محسن علیاکبری، تهیهکننده و مدیر پخش سینما، در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه افت تماشاگران سینما امری قابل پیشبینی است، بیان کرد: اینکه بعد از دوره کرونا، میزان مخاطب سینما نه تنها رشد نکرد، بلکه افت نیز داشته است؛ موضوعی است که من از آن به عنوان امری قابل پیشبینی نام میبرم زیرا سینما رفتن و فرهنگ آن، یک عادت است که وقتی آن را ترک میکنیم، زمان باید طی شود تا دوباره بتوان آن را به صورت عادت درآورد بهویژه در ایام کرونایی عرصهای جدید به نام پلتفرمها رشد پیدا کرد و توانست جایگاه بسیار بالایی را در بین مردم به دست آورد.
وی افزود: موفقیت «ویاودیها» هیچ ربطی به شانس یا برخی سوءتعبیرها ندارد چون انصافاً حوزه جدید هم به شکلی مطلوب توانست در این رابطه عمل کند. در کلامی دیگر با قدمهایی محکم راه را برای خود باز کند. در این میان نکتهای وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در گذشته ما ویدئوها را هم داشتیم اما این حوزه نتوانست روی تعداد مخاطبان سینما تاثیر بگذارد چون امکان نمایش آن مطلوب نبود اما امروز مردم در خانههای خود، سینمای خانگی دارند و محصولات مورد نظرشان را با کیفیت خوبی تماشا میکنند.
این تهیهکننده تصریح کرد: طبق آماری که گرفته شده میتوان دریافت هر سینما روزانه حدود 260 مخاطب دارد. این امر برای سینمای هر کشوری فاجعه محسوب میشود البته باید این نکته را هم اضافه کرد بیشتر مخاطبان سینماها در تهران و پردیسها هستند و آمار ذکر شده در بین سینماهای کشور تقسیم شده است. برای همین به عنوان فردی که 40 سال است در سینما مشغول فعالیت هستم باید بگویم سینماداری هیچگونه توجیه منطقی و درستی ندارد.
علیاکبری با تاکید بر اینکه فرم سینماها باید تغییر کند، گفت: اگر نگاهی به کشورهایی که سینمای پررونقی دارند بیندازید متوجه خواهید شد بیشتر سالنهای کوچک رواج پیدا کردهاند یعنی به جای اینکه یک زمین بزرگ را مختص به یک سالن کنیم با آن مساحت زمین میتوانیم چند سالن کوچک داشته باشیم. سالنهای که به واسطه امکانات رفاهی قادرند مردم را به سمت خود بکشانند.
مدیر شرکت فیلمسازی «هفت آسمان» اظهار کرد: باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم فیلمهای سینمایی باید ویژگی رویاپردازی را داشته باشد یعنی کارهایی باشد که ظرفیت آن در تلویزیون آنچنان که باید زیبا نبوده و تنها در سینما میتوان عظمت آن را دید. متاسفانه چنین کارهایی دیگر در سینما تولید نمیشود. این نقیصه در گام اول از آنجا نشئت میگیرد که فیلمنامههای خوبی در این رابطه نوشته نشده است.
این سینماگر با بیان اینکه نبود تنوع ژانر عاملی دیگر برای دور شدن تماشاگر از سینما بوده، بیان کرد: وقتی سینمای خود را محدود به کارهای اجتماعی یا طنز میکنیم مشخص است علاقهمندان دیگر گونههای سینمایی را از هنر هفتم میرانیم. برای مثال در آثار دهه 60 و 70 دقت کنید. شاید آن آثار به لحاظ امکانات و کیفیت، با آثار امروز قابل قیاس نباشند اما به واسطه تنوعی ژانری که داشتند، میتوانستند هر نوع مخاطبی را به سالنهای نمایش بیاورند.
این کارگردان تاکید کرد: من با این گفته که سالن نمایش کم داریم موافق نیستم چون با این تعداد تماشاچی سینما ما بیشتر نیازمند تنوع موضوع هستیم همچنین باز هم تاکید میکنم اگر هم میخواهیم سینماسازی داشته باشیم از سالنهای بزرگ دوری کرده و سالنهای کوچک را مدنظر قرار دهیم تا امکان نمایش فیلمهای بیشتری پیش آید.
وی درباره بالا رفتن قیمت بلیت سینماها هم گفت: متاسفانه برخی مواقع تصمیماتی که در سینما گرفته میشود در جهت رضایت مردم نبوده بلکه تنها خواسته شده که جیب آنها خالی شود وگرنه در شرایط اقتصادی فعلی که مردم دستخوش مشکلات فراوان هستند چرا باید قیمت بلیت تا این حد افزایش پیدا کند؟ البته ممکن است قیمت بلیت در قیاس با بسیاری از محصولات آنچنان بالا نباشد اما باید توجه داشت هنر هفتم برای مردم است پس باید خواست و توان مخاطب را مدنظر قرار دهد. در شرایط فعلی به نظرم قیمت بلیت مناسب حال اکثر اقشار جامعه نیست و بسیاری از مردم توانایی سینما رفتن را ندارند.
تهیهکننده «کتاب قانون» ادامه داد: با توجه به توضیح فوق کاهش قیمت بلیت میتواند گامی در جهت حضور مردم در سالنهای نمایش باشد. جدا از این موضوع باید سیاستهای تشویقی در نظر گرفت تا مردم به سمت سینما متمایل شوند. در این رابطه پیشنهادی دارم. وقتی تورم قدرت خرید مردم را پایین آورده بلیت سینماها باید پایینتر از گذشته باشد در این میان برای اینکه بخش خصوصی آسیب نبیند، میتوان سیاستهایی را در نظر گرفت که آنها نیز به سود اقتصادی خود برسند وگرنه اگر غیر از این باشد مطمئن باشید روزهای خوبی در انتظار هنر این سرزمین نخواهد بود.
علی اکبری در پایان تاکید کرد: سینما باید محیطی مناسب خانوادهها داشته باشد. این آثاری که امروز تولید میشود و در آن عشقهای مثلثی یا مربعی میبینیم مناسب حال خانواده نیست. اگر میخواهیم تصویرگر عشق باشیم میتوانیم به الگوهای زیبایی نظیر آنچه در مثنوی معنوی است رجوع کنیم.
انتهای پیام