تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن در کامیاران
کد خبر: 4051054
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن در کامیاران

مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز به مناسبت ماه رمضان و با حضور مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان در کامیاران برگزار شد.

هاشم ناظمی جلال، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان امروز، 31 فروردین‌ماه در مراسم تجلیل از برترین‌های مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز شهرستان کامیاران با ابراز خرسندی از اینکه نخستین سفر ایشان در ماه پر خیر و برکت رمضان، سفر قرآنی بوده است، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 82 سوره مبارک اسراء می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‌افزايد».

وی افزود: با توجه به این آیه مبارک، قرآن نسخه شفابخشی است که عمل به دستورات آن درمان‌کننده تمام امراض اخلاقی و اجتماعی بوده و دردها و بیماری روحی و روانی انسان را نیز شفا می‌بخشد.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان بیان کرد: قرآن هم خود رحمتی بوده که بر روی زمین و جوامع بشری نازل شده است و هم موجب رحمت و برکات پی‌درپی خدا بر انسان‌های با ایمان است یعنی هم خود قرآن برکت است و هم موجب نزول برکت بر انسان‌های با ایمان می شود.

وی به چهار نکته اساسی در این آیه اشاره و بیان کرد: نکته اول که در این آیه مبارک برما مشخص می‌شود این است که شفا و رحمت مخصوص قسمتی از قرآن نیست بلکه اثر قطعی همه آیات قرآن است.

ناظمی جلال ادامه داد: نکته دوم فرق بین شفا و رحمت است؛ شفا معمولاً در مقابل بیماری‌ها، عیب‌ها و نقص‌ها است بنابراین نخستین کاری که قرآن در وجود انسان‌ها انجام می دهد پاکسازی از انواع بیماری‌های فکری و اخلاقی فرد و جامعه است و پس از آن مرحله رحمت فرا می‌رسد که رحمت فراتر و بالاتر از شفا است که به آن مرحله تخلق می‌گویند و موجب جوانه‌زدن فضایل اخلاقی در افراد و جوامع می‌شود. بنابراین شفا موجب پاکسازی و تخلیه رذائل اخلاقی شده و رحمت به نوسازی می‌پردازد که موجب آراستن به فضائل اخلاقی می شود.

وی در ادامه گفت: نکته سوم این است که چرا ظالمان نتیجه معکوس می‌گیرند؟ ظالمان و ستمگران خسران می‌بینند چون طبق سایر آیات قرآن کریم دشمنان حق به جای اینکه با نور آیات الهی دل و جان خود را روشن کند و تیرگی‌ها را بزدایند، بر جهل و شقاوت خودشان می‌افزایند و خمیر مایه وجودشان در اثر کفر، ظلم و نفاق به شکل دیگری در آمده و هرجا که نور حق را می بینند به ستیز با آن بر می‌خیزند و این بر مقابله و پلیدی آنان می‌افزاید و روح طغیان و سرکشی در آنها را تقویت می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کردستان بیان کرد: آیات قرآن همانند قطرات باران است که اگر در باغ‌ها ببارد موجب رویش لاله می‌شود اما اگر در شوره‌زار ببارد موجب رویش خس و خاشاک‌ها می‌شود.

وی افزود: قرآن زمانی موجب هدایت گمراهان خواهد شد که در جستجوی حق باشند اما اگر متعصب بوده و در زمره دشمنان قسم خورده حق قرار گرفته باشند، مسلماً از قرآن بهره‌ای نخواهند برد.

ناظمی جلال اظهار کرد: نکته چهارم این است که قرآن داروی مؤثر برای همه دردهای اجتماعی و اخلاقی است. بیماری‌های روحی و اخلاقی شباهت زیادی با بیماری‌های جسمی دارند: هر دو کشنده هستند، هر دو نیاز به طبیب دارند، هردو گاهی سبب سرایت به دیگران می‌شوند و اگر قرار باشد آن‌ها را درمان کنیم باید هر دو ریشه‌یابی شوند و هر دو گاهی به مرحله‌ای می‌رسند که غیر قابل علاج هستند. بنابراین قرآن نسخه شفابخشی است برای برطرف ساختن ضعف‌ها و زبونی‌ها؛ و برای آنهایی که بخواهند با جهل و کبر و غرور و حسد و نفاق به مبارزه برخیزند.

وی گفت: قرآن نسخه شفابخشی است برای دنیایی که آتش جنگ ها در هر سوی آن افروخته شده و در زیر سایه مسابقه تسلیحاتی کمرش خم شده است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با اشاره به روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، از تمامی و فرهنگیان شهرستان کامیاران خواستند که در راهپیمایی این روز حضور سبز و پرشوری داشته باشند.

وی در پایان با تقدیر از فراهم کردن بستر آموزش و یادگیری قرآن در دارالقرآن این شهرستان یادآور شد: امیدواریم کلیه شهرستان بتوانند از ظرفیت‌های این مکان معنوی بهره بگیرند و با شکوفایی استعدادهایشان بتوانند در مسابقات قرآنی خوش بدرخشند.

انتهای پیام
captcha