به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد تفسیر حوزه علمیه، 27 فروردین ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه مریم(س)، گفت: فراز سوم این سوره مربوط به داستان مریم است؛ در آیه 35 فرموده است: مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛ در شأن خدا نیست که فرزندی داشته باشد و همین که او امری را اراده کند، ایجاد میشود. در آیه 36 تاکید فرموده که فقط مرا عبادت کنید. در آیه 37 هم فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِنْ بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ؛ فرموده است که این گروهها اختلاف کردند یعنی معتقد شدند عیسی(ع) پسر خدا و خود خداست و آمده به زمین تا گناه نخستین آدم را پاک کند و پایه این تفکر، اوهام و اباطیل است و متاسفانه در بین برخی مسلمانان هم تفکرات شبیه وجود دارد و سرنوشت این افراد جهنم است.
وی افزود: در آیه 38 فرموده است: أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا لَكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ شیخ طوسی و به تبع مفسران دیگر در ذیل تعبیر اسمع بهم و ابصر گفتهاند مقصود بیان تعجب است، یعنی ماابصرهم و ما اسمعهم؛ اینها روز قیامت چقدر میبینند و میشنوند و شنوا و بینا میشوند ولی امروز در دنیا در گمراهی آشکار هستند. در آیه 39 هم فرموده که اینها را بترسان از روز قیامت؛ وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ؛ و آنان را از روز حسرت بيم ده آنگاه كه داورى انجام گيرد و حال آنكه آنها [اكنون] در غفلتند و سر ايمان آوردن ندارند.
وی اضافه کرد: امروز بیشتر مردم دنیا در گمراهی هستند و قرآن بیمدهنده برای همگان است؛ مثلا مسیحیت سه مذهب اصلی دارد: ارتدکسها که نصگرا هستند، کاتولیکها، جامع بین عقل و نقل و پروتستانها که عقلگرا هستند اما غیر از این سه، مذاهب و فرقههای فرعی زیادی وجود دارد، مثلا ارامنه خودشان را جزء هیچکدام از این سه مذهب نمیدانند گرچه به ارتدکسها نزدیکتر هستند. برخی از اینها برای دین و عقیده خود فداکاری کرده و زحمت میکشند، سالهای سال خود را در دیرها مبتلا به ریاضت میکنند، چون معتقدند برای بهشت باید سختی بکشند.
هادوی تهرانی بیان کرد: غیر از کلیسا که معمولا برای عبادت مردم در روزهای یکشنبه هست، دیرهایی هم دارند که برای رهبانهای آنها است و در آنجا عبادت میکنند؛ ما با رئیس یکی از دانشگاههای یونان به معبد دلفی رفتیم. معبدی که مربوط به قبل از مسیحیت است. وقتی در مسیر میرفتیم رئیس دانشگاه یک جاده خاکی را به ما نشان میداد و میگفت 40 تا 50 کیلومتر که بروید یک دیر وجود دارد، یعنی آنقدر دیرها را دور میسازند که خیلی با مردم مرتبط نباشد البته در یونان جزیرهای وجود دارد که مهمترین دیر ارتدکسها در آنجا قرار دارد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: در این جزیره(آتوس) هیچ موجود مؤنث حتی یک گوسفند و حیوان مؤنث هم نباید وارد شود و یونانیها برای رفتن به این جزیره با اینکه جزء آتن است باید ویزا بگیرند. اینها تحت برنامههای بسیار سختی زندگی میگذارند ولی در نهایت میفهمند که در گمراهی قرار دارند زیرا بنده خدا را خدا میدانند.
وی افزود: البته در مسائل مربوط به جاهل مقصر گفتهایم که خیلی از اینها جاهل مقصر هستند و انشاءلله مورد عفو الهی قرار بگیرند. به تعبیر آیه 39 إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ، آنها [اكنون] در غفلتند و سر ايمان آوردن ندارند. در آیه 40 هم فرموده است: إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ، ماييم كه زمين را با هر كه در آن است به ميراث مى بريم و [همه] به سوى ما بازگردانيده مىشوند. به تعبیر علامه طباطبایی، جمله انا نحن نرث الارض در ادامه آن آیه(35) است که خدا از خود نفی ولد و فرزند کرد و آن را شایسته خود ندانست. یعنی خدا فرزندی ندارد که قرار باشد زمین به او برسد. علامه به معنای دقیقتری هم اشاره کرده و آن اینکه وقتی زمین نابود و به زمین دیگری تبدیل شود حقیقت و اصل وجودی زمین از ما هست و دوباره به ما برخواهد گشت.
آیتالله هادوی تهرانی تصریح کرد: خدا قصد دارد بفرماید اینکه خدا را به داشتن فرزند منتسب میکنند، اباطیل است و ما مالک زمین و همه آفرینش هستیم و عیسی(ع) هم مخلوق ما هست.
انتهای پیام