آیا برای ظهور موعود انتظار کفایت می‌کند
کد خبر: 4047625
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

آیا برای ظهور موعود انتظار کفایت می‌کند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه اکثریت، فکر می‌کنند برای ظهور فقط باید منتظر ماند، گفت: آیا برای ظهور حضرت، تکلیفی دیگر نداریم یا اکتفا کردن فقط به همین که منتظر باشیم تا صاحب‌الزمان(عج) بیاید و کاری کند درست است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 19 فروردین در سلسله سخنرانی‌های مجازی «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا برای ظهور فقط باید منتظر ماند؟ تکلیف ما در دوران غیبت چیست؟

وی افزود: اکثریت، فکر می‌کنند برای ظهور، فقط باید منتظر ماند. آیا ما مردم، برای ظهور حضرت، تکلیفی دیگر نداریم؟ یا اکتفا کردن فقط به همین که منتظر باشیم و به تعبیر امروزی‌ها و عامیانه، دست روی دست بگذاریم تا صاحب‌الزمان(عج) بیاید و کاری بکند، این درست است؟

حدائق اظهار کرد: بعضاً انسان می‌شنود که بعضی‌ها می‌گویند کار خراب شده است و مگر امام زمان(عج) بیاید و کار را درست کند. این همان دست روی دست گذاشتن است. طرف، منفعلانه برخورد می‌کند و خودش را باخته و وظایف خودش را فراموش کرده است و دارد همه‌ این بارها و زحمت‌ها را برای امام زمان(عج) می‌بیند و این، خلافِ انصاف است.

تکلیف منتظران در دوران غیبت

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: در روایات فراوانی از معصومین داریم که توصیه کرده‌اند اگر در عصر غیبت قرار گرفتید، منتظر بمانید و این حالتِ انتظار را در خودتان ایجاد کنید و ثوابی که برای این انتظار بیان شده و ذکر شده است در روایتی امام سجاد(عج) می‌فرماید: «مَن ثَبَتَ عَلی مُوالاتِنا فِی غیبَةِ قائِمِنا؛ کسانی که بر ولایت ما اهل‌البیت در دوران غیبت امام زمان ثابت‌اند یعنی منتظرند و خودشان را سالم نگه می‌دارند و حفظ می‌کنند، خداوند به این‌ها «أعَطاهُ الله أجرَ ألفَ شَهید مِثلَ شُهَداءِ بَدرٍ وَ اُحُد» (بحارالأنوار، جلد 79، صفحه 172) پاداش هزار شهید همانند شهدا جنگ بدر و اُحُد را به آن‌ها عرضه خواهد کرد.

وی اظهار کرد: قطعاً کارِ بسیار سختی است؛ با نبودنِ امام و مشاهده نکردنِ امام، انسان سلامت و درستی خودش را و راستی و پاکیِ خودش را حفظ کند، قطعاً ثواب این‌ها به مراتب بیش‌تر از کسانی است که امام را می‌بینند و پاک زندگی می‌کنند. اینکه در روایتی از رسول‌الله(ص) هم از کسانی که در عصر غیبت با ندیدنِ امام و در محضر امام نبودن، سالم زندگی می‌کنند، تجلیل شد.

حدائق یادآور شد: پیامبر(ص) فرمودند أین اشتیاقی إلی اخوانی؛ چقدر مشتاقم برادران خود را ببینم؟ که وقتی سئوال شد از رسول خدا که: برادران شما، مگر ما نیستیم؟ حضرت فرمود‌: شما اصحاب من هستید و برادران من، کسانی هستند که در دوران غیبت، با نبودنِ امام و غائب بودنِ امام، این‌ها به وظایف خود به نحو شایسته عمل می‌کنند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه باید وظایف فردیِ خودمان را در انجام واجباتمان و ترک محرّمات و دوری گرفتن از رذائل اخلاقی انجام دهیم. این وظایف فردیِ هر کسی است، گفت: یک سری وظایف هم هست که اجتماعی است. نسبت به دیگران هم نباید بی‌توجه باشیم. پیامبر(ص) فرمود: «مَن أصبَحَ وَ لا یَهتَمَّ بِأُمورِ المُسلِمین فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اگر کسی صبح کند و به مسائل مسلمان‌ها بی‌توجه باشد، مسلمان نیست» (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، جلد 2، صفحه 163). اگر مشکلات اخلاقیِ جامعه، مشکلات اقتصادیِ جامعه، مشکلاتِ همسایگان در من اثری ایجاد نکند، باید در خودم تجدید نظر کنم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات دیگران، باید ما را دردمند کند، افزود: کسانی که منتظرِ امام زمان(عج) هستند و می‌خواهند شاهدِ دولت کریمه‌ حضرت باشند، باید تلاش کنند. انتظار یعنی آمادگی، تلاش، کوشش، فعالیت و فراهم کردن بستری مناسب برای عصر ظهور.

تنها به قرائت دعای ندبه اکتفا نکنیم

حدائق تأکید کرد: اگر من منتظرم، فقط به خواندنِ دعای ندبه و دعای عهد و زیارت آل‌یس اکتفا نکنم این‌ها بسیار مطلوب و ارزشمند هستند اما فراتر از این، از خود و کانون خانواده شروع کنیم؛ خودم به وظایفم عمل کنم؛ خانواده‌ خودم را، فرزندم، برادرم، خواهرم، همسرم، پدرم، مادرم، دوستانم، همسایگانم، در جامعه با هر کسی برخورد می‌کنیم، تلاش کنیم که در آن‌ها هم انگیزه‌ آمادگی را ایجاد کنیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تصریح کرد: اگر کسانی را می‌بینیم که از ارزش‌های اخلاقی فاصله گرفته‌اند، با اخلاق، با ادب، با منطق این‌ها را دعوت کنیم به راهِ درست و صحیح. اگر می‌بینیم کسانی در مشکلات اقتصادی گرفتارند، در حد ظرفیت، توان، اعتبار و دارایی خودمان برای رفع مشکلات دیگران سعی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه معنای انتظار، فقط دست روی دست گذاشتن و به دعا روی آوردن و کنج عزلت انتخاب کردن و یا رفع مشکلات را فقط منوط به آمدنِ حضرت دانستن نیست، گفت: اگر این بود که امام باید بعد از پدرش قیام و ظهور پیدا می‌کرد و اتفاق می‌افتاد. منتظر، یعنی یک انسانِ آماده، پا به رکاب و مستعد برای فراهم کردن زمینه‌ ظهور نسبت به حضرت.

حدائق به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرمودند هر کسی که دوست دارد از یاران امام زمان(عج) باشد، تلاش کند که در این انتظار ورع داشته و اخلاق شایسته داشته باشد. منتظر، یعنی انسانِ پاک و انسانی دور از آلودگی‌ها چون پاک‌ترین انسان، امروز روی کره‌ زمین، امام عصر است و منتظرانِ او، منتظران مصلح، باید صالح زندگی کنند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز در پایان گفت: منتظران امام زمان(عج) باید انسان‌هایی باشند دارای اخلاقی پسندیده و رفتاری شایسته. در روابط عمومی‌شان و در برخورد با دیگران، مظهر اخلاق باشند که خوش‌اخلاق‌ترین انسان، امروز روی زمین، امام عصر(عج) است و منتظران او باید در راستای اصلاح اخلاق و اصلاح رفتار و دوری از گناه تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha