نوآوری؛ راز شکوفایی اقتصاد
کد خبر: 4080526
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
جعفر خیرخواهان بیان کرد:

نوآوری؛ راز شکوفایی اقتصاد

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نوآوری‌ها می‌تواند در شکوفایی و توسعه و پیشرفت کشورها نقش حیاتی داشته باشد، چراکه مشاغل زیادی را خلق و درآمد مشمول مالیات‌ستانی قابل توجهی را ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا، در سومین جلسه گروه ارتباطات بین المللی اندیشکده چرخه نوآوری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جعفر خیرخواهان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، باموضوع «نوآوری‌های بازار آفرین»؛  راز شکوفایی اقتصاد، به سخنرانی پرداخت.
در این نشست که اعضای چرخه  نوآوری و جمعی از  متخصصان این حوزه  حضور داشتند، خیر خواهان تاثیر نوآوری‌های بازار آفرین  در جوامع مختلف را مورد بررسی قرار داد و راز شکوفایی اقتصاد را نوآوری دانست.
 
خیرخواهان با اشاره به اینکه نوآوری‌های بازارآفرین، نوآوری‌هایی هستند که محصولات پیچیده و گران‌قیمت را به محصولاتی ساده و ارزان‌قیمت تبدیل می‌کنند،  اظهار کرد: نتیجه این نوآوری‌ها قابلیت دسترسی به بخش جدید و گسترده‌ای برای مردم، فراهم می‌کند که نیاز اساسی به این محصولات دارند، اما پول کافی، دسترسی آسان، مهارت و زمان کافی و لازم در اختیار ندارند که بتوانند از آن بهره‌مند شوند. 
 
وی گفت: این نوآوری‌ها می‌تواند در شکوفایی و توسعه و پیشرفت کشورها نقش حیاتی داشته باشد، چراکه مشاغل زیادی را خلق و درآمد مشمول مالیات‌ستانی قابل توجهی را ایجاد می‌کنند، تا به وسیله این درآمدهای حاصله، در جهت تامین منابع مالی برای خدمات عمومی امثال:  آموزش، بهداشت و زیرساخت‌ها درجهت رفاه  جامعه را فراهم کند.
 
خیرخواهان بیان کرد: از این‌ها مهم‌تر راه اندازی بازارهای آفریده شده از نوآوری‌های یک فرهنگ کارآفرینی است، که به نوآوری‌های بیش‌تر و توسعه اقتصادی می‌انجامد. برای مثال می‌توان به نوآوری بازار آفرین کشور مکزیک اشاره کرد که به نام کلینیک‌های زنجیره‌ای شکر، با خدمات پیشگیری و درمانی، به اندازه‌ای به مردم کم‌درآمد کمک کرد که حدود ۴۴۵ میلیون دلار در هزینه‌های بیماران، برای دولت و بخش خصوصی صرفه‌جویی به دنبال داشت. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه سخنان خود به سه عامل شکوفایی کشورها اشاره کرد که شامل ایده‌های نو و اختراعات، نظریه رشد درون‌زای پل رومر، تقویت نهادهای خوب، نظریه نهادگرایی و در نهایت کمک‌های توسعه‌ای خارجی و سرمایه گذاری خارجی هستند. براساس‌ این دسته‌بندی، سه دستاورد متمایز دیگری از نوآوری‌های موفق بازار آفرین را می‌توان مورد توجه قرار داد. با توجه به ماهیت خاصی که در این نوآوری‌ها وجود دارد، مشاغلی می‌آفرینند که به نیروی کار بیشتری نیاز است تا بتوان به وسیله این نیروهای متخصص، نوآوری‌های جدیدی را تولید و با بازاریابی صحیح و برنامه‌ریزی شده و توزیع مناسب، محصولات را به بازار عرضه کرد. چرا که هنگام ارزیابی شکوفایی هر کشور، یک عامل اساسی تعداد مشاغل آفریده شده، مورد تاکید است. 
 
وی ادامه داد: بخشی از سودهای آفریده شده در لایه‌های گسترده جمعیت، به شکل مالیات برای تامین مالی خدمات عمومی در جامعه شامل آموزش، زیرساخت، خدمات سلامت و غیره استفاده می‌شود، هرچه درآمد حاصله از این فعالیت‌ها بیشتر باشد و مبالغ بیشتری به خدمات عمومی تزریق و در نتیجه به جامعه سلامتی و نشاط بیشتری ارائه خواهد شد. دستاورد دیگر این نوآوری، داشتن پتانسیل تغییر فرهنگ کل جامعه است. 
 
وی افزود: می‌توان گفت کشورهای ثروتمند امروز، زمانی فقیر و فاسد بودند و حکمرانی بد و غیر قابل قبولی داشتند. اما با گسترش نوآوری‌ها، در فرایند این کشورها تحول ایجاد و باکمک به رونق  اقتصادی، این کشورها کاملا دگرگون و متحول  شدند. برای نمونه می‌توان به نوآوری‌های بازارآفرین  و تاثیرگذار متعددی در آمریکا اشاره کرد که از طریق نوآوری با ایجاد کارخانه هم ایجاد شغل کردند و هم در جهت رفاه جامعه کوشیدند، برای نمونه کارخانه‌های چرخ خیاطی سینگر، دوربین عکاسی ایستمن کداک، و خودروی فورد مدل تی  و امثال آن را می توان نام برد که موفق شدند تحولی در پرورش فرهنگ نوآوری این منطقه ایجاد کنند، تا جامعه آمریکا به شدت و سرعت  تمام تغییر و متحول کنند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آنچه مسلم است به محض آفریده شدن بازارهای جدیدی که خدمت‌رسانی به مصرف کنندگان را افزایش می‌دهد، این بازارها سایر اجزای ضروری از جمله زیرساخت‌ها را مانند آموزش، نهادها و حتی تغییر در فرهنگ را به طرف خود جذب می‌کنند تا بقای بازار تضمین شود.
 
انتهای پیام
captcha