بحران کم‌آبی در پلدختر
کد خبر: 4065194
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

بحران کم‌آبی در پلدختر

امام‌جمعه پلدختر با اشاره به وجود دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انجیر در پلدختر، گفت: در حال حاضر به‌دلیل خشکسالی و بحران کم‌آبی که به‌وجود آمده است، آب موجود جوابگوی باغات نیست.

حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، امام‌جمعه شهرستان پلدختر حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، امام‌جمعه شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انجیر در شهرستان پلدختر وجود دارد که یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن بارور است، اظهار کرد: این محصول از مرغوب‌ترین محصولات منطقه به‌شمار می‌آید و صادرات آن برای کشور بسیار ارزآور است.

وی افزود: هم‌اکنون به دلیل عدم مدیریت درست و محرومیت منطقه از صنایع تبدیلی، این محصول به‌صورت مستقیم توسط دلالان از باغداران خریداری و به کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه ارسال می‌شود.

موسوی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با تولید ۲۰ تن در هر هکتار، مجموعاً ۳۶ هزار تن انجیر امسال در پلدختر برداشت شود و درآمد سالیانه هر هکتار باغ این میوه در شهرستان حدود ۱۰۰ میلیون تومان باشد، اضافه کرد: به همین منظور احداث کارگاه، کارخانجات بسته‌بندی و فرآوری و همچنین توسعه شیوه آبیاری‌های تحت فشار برای باغداران بسیار مهم به‌شمار می‌آید که مسئولان می‌توانند در این زمینه به باغداران کمک کنند.

امام‌جمعه پلدختر اظهار کرد: متأسفانه در سیل فروردین‌ماه سال 98 خسارات زیادی به انجیرستان‌های این منطقه وارد شد که با تلاش و همت دولت و نیروهای جهادی از مرگ صدها اصله نهال انجیر جلوگیری شد، گفت: در حال حاضر به‌دلیل خشکسالی و بحران کم‌آبی که به‌وجود آمده است، آب موجود جوابگوی باغات نیست.

وی افزود: تعداد زیادی از باغ‌داران پلدختری نگران درختان انجیر خود هستند به‌گونه‌ای که حدود 400 هکتار در محدوده تنش کم‌آبی قرار دارند و از این مقدار بین 90 تا 100 هکتار با مشکل جدی مواجه هستند.

موسوی اضافه کرد: باید برای حل کمبود آب باغات انجیر به‌صورت جدی چاره‌اندیشی کرد وگرنه مردم دچار مشکلات اساسی خواهند شد که در این زمینه باغداران مطالبه‌گری زیادی دارند تا این وضعیت بحرانی آنها را دچار مشکلات اساسی نکند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه برای پیگیری حل مشکل کم‌آبی، در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع پرداخته است، یادآور شد: پس از رسانه‌ای شدن آن مسئولان پای کار آمدند، از این رو رئیس جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد که کار جهادی و انقلابی انجام خواهیم داد و باغات را نجات خواهیم داد، به همین منظور پیشنهاد راه‌اندازی ایستگاه موقت پمپاژ آب را دادند که اگر این کار اتفاق بیفتد موجب خوشحالی مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق وعده مسئولان قرار است که ظرف چند روز آینده و تا پایان این هفته این قول را عملی کنند که اگر این کار اتفاق بیفتد مردم از این مشکل رهایی خواهند یافت، زیرا حجم سنگینی از کمبود آب را می‌توان با پمپاژ حل کرد؛ البته ایستگاه دائم پمپاژ در منطقه زیستدار، حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدوارم در این دولت انقلابی برای همیشه برطرف شود.

امام‌جمعه پلدختر با اشاره به پیگیری‌های جدی مسئولان جهادکشاورزی و توجه به نیاز و خواسته مردم این منطقه، تصریح کرد: از کارکنان جهاد کشاورزی استان و شهرستان نهایت تقدیر و تشکر را دارم که وارد میدان شدند و امیدوارم با این کار مشکل جدی کمبود آبی کشاورزی حل شود و مردم از بحران نجات یابند.

یادآور می‌شود، انجیر سیاه در شهرستان پلدختر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انجیرستان‌های کشور به‌شمار می‌آید که در ابتدای تیرماه برداشت این محصول در این شهرستان آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha