۷ شهریور؛ روزی که به برکت سفر رهبری نهبندان دیده شد
کد خبر: 4081523
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

۷ شهریور؛ روزی که به برکت سفر رهبری نهبندان دیده شد

پس از گذشت ۲۳ سال از روزی که رهبر معظم انقلاب به جنوبی‌ترین منطقه خراسان سفر کردند، اکنون شهرستان نهبندان به برکت همان سفر و حضور مسیر توسعه را طی کرده است.

سفر نهبندان به رهبری۷ شهریور روزی تاریخی برای مردم جنوبی‌ترین شهر خراسان‌جنوبی یعنی نهبندان است؛ روزی که مقام معظم رهبری به این منطقه سفر کرده و ین سفر آغازی برای توسعه نهبندان بود که به فرموده مقام معظم رهبری در جمع مردم نهبندان: به فضل پروردگار باید مسئولان کشور به این نقطه مانند سایر نقاط محروم توجه بیشتری کنند.

اکنون پس از گذشت سال‌ها هنوز مردم نهبندان آن روز را از یاد نبرده‌اند؛ نه تنها به علت پروژه‌های محرومیت‌زدایی که بلافاصله پس از سفر کلید خورد؛ بلکه به خاطر توجهی که مهم‌ترین فرد یک کشور به یکی از محروم‌ترین نقاط کشور داشت‌.

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با تبریک هفته دولت، گفت: در اجرای دستورات مقام معظم رهبری در جریان سفر تابستانی ۷۸ با محوریت محرومیت‌زدایی به شهرستان نهبندان، هیات وزیران در جلسه ۳۰ تیر ۸۱ نتایجی را حاصل از طرح توسعه نهبندان به سازمان برنامه وقت آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه این نتایج در قالب شش فصل، ۱۷ ماده و ۵۲ بند در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی و رفاه و تامین اجتماعی_ اقتصادی تصویب می‌کند، افزود: اقداماتی که پس از سفر اتفاق افتاد تصویب این طرح بود که به عنوان یک سند قابل بررسی و هدایتگری توانست نهبندان را به سمت توسعه حرکت دهد‌.

از تصویب یک سند تا اجرایی شدن پس از ۲۳ سال

ایروانی ادامه داد: این سند ۱۰ ساله تعریف شد؛ یعنی قابلیت اجرای آن توسط هیات وزیران وقت از سال ۸۱ تا ۹۱ تدوین شد که به این دستاوردها برسند که البته کاستی‌هایی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه دومین اقدامی که پس از سفر اتفاق افتاد پیش بینی اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی بود که در مدت ۱۰ سال برای اجرای پروژه‌ها درنظرگرفتند، افزود: در زمانی که مقام معظم رهبری به نهبندان سفر کردند نماینده ویژه برای نهبندان نداشتیم که پس از سفر اختصاص نماینده مجلس به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با توجه به محرومیت آن‌ها اتفاق افتاد.

فرماندار نهبندان ادامه داد: همچنین اجرای تعداد ۴۳۳ پروژه با اعتبار مصوب بیش از ۸۰ میلیارد تومان و تخصیص ۵۳ میلیارد تومان که در قالب سرفصل‌هایی مانند بازارچه، اکتشاف معادن، مجتمع‌‌های آموزشی، فنی و حرفه‌ای، احداث و تکمیل راه‌های روستایی و احداث چاه‌های کشاورزی از جمله برکات این سفر بود.

سفر نهبندان به رهبری

ایروانی بیان کرد: احداث و توسعه کتابخانه‌های عمومی و مراکز فرهنگی در سطح شهرستان، برق رسانی به روستاها و چاه‌های کشاورزی، تکمیل سالن‌های چندمنظوره هلال احمر، تامین زیرساخت‌های گردشگری، مطالعه و ساماندهی رودخانه‌ها از دیگر موارد و کلیت پروژه‌ها بود.

وی با بیان اینکه از جمله مهم ترین پروژه‌ها تاسیس دو دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی و استقرار پادگان ارتش بود، تصریح کرد: تاسیس بیمارستان ۳۲ تختخوابی نهبندان نیز از برکات سفر مقام معظم رهبری بود.

فرماندار نهبندان اظهار کرد: سند ابتدایی در مقطع ۱۰ ساله تعریف شد و تقاضای جمعی در سطح استان و مردم شهرستان از دولت سیزدهم مبنی بر بروزرسانی سند بوده و اینکه مجددا به عنوان یک سند توسعه برای شهرستان در هیات وزیران به تصویب برسد.

ایروانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مردم نهبندان در سفر سال گذشته رئیس جمهوری بروزرسانی سند بود، افزود: پیش بینی اعتبار برای سند اولیه ۶۰۰ میلیارد تومان و پیشنهاد اعتبار دوم  ۶۳۰۰ میلیارد تومان برای بروزرسانی سند است، بیان کرد: این سند در حال بررسی است که امیدواریم بتوانیم تصویب هیات وزیران را داشته باشیم.

فرماندار نهبندان از اجرایی شدن مفاد سند گفت و ادامه داد: باتوجه به بررسی‌هایی که صورت گرفت از ۱۷ ماده و ۵۲ بند سند هنوز ۱۱ مورد انجام نشده است که بیشتر جنبه‌های زیرساختی دارد؛ برخی از پیش بینی‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها صورت گرفته سند تبدیل به پروژه و فعالیت شده که قیمت‌ها و رقم‌هایی که به خود اختصاص داده با زمان کنونی متفاوت است.

وی تصریح کرد: در حوزه اولویت بندی پروژه‌ها در حوزه فرهنگی در آن زمان اولویت بوده که اکنون در مرحله چندم اولویت است؛ بنابراین بروزرسانی اعداد و اعتبارات پیش بینی شده و اولویت بندی پروژه‌ها را خواستاریم.

سفر نهبندان به رهبری

لمس محرومیت با حضور فیزیکی محرومان در منطقه

فرماندار نهبندان با اشاره به حذف و جایگزینی پروژه‌ها باتوجه به شرایط منطقه، بیان کرد: به مناسبت سالروز سفر تاریخی مقام معظم رهبری گرامیداشتی در مصلای امام علی(ع) نهبندان با حضور استاندار برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه پست ۴۰۰ کیلووات یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های صنایع و معادن حوزه زیرساختی نهبندان است که افتتاح خواهد شد، افزود: مقام معظم رهبری نکته هوشمندانه‌ای را در سال ۷۸ فرمودند که من با آمدنم به نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل به طور کامل جلب کنم‌.

ایروانی با اشاره به اینکه حضور مسئولان در منطقه مشکلات را برطرف می‌کند، ادامه داد: هرکدام از مسئولین توانایی و دسترسی‌هایی باتوجه به مسئولیت خود دارند و از طرفی فرصت حضور وزرا و مسئولان کشوری می‌تواند بخشی از چالش‌ها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه حضور مسئولان در منطقه باعث لمس محرومیت می‌شود، تصریح کرد: باتوجه به سفر مسئولان کشوری به نهبندان یکی از سدها که باتوجه به کم بودن منابع شهرستانی بعد از چندین سال تکمیل نشده بود در انتهای ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.

اکنون پس از گذشت ۲۳ سال از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان، این شهرستان مسیر توسعه را در حال طی کردن است؛ هرچند هنوز برخی از پروژه‌ها اجرایی نشده ولی اقدامات پربرکتی برای ادامه مسیر توسعه در این شهرستان آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha