روایت دو خواهر روشندل از حفظ قرآن
کد خبر: 4084656
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷

روایت دو خواهر روشندل از حفظ قرآن

امسال در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان خراسان‌جنوبی، حضور حافظان روشندل بسیار چشم‌نواز بود؛ حافظانی که با وجود شرایط سخت جسمی به حفظ قرآن روی آورده و با پیمودن مسیرهای مختلف مسابقات اکنون به مسابقات استانی راه یافته بودند.

حفظ قرآنحفظ قرآن همان در رحمتی است که به روی انسان گشوده می‌شود؛ دری که تنها بندگان خاص خداوند امکان دیدنش را دارند و این دیدن به چشم سر که نه به چشم دل نیاز دارد؛ بنابراین فرقی نمی‌کند چشم سر داشته باشی یا نه؛ بلکه باید دلت همراه خداوند باشد.

امسال در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان خراسان‌جنوبی، حضور حافظان روشندل بسیار چشم‌نواز بود؛ حافظانی که با وجود شرایط سخت جسمی به حفظ قرآن روی آورده و با پیمودن مسیرهای مختلف مسابقات اکنون به مسابقات استانی راه یافته بودند. داستان دو خواهر روشندل که در راه حفظ قرآن برایشان هیچ‌گونه سختی باورپذیر نبود شنیدنی است.

زهرا ملکی، بانوی روشندل شرکت‌کننده در چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن از شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: وقتی شروع به حفظ قرآن کردم از بیماری که چند سال از آن رنج می‌بردم شفا یافتم؛ گمان می‌کردم با وجود این بیماری نتوانم کار حفظ را انجام دهم اما بعد از چند هفته به‌طور معجزه‌آسایی متوجه شدم دیگر سردرد نشدم.

وی توسل به اهل بیت(ع) را نیز برای رسیدن به آرامش توصیه کرد و ادامه داد: باید در کنار قرآن به آموزه‌های ائمه نیز مراجعه کنیم.

این حافظ 28 جزء قرآن با اشاره به آیه «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، اظهار کرد: وقتی قرآن می‌فرماید با ذکر خدا آرامش بگیرید باید به آن اعتقاد داشت.

ملکی در کنار توصیه به حفظ قرآن بر تفسیر و یادگیری مفاهیم قرآنی نیز تأکید کرد و گفت: البته بعد از قرآن توصیه می‌کنم افراد به نهج‌البلاغه نیز مراجعه کنند، همان‌طور که خودم آرزو دارم خداوند چشمان را شفا دهد تا بتوانم حکمت‌های نهج‌البلاغه را در زندگی پیاده کنم.

وی با این پیش‌بینی که تا پایان سال بتواند کل قرآن را حفظ کند، ادامه داد: در مرحله شهرستانی در رشته حفظ 10 جزء موفق به کسب رتبه اول شدم.

این حافظ قرآن با اشاره به آرامشی که از قرآن به انسان می‌رسد، افزود: توصیه می‌کنم تمام جوانان برای موفقیت در زندگی به قرآن روی بیاورند و از مفاهیم و تفسیر آن در زندگی استفاده کنند.

این بانوی روشندل گرچه نتوانسته خط بریل را بیاموزد اما حفظ قرآن را با استفاده از فایل‌های صوتی دنبال می‌کند و می‌گوید: ابتدا گمان می‌کردم حفظ قرآن بسیار سخت است، اما وقتی با اصرار دوستم در کلاس‌های اوقاف ‌شرکت کردم متوجه شدم کار بسیار آسانی است؛ آن‌قدر حفظ قرآن آسان است که حتی افراد مسن هم می‌توانند آن را یاد بگیرند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه نواقص مسابقات سال‌های آینده رفع شود، افزود: انتظار می‌رود شرایط همه شرکت‌کنندگان برای حضور در مسابقات مدنظر باشد و از سالن‌های مناسب‌سازی شده برای مسابقات استفاده کنند.

سربیشه مؤسسه قرآنی ندارد

فاطمه ملکی، بانوی روشندل دیگری است که چندین سال است در حوزه آموزش‌های قرآنی معلمی می‌کند، وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به تأثیرات زیادی که از قرآن در زندگی دیده‌ام آرزو دارم روزی حفظ قرآن همگانی شود.

وی که 14 جزء قرآن را از پنج سال گذشته تاکنون حفظ کرده است، افزود: برخی گمان می‌کنند که حفظ کردن قرآن کار سختی است، اما وقتی شروع کنیم متوجه می‌شوید فقط به همت نیاز دارد.

ملکی که از طریق آموزش‌های مجازی و حضور سازمان اوقاف موفق به حفظ شده است، گفت: آموزش‌هایی که ارائه شده مطلوب بوده و تصمیم دارم با کمک خط بریل کل قرآن را حفظ کنم.

این بانوی سربیشه‌ای با اشاره به تأثیرات قرآن در زندگی‌اش، تصریح کرد: قرآن به زندگی‌ام نور بخشیده و بسیاری از اقداماتی که قبلا به تنهایی قادر نبودم انجام دهم اکنون به برکت قرآن انجام می‌دهم.

وی با این آرزو که روزی حفظ قرآن در جامعه همگانی شود، اظهار کرد: از آنجایی که وقتی انسان مشغول حفظ قرآن است باید به مفاهیم آن نیز توجه کند این موضوع تأثیرات خوبی در زندگی دارد.

ملکی که حفظ قرآن را از جزء 30 و 29 شروع کرده است، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که از قرآن فراگرفتم این است که خداوند می‌فرماید شما به یاد من باشید تا من هم به یاد شما باشم.

این مربی قرآن با اشاره به نبود مؤسسه قرآنی در شهرستان سربیشه اظهار کرد: یک زمین برای این منظور وقف شده، اما برای ساخت آن نیازمند همت خیران هستیم.

آنچه مهم است حضور حافظان با شرایط خاص و زمینه‌سازی برای پیشرفت آنان در حوزه آموزش‌های قرآنی توسط مسابقات قرآن است؛ مسابقاتی که هر سال باید از سال‌های قبل بهتر و با جامعه هدف بزرگ‌تری برگزار شود.

انتهای پیام
captcha