سقط جنین طرح صهیونیستی ناتوی عربی در سایه تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای ایران
کد خبر: 4069090
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
کنعانی مقدم بیان کرد:

سقط جنین طرح صهیونیستی ناتوی عربی در سایه تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای ایران

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تحرکات مثبت منطقه‌ای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی و همسایه، بر طرح‌های ضد ایرانی چند وقت اخیر رژیم صهیونیستی تأثیر منفی گذاشته، گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قدرت اجماع‌سازی را برای مقابله با ایران و محور مقاومت ندارند و مانور و سر و صدای تبلیغاتی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در خصوص تشکیل ناتوی عربی، دچار سقط جنین شده و مرده به دنیا آمده است.

حسین کنعانی مقدم

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل منطقه و دبیر کل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر تحرکات دیپلماتیک مثبت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به ویژه با کشورهای عربی در به حاشیه بردن طرح صهیونیست‌ها در خصوص تشکیل ائتلاف یا ناتوی عربی گفت: رژیم صهیونیستی سال‌هاست به دنبال عادی‌سازی روابط یا به عبارت بهتر آشکار‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و همسایه ما برای ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت بوده است که بارها در این خصوص با شکست مواجه شده است.

وی افزود: در واقع ائتلاف غربی‌ ـ عربی ـ عبری که به دنبال تحت فشار قرار دادن و تحریم حداکثری ایران بود در عمل دچار شکست و گسست شد. آمریکایی‌ها در این راستا رژیم صهیونیستی را وارد «سنتکام» به عنوان یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس کردند و برخی کشورهای عربی را هم مجبور به قرار گرفتن در چنین مجموعه‌ای کردند اما تجربه شکست ائتلاف آمریکایی ـ سعودی در یمن و عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و عراق حاکی از این است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قدرت اجماع‌سازی را برای مقابله با ایران و محور مقاومت ندارند و مانور و سر و صدای تبلیغاتی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در خصوص تشکیل ناتوی عربی، دچار سقط جنین شده و مرده به دنیا آمده است.

آثار مثبت راهبرد سیاست همسایگی دولت سیزدهم

کنعانی مقدم اظهار کرد:‌ در عین حال براساس راهبرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی هرچقدر روابط خود را با کشورهای همسایه، اسلامی و عربی گسترش داده و تقویت کنیم، به نظر می‌رسد هم احتمال تشکیل این ائتلاف‌های ضد ایرانی به شدت کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه در صورت تشکیل نیز یک ائتلاف بسیار ضعیف خواهد بود که نمی‌تواند تأثیری بر قدرت ایران بگذارد.

وی ابراز کرد: توسعه روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌تواند فشار حداکثری آمریکایی‌ها را خنثی کرده و ایران می‌تواند با تعمیق و توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه و حضور فعال در پیمان‌های مختلف منطقه‌ای و اقتصادی مانند شانگهای، اتحادیه اوراسیا و بریکس، آثار تحریم‌ها را به حداقل رسانده و زمینه گشایش‌های اقتصادی را فراهم کند.

عدم تمایل آمریکا برای ورود به منطقه

کنعانی مقدم درباره تلاش اسرائیل برای وادار کردن آمریکا برای برعهده گرفتن رهبری ناتوی عربی و عدم تمایل آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به واسطه تجربه شکست‌های متعدد در یمن، عراق و افغانستان و انتخاب چین به منزله اولویت اصلی سیاست خارجی، بعید به نظر می‌رسد که بخواهند وارد ائتلافی شوند که از همین الان شکست‌خورده به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با استفاده از دلارهای نفتی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هزینه‌های نظامی خود را کاهش داده و از این طریق مدیریت منطقه را انجام دهند و لذا تمایلی به درگیر کردن خود در اقدامات نظامی در منطقه خلیج فارس ندارند مگر اینکه بخواهند یک «موازنه منفی» در مقابل روسیه به واسطه حمله به اوکراین ایجاد کرده و از این مسیر بحران‌سازی کنند اما تجربه نشان داده آمریکایی‌ها بحران‌آفرینی می‌کنند اما توانایی مدیریت بحران‌ها را نداشته و در نهایت این بحران‌ها به ضرر خودشان می‌شود.

برجام، ابزار اعمال فشار 

کنعانی مقدم درباره فراهم بودن یا نبودن زمینه‌های رسیدن به توافق هسته‌ای در این فضای جدید منطقه‌ای گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از مکانیسم برجام برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران استفاده کنند و ممکن است در این مسیر یک توافق مشروط را بپذیرند اما در اجرا به مانند دوره ترامپ عمل کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: در واقع بعید است که آمریکایی‌ها در صورت توافق به تعهداتی که می‌دهند پایبند باشند زیرا خاصیت همیشگی و ثابت استکبار این است که عهدی را می‌بندد اما آن را می‌شکند.

گفت‌وگو از مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha