تبلیغ دین باید در هر زمان و با هر وسیله مشروع انجام شود
کد خبر: 4072477
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

تبلیغ دین باید در هر زمان و با هر وسیله مشروع انجام شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به درس‌های جریان مباهله گفت: تبلیغ و گسترش دین باید در هر زمان و با هر وسیله مشروع صورت گیرد و پیامبر اسلام با قرار گرفتن در جریان مباهله این عمل را انجام داد.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 31 تیرماه در نماز جمعه این هفته بخش‌ مرکزی که در روستای دهنو برگزار شد اظهار کرد: حوداث تاریخی در ماه ذی‌الحجه حدود 25 مورد است که مهمترین آنها غدیر، مباهله و ترور پیامبر که در 22 ذی الحجه اتفاق افتاد و نگاه و توجه مردم و جامعه ممکن است نسبت به این گونه حوادث به دو شکل باشد که گاهی گذرا، سطحی و قصه‌گونه بوده و گاهی هم نگاه تحلیلی، مقایسه‌ای و درس آموز به این وقایع مهم تاریخ اسلام خواهد بود.

وی ادامه داد: اسلام و قرآن به ما اینگونه درس می‌دهند که باید حتماً از حوادث و رخدادها درس و اندوخته‌ای برای خود داشته باشیم. در قرآن مجید اشاره می‌شود که داستان‌ها و مواردی که در قرآن نقل می‌شود برای آن است که عبرت باشد برای شما و بر این مبنا داستان‌های قرآنی و روایت‌های اسلامی نیازمند توجه ویژه بوده چرا که پندآموز هستند.

مدرسی با اشاره به درس‌هایی که از غدیر باید گرفت گفت: اسلام نیاز به تداوم و رهبری دارد و با وجود رفتن پیامبر اینگونه نیست که جامعه بدون رهبر بماند. همچنین این رهبر باید منصوب من الله باشد و نصب وحیانی می‌خواهد چراکه اگر بخواهد همان راه پیامبر تداوم پیدا کند راهی جز نصب وحیانی وجود ندارد. سومین درسی که از جریان غدیر می‌توان گرفت این است که نصب وحیانی حتماً باید همراه با مشارکت مردمی باشد و اگر پیامبر در جریان غدیر خم سه روز متوقف شدند و در آنجا از مردم بیعت گرفتند این است که در این موضوع حتماً باید مشارکت مردمی نیز وجود داشته باشد و این مشارکت مردمی در کنار جریانات وحیانی یک اصل است.

مباهله؛ پایه و اساس جریان غدیر 

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: 24 ذی الحجه الحرام روز مباهله است و مباهله پایه و اساس قرآنی جریان غدیر است و از این جریان هم درس‌هایی را می‌توان گرفت که عبارت است از اینکه تبلیغ و گسترش دین را باید در هر زمان و با هر وسیله مشروع انجام داد و پیامبر اسلام با قرار گرفتن در جریان مباهله این عمل را انجام داد. همچنین کسی که در مسیر حق قدم بر می‌دارد نباید از مردم نگران باشد.

وی ادامه داد: سومین درسی که از مباهله می‌توان گرفت اینکه فضائل و مناقب امیرالمومنین علی (ع) آنقدر زیاد است که به عنوان نفس پیامبر شناخته می‌شود و در حقیقت نفس پیامبر یعنی کسی که می‌تواند به جای پیامبر و بعد از آن حضرت در آن مقام قرار گیرد. چهارمین درس هم آن است که با توجه به هیئتی که پیامبر و حسنین، حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) در جریان مباهله در آن قرار گرفتند، حضرت فاطمه(س) حلقه وصل نبوت کبری و ولایت عظمی است چون پیامبر و حسنین در جلو، فاطمه در وسط و امیراالمومنین علی (ع) بعد از فاطمه الزهرا (س) بودند یعنی حلقه اتصال بین نبوت کبری و ولایت عظمی فاطمه الزهرا (س) است.

کارکردهای خانواده

مدرسی با اشاره به روز نزول سوره مبارکه هل اتی و روز تکریم خانواده گفت: خانواده قداست ذاتی دارد و پیامبر بیان می‌فرمایند: هیج بنایی در اسلام با ارزش‌تر از بنای ازدواج نیست. البته به شرط اینکه این ازدواج و خانواده کارکردهای خودش را داشته باشد و لذا آرامش‌یابی، رعایت عفت و پاک زیستی، فرزندآوری و فرزندپروری از جمله این کارکردها است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بیان کرد: نماز جمعه نماد مقاومت در نظام جمهوری اسلامی و روشنگری و تبیین در جامعه است. همچنین نماز جمعه نماد انتقال ارزش‌ها به جامعه اسلامی و مطالبه‌گری مردمی از دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: نماز جمعه نماد ایمان، توحید و تقوا در جمهوری اسلامی و تذکر و یادآوری مسئولیت‌ها برای مسئولان است و همچنین جایگاهی برای تذکر قصورها و تقصیرها است و در حقیقت امام جمعه مؤذنی برای جامعه اسلامی نسبت به هشدارها محسوب می‌شود.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع دیگر حمایت از نیروی انتظامی برای جلوگیری از منکرات و هوشیاری نسبت به تضعیف نیروی انتظامی در فضای مجازی است و کسانی که با درست کردن کلیپ‌ها و امثال این‌ها سعی در تضعیف قدرت نیروی انتظامی را دارند واقعاً نمی‌دانند با این عمل تیشه به ریشه امنیت ملی خود و کشور می‌زنند. آنچه خلاف قانون است اعم از خلاف قانون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را نمی‌توان بی تفاوت رها کرد و نیروی انتظامی باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشد و به موقع اقدام کند از این رو باید حامی اجرای قانون باشیم.

گردشگری مذهبی یزد مورد توجه باشد

وی ادامه داد: موضوع دیگر در رابطه با حواشی نامناسب و هنجارشکنی‌ها در جریان جشن‌های سالگرد ثبت یزد در فهرست میراث جهانی است. اگر یزد به ثبت جهانی رسید تنها به خاطر معماری و ارزش خشت و گل نبود بلکه به جهت سبک زندگی بومی و حاکمیت فرهنگ اصیل مذهبی در دارالعباده بود و به نظر می‌رسد با همه توصیه‌هایی که قبل از حج مطرح شده بود، جشن‌ها و برنامه‌های مرتبط با این مناسبت بعضاً با ضعف مدیریت، تدبیر و نظارت همراه بوده است و گرچه باید از مدیریت عالی استان تشکر کرد که تذکرات لازم را در برخی موارد داشته اند اما ما مطالبه جدی داریم و از همه مسئولان مرتبط می‌خواهیم کسانی که این هنجار شکنی‌ها را انجام داده اند در جریانات اجتماعی، فرهنگی و هنری مدیریت شوند و نباید ایفای نقش کرده و حضور هنجار شکن داشته باشند.

مدرسی افزود: برای معرفی یزد به برگزاری اینگونه مجالس نیاز نیست، بلکه به همایش‌ها، رویدادهای محلی و برنامه‌های تخصصی و عمومی ارزش محور و اجتماعی و همچنین دعوت از سایر استان‌ها و کشورها برای معرفی فرهنگ غنی یزد نیاز داریم و نکته دیگر اینکه صنعت گردشگری مذهبی یزد را با توجه به اینکه در آستانه محرم هستیم مسئولان برای جبران گذشته مورد توجه ویژه قرار دهند و با رعایت موازین و بهره مندی از ظرفیت‌های شاخص یزد گردشگری مذهبی به ویژه در ایام محرم باید نماد و نمود خاص خودش را داشته باشد.

گله‌مندی مردم از کیفیت آب شرب

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تغییر شیوه توزیع مشکلاتی برای دامداران به وجود آمده و با دغدغه به صرفه نبودن پرورش دام مخصوصاً دام مولد مواجه هستند و مسئولان قبل از دیر شدن این موضوع فکری بردارند چراکه در چند ماه آینده مشکل دام داریم و متأسفانه دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها سوق داده می‌شوند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به کرونا و شیوع مجدد این بیماری گفت: فاصله‌گذاری و به ویژه استفاده از ماسک، تکمیل دز واکسن اهمیت دارد و متأسفانه هنوز حدود 75 درصد از مردم دز سوم واکسن در استان یزد را دریافت نکرده اند که باید در این زمینه برای حفظ جان خود و دیگر اعضای جامعه حساس بود.

وی گفت: مردم برخی از مناطق یزد و بخش مرکزی از کیفیت پایین آب شرب و فشار کم آب گله‌مند هستند. مسئله تشنگی و کم آبی کویر یزد باید مورد توجه مسئولان استانی و ملی قرار گیرد. اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است جای تقدیر دارد اما سرعت بخشی به این موضوع نیز ضروری است چون موضوع آب به حیات مردم و یک استان وابسته است.

انتهای پیام
captcha