق صالحی‌متین می‌توان به مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن، مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن، کارشناس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی و ملی قرآن کریم، دبیر اجرایی چندین دوره نشست‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی در گستره ملی، معاون بخش محافل و مراسم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد.

کسب گواهینامه تخصصی درجه سه حفظ قرآن کریم از سازمان دارالقرآن الکریم و دارنده گواهی‌نامه اقراء از شورای عالی قرآن از جمله افتخارات این چهره قرآنی است.

انتهای پیام
captcha