حیات در خطر آب
کد خبر: 4055419
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

حیات در خطر آب

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: با توجه به وضع بارندگی‌ها، دوری از اسراف و توجه به آموزه‌های دینی باید مورد توجه قرار گیرد.

حیات در خطر آب

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: وضعیت بارندگی تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه حدود ۲۱۱.۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۱۸۱.۹ میلی‌متر است حدود ۱۶.۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌ها نسبت به متوسط دوره آماری ۱۹.۸ درصد کاهش داشته است، افزود: مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها چه در بخش کشاورزی در کل استان و به‌ خصوص بخش شرب در شهر زنجان اهمیت بالایی دارد به همین دلیل حفاظت و صیانت از منابع آبی استان برای کل هم‌استانی‌ها ضروری است.

این مسئول با بیان اینکه نگاهی به پیشینه بلندمدت بارش در استان، مؤید این نکته است که سال‌های خشک در استان به تناوب تکرار می‌شود، افزود: همان‌گونه که گذشتگان ما بر اساس آموزه‌های دینی از اسراف دوری جسته‌اند و خداوند نیز در آیات متعدد انسان را به تفکر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است. خاصیت «حیات‌دهندگی» آب در آیات متعدد قرآن اشاره شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: در بیش‌ از سه دهه گذشته سطح آب‌های زیرزمینی در بیشتر دشت‌های استان به‌ شدت افت کرده و در معرض تخلیه کامل قرار گرفته است. ممانعت از توسعه سطح زیرکشت و ترویج مشاغل جایگزین برای کشاورزی، به‌ ویژه اراضی «خرده‌مالک»، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز با جدیت، از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از وقوع بحران در منابع آبی استان است.

افشاری با اشاره به کاهش منابع آبی، از مردم خواست شرکت آب منطقه‌ای زنجان را به منظور مدیریت هر چه بهتر منابع آبی استان یاری کنند؛ چراکه برای صیانت از منابع آبی در دسترس، حاکمیت به تنهایی قادر به مهار افزایش روزافزون مصرف بی‌رویه منابع آبی نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha