قرآن، امت اسلامی را در ظرف خیر قرار می‌دهد
کد خبر: 4079473
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱

قرآن، امت اسلامی را در ظرف خیر قرار می‌دهد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با برداشت از آیه ۱۱۰ سوره مبارکه آل‌عمران، گفت: قرآن کریم به‌عنوان کتاب عظیم و آسمانی و راهنمای هدایت بشر، امت اسلامی را در ظرف خیر قرار می‌دهد و مسلمانان به تغییر این آیه شریفه بهترین امتند زیرا قرآن و پیامبر خاتم(ص) را دارند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام‌، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد امروز ۲۹ مردادماه در آیین اختتامیه طرح قرآنی «تسنیم» در شهرکرد با اشاره به برگزاری این طرح قرآنی حضور جوانان و نوجوانان استان و خارج از استان در این طرح قرآنی مؤثر و کارا، اظهار کرد: جا دارد از تمام دست‌اندکارانی که این امور و ضرورت‌های قرآنی را طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌اند‌، تقدیر کنم. این افراد درواقع پیشگام بهره‌گیری آحاد جامعه و امت اسلامی از قرآن می‌شوند لذا جای تقدیر دارد.

وی با تأکید بر اینکه تشویق والدین و خانواده‌ها نسبت به شرکت فرزندان در این دوره قرآنی حفظ، ادامه داد: عنایت پروردگار به همه ما این بوده که بر سر سفره تعالیم نورانی قرآن نشانده و راه را نشانمان داده و دعوت کرده است تا در محفل نورانی قرآن کریم شرکت کنیم. نوجوان و جوانی که فرصت بهره‌مندی از کتاب آسمانی برایش ایجاد می‌شود، حتماً بداند که شایسته عنایت و توجه خدا قرار گرفته است؛ قرآن به هر کسی راه نمی‌دهد و عامل هدایت نمی‌شود و برای هر دلی نور نمی‌بخشد، بلکه دل باید شایسته و مهیای این هدایت باشد.

نکونام در محضر قرآن بودن را مصداق مهمانی خداوند دانست و بیان کرد: پروردگار متعال میزبان بندگان خود می‌شود و از برکات این میهمانی معارف و معالم قرآن هستند که بر دل و جان مؤمن جای می‌گیرد و راه به سوی کمال می‌پیماید.

امام‌جمعه شهرکرد خطاب به حافظان طرح قرآنی تسنیم، تأکید کرد: از شما می‌خواهم که مراقب باشید این تفضل الهی از شما سلب نشود و عنایت الهی همچنان ادامه داشته باشد. با کتاب خدا انس داشته باشید و عشق و علاقه و نشاط در حفظ و تدبر قرآن را مراقبت کنید.

نکونام با تأکید بر اینکه قرآن‌آموزان باید قدردان و شکرگزار نعمت الهی انس با قرآن باشند، افزود: اگر شکرگزار نعمت‌های الهی و بهره‌مندی از قرآن باشیم، خداوند نیز بر این نعمت‌ها می‌افزاید و درک و فهم و آمادگی ما را بالا می‌برد.

وی با برداشت از آیه ۱۱۰ سوره مبارکه آل‌عمران، ادامه داد: قرآن کریم به‌عنوان کتاب عظیم و آسمانی و راهنمای هدایت بشر، امت اسلامی را در ظرف خیر قرار می‌دهد و مسلمانان به تغییر این آیه شریفه بهترین امتند زیرا قرآن و پیامبر خاتم(ص) را دارند. این بهترین در میان امت‌ها بودن شعار نیست و با شعار و گفتن حاصل نمی‌شود بلکه در ادامه انس با قرآن عرصه‌ای دیگر به روی انسان گشوده می‌شود که باید مصادیق خیر را بشناسد و عملی کند و این خیرها در سبک زندگی قرآنی خود را نشان دهد.

مصادیق خیر در کلام نبوی

نکونام با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) برخی مصادیق خیر را یادآور شد و گفت: ایشان در حدیثی فرمودند «لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما تَحابُّوا وأدَّوا الأمانَةَ ، واجْتَنَبوا الحَرامَ، وقَرَوُا الضَّيْفَ، وأقامُوا الصَّلاةَ ، وآتَوا الزَّكاةَ»، یعنی امت من تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند، امانت را بازگردانند، از حرام دورى كنند، ميهمان را گرامى بدارند، نماز بگزارند و زكات بپردازند، پيوسته در خير و خوبى خواهند بود.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق خیر بر طبق این کلام نبوی، زمانی است که امت ایشان محبت‌محور باشند و مدام به یکدیگر محبت و دوستی تزریق کنند، کینه در میان آنان راه نیاید و دشمنی و عداوت اتفاق نیفتد، دو بهم زنی و نزاع و غیبت جاری نباشد، بلکه افراد پیوسته محبت را نثار هم کنند.

نکونام افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند امت من در خیر است تا زمانی که امین باشد یعنی مراقب حق امانت‌ها باشد. مصادیق امانت بسیار گسترده است که یکی از آن‌ها در آیه إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ (احزاب/۷۲) آمده است و آن، وحی و دین و قرآن خداست که حقشان باید ادا شود.

نماینده ولی‌فقیه نوجوانان را امانتدار انقلاب اسلامی دانست و خطاب به قرآن‌آموزان طرح قرآنی تسنیم‌، توضیح داد: امروز شما پرچم نظام اسلامی و در رأس آن ولایت و امامت را در دست دارید و شما باید راه شهدا و فرهنگ ایمانی و قرآنی را به‌عنوان امانت پاس بدارید و حق آن‌ها را ادا کنید.

نکونام با اشاره به اینکه پرهیز از حرام مصداق دیگری از خیر است، گفت: مهمان‌نواری نیز یکی دیگر از خیرات است که مصداقی از اجتماعی بودن انسان است؛ اسلام می‌خواهد که در جامعه محبت و دوستی حاکم باشد و انسان‌ها رفت و آمد داشته باشند، در کنار هم بنشینند و انس و الفت گیرند.

وی تأکید کرد: این فرهنگ دقیقاً بر عکس آنچه است که در غرب مشاهده می‌کنیم، آنان می‌خواهند که حیوان به جای انسان در جامعه حاکم گردد و به جای انسان‌ها، حیوانات بر فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی انسانی مستولی شوند. پیامبر(ص) می‌فرمایند اگر می‌خواهید خیر بر شما جاری باشد، جمع‌های انسانی تشکیل دهید.

امام‌جمعه شهرکرد تأکید کرد: عواطف و محبت انسانی و نمازهای جماعت و جمعه، جمع انسانی هستند، خدمت به جامعه و تلاش برای گره‌گشایی از دیگران دیگر نیز خاستگاه خیر و دوستی هستند که باید گسترش یابند؛ اقامه نماز و پرداخت زکات نیز بر طبق این حدیث نبوی، از مصادیق خیر هستند.

انتهای پیام
captcha