نهج‌البلاغه و صحیفه سجایه؛ ضروریات بی‌ضرورت در مؤسسات قرآن
کد خبر: 4051017
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵

نهج‌البلاغه و صحیفه سجایه؛ ضروریات بی‌ضرورت در مؤسسات قرآن

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند گفت: مؤسسات قرآنی نباید تنها تمرکز خود را بر روی آموزش قرآن بگذارند، چراکه کتبی چون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه، تکمیل‌کننده قرآن هستند و در واقع ادعیه رهگذری برای انسان‌ها از روزهای سخت زندگی هستند که انسان باید بداند چگونه و چه وقت از آن‌ها بهره گیرد.

محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروه الوثقی بیرجند محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مکتب نرجس با توجه به علایق و سلایق افراد، برنامه‌هایی را اجرایی می‌کند، چراکه بسیاری از موارد که از نظرگاه مؤسسات دور مانده جزء ضروریات زندگی انسان است.

وی با بیان اینکه کلاس‌ها براساس سن، تفکیک و برگزار می‌شود، افزود: باید گفت مؤسسات قرآنی در این سال‌ها تنها به برنامه روتین خود و توجه به امور قرآنی و حفظ و آموزش قرآن پرداخته‌اند، اما به کتاب‌های چون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توجه چندانی نشده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با تأکید بر محتواسازی براساس مضامین این کتب، تصریح کرد: برای دیده شدن این کتب نیاز به توجه صدا و سیما و رسانه‌ها داریم، چراکه جوان امروزی با وجود فعالیت‌های گسترده در فضای مجازی نیاز به یک نیروی جذب با فعالیت مؤسسات قرآنی دارد.

دیانی با بیان اینکه ذائقه نسل امروزی برای دیده شدن مطالب صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه آماده هستند؛ باید از این ظرفیت و آمادگی بهره برد، افزود: آگاهی از این امور می‌تواند ما را به آموزش درست و صحیح با به‌کارگیری اصول شناخته شده امروزی، همراه کند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما بر پایه قرآن و عترت شکل گرفته است و مسلماً باید فرامین و دستورات قرآنی را همواره سرلوحه کار خود قرار بدهیم؛ صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه نیز دو کتاب مورد تأیید و ارزشمند شیعه است؛ اینکه ما بخواهیم بگوییم هرگز اتفاقی در رابطه با این دو کتاب در جامعه رخ نداده کمی بی‌انصافی است.

دیانی با بیان اینکه خوشبختانه در اعتکاف‌ها و ماه مبارک رمضان جوانان و مردم ما بیشتر از این دو ادعیه بهره می‌برند، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم این فضا را از زندگی نسل فعلی بگیریم، اما می‌توانیم جذابیت‌ها و خلاقیت‌های بصری و آموزشی را همراه این کتب کرده تا بتوانیم از این رهگذر به روزهای بهتری در مؤسسات قرآنی برسیم.

وی بیان کرد: مؤسسات قرآنی نباید تنها تمرکز خود را بر روی آموزش قرآن بگذارند، چراکه این کتب، تکمیل‌کننده قرآن هستند و در واقع ادعیه رهگذری برای انسان‌ها از روزهای سخت زندگی هستند که انسان باید بداند چگونه و چه وقت از آن‌ها بهره گیرد.

به هم‌اندیشی نخبگان نیاز داریم

دیانی یادآور شد: از نخبگان قرآنی می‌خواهیم تا در این آموزش‌ها پیشنهاددهنده و خلاق باشند تا بتوانیم درگاه جدیدی در آموزش مؤسسات بیافرینیم؛ نباید دچار یک سرخوردگی و کار روتین شویم و این امر نیازمند خلاقیت نخبگان قرآنی است.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم یکی از مشکلات ما این است که کتاب‌های مذهبی که در واقع میراث فرهنگی تشیع و اسلام هستند را مطابق با نیاز‌های روزمره مردم طبقه‌بندی نکردیم و گروه‌های هدف را مشخص نکردیم که برای هر گروه نسخه مورد نیاز او را بپیچیم.

دیانی با بیان اینکه نهج‌البلاغه پر از نسخه‌های درمانی برای زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی است، اما گاهی حتی مردم آن را در خانه‌های خود ندارند، افزود: همان‌طور که برق برای استفاده در زندگی روزمره نیاز به هدایت برای به جریان انداختن وسایل زندگی دارد، رهنمود‌های کتاب صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه باید هدایت شود.

وی یادآور شد: کتاب‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در همه منازل مردم نیست در حالی که هر خانواده شیعی باید با افتخار یک جلد صحیفه، تفسیر قرآن موجز و نهج‌البلاغه داشته باشد؛ چگونه است که ما برای تهیه جهیزیه دختر خود از هیچ وسیله‌ای نمی‌گذریم، اما کتاب‌های ادعیه را در خانه او نمی‌گذاریم چون آن را ضروری ندیده‌ایم.

این مربی قرآن بیان کرد: اگر نخبگان در قالب مؤسسات قرآنی  به این موضوعات بپردازند، بهتر می‌توانند راه ارتباط با سنین مختلف را گشوده و به فعالیت‌های گسترده‌تری بپردازند.

انتهای پیام
captcha