اعلام جزئیات برنامه‌های قرآنی ماه رمضان در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4046096
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

اعلام جزئیات برنامه‌های قرآنی ماه رمضان در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تشریح ویژه‌برنامه‌های قرآنی استان در ماه مبارک رمضان، برپایی محافل قرآنی ثابت و سیار، کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن، تقویت و گسترش جلسات خانگی قرآن و غیره را از جمله این برنامه‌ها اعلام کرد.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی در قالب‌های گوناگون برای ماه مبارک رمضان امسال پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برگزاری محافل قرآنی در تمامی شب‌های ماه مبارک رمضان در شهرستان‌های ۱۰گانه استان یکی از برنامه‌های اعلام شده به مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی شهرستان‌هاست که هر شهرستان با توجه به بضاعت و امکانات و نیز قاریان و اساتید خود می‌تواند محافل را برگزار کند چرا که این دست دورهمی‌ها تأثیرگذاری فراوانی در ایجاد فضای قرآنی و معنوی در میان آحاد جامعه دارد.

وی با ذکر اینکه محافل قرآنی یک رسانه تبلیغی هستند که آیات وحی را به گوش مخاطبان می‌رسانند، ادامه داد: چه بسیار قرآنیان و اساتید بزرگی که عشق به قرآن و فراگیری و دنبال کردن آن‌را از دل همین محافل آغاز کرده و ادامه داده‌اند. کرونا باعث کمرنگ شدن محافل شد تا نوای آیات الهی در جامعه کمتر شنیده شود اما با بهبود شرایط کرونایی و تکمیل واکسیناسیون این فرصت ایجاد شده است که هر شهرستان فضاهایی را در مساجد و حسینیه‌ها و یا فضای پارک‌ها و بوستان‌ها برای برپایی محافل قرآنی و طنین انداختن نوای زیبای قران در میان مردم ایجاد کند.

کارگر برپایی محافل قرآنی سیار را از دیگر برنامه‌های قرآنی استان در ماه رمضان عنوان کرد و توضیح داد: بر این اساس، هر شهرستان می‌تواند بر حسب امکانات خود محافل قرآنی را در قبور شهدای گمنام، گلزار مطهر شهدا و یا در کوچه‌‌ها، محله‌ها و درب منازل شهدا برگزار کند؛ این برنامه پیش از این در قالب هیئت سیار در ایام محرم در کوچه و محلات برگزار و با استقبال مردمی مواجه شده بود که نظیر این برنامه در قالب محافل قرآنی در دستور کار قرار دارد؛ البته توجه به شرایط و اقتضائات تلاوت و استماع قرآن کریم در این محافل مورد تأکید واقع شده است.

ضرورت رسانه‌ای کردن برنامه‌های قرآنی ماه رمضان

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: برپایی مراسم روزانه جزءخوانی قرآن کریم به‌صورت حضوری و با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های قرآنی است که در کنار برنامه‌های مختلف جزء خوانی عمومی در مؤسسات و مراکز قرآنی، منازل، جلسات خانگی، مساجد و حسینیه‌ها به‌صورت حضوری و مجازی، هر شهرستان یک برنامه جزءخواتی شاخص و محوری با امکان حضور عموم مردم، دعوت از قاریان و مرتلان برتر شهرستانی و قابلیت پخش از رسانه را در دستور کار قرار داده است.

کارگر افزود: تأکید ما این بوده است که به‌صورت روزانه فرازهایی از این برنامه‌های شاخص و تلاوت قرآن کریم در هر شهرستان در قالب ویدئو و کلیپ و عکس و غیره در فضای مجازی منتشر شوند و امکان پخش زنده برنامه جزء خوانی برای بهره‌مندی عموم مردم فراهم شود. در شهرکرد برنامه جزءخوانی در مصلای این شهر و با حضور قاریان برجسته استان برگزار می‌شود که این برنامه هر روز در صدا و سیمای استان پوشش داده می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان ساماندهی و توسعه جلسات خانگی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با همکاری جامعه قرآنی عصر را یادآور شد و بیان کرد: ماه مبارک فرصت ویژه‌ای برای بسط بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه و در میان خانواده‌هاست که جلسات خانگی قرآن دقیقاً هم‌راستا با این مهم است؛ لذا تلاش می‌شود جلسات خانگی موجود تقویت و جلسات جدید راه‌اندازی شوند.

کارگر افزود: پویش گسترش جلسات خانگی قرآن در استان همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و هر فردی بتواند حداقل پنج نفر را گرد هم آورد و جلسه قرآن تشکیل دهد، می‌تواند یک جلسه خانگی قرآن را ثبت کند و علاوه بر برگزاری جلسات در طول ماه رمضان این جلسات را به‌صورت هفتگی در تمام ایام سال برگزار کند.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های قرآنی استان، تصریح کرد: برگزاری کرسی‌های تلاوت و تفسیر در دستور کار قرار دارد که محتوای مربوط به موضوعاتی چون جهاد تبیین، مسئله جمعیت و فرزندآوری، مهارت‌های زندگی و غیره در اختیار مؤسسات و مراکز قرآنی شهرستان‌ها قرار گرفته است تا ضمن تلاوت آیات نورانی قرآن کریم توسط قاریان شهرستانی، مباحث ناظر به مسائل مبتلابه جامعه در این کرسی‌های تلاوت و تفسیر برای حاضران تبیین شود. نظیر این برنامه در قالب طرح فصل بندگی در ماه‌های رجب و شعبان نیز برگزار شد که در ماه مبارک رمضان با حضور اساتید و مبلغان در شهرستان‌ها با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود.

کارگر با اشاره به استقرار ۱۰ استاد تفسیر استان در شهرستان‌ها جهت برگزاری جلسات ثابت تفسیر در یک نقطه از شهرستان، گفت: همچنین پیش‌بینی برای بهره‌گیری از حضور این اساتید در نقاط مختلف شهرستان‌ها و بیان مباحث تفسیر برای علاقه‌مندان انجام شده است. ضمن اینکه از مبلغان اعزامی و مستقر استان که مباحث عمومی را در مساجد و حسینیه‌ها و محافل سراسر استان بیان می‌کنند خواسته شده که مباحث قرآنی و تبیین آموزه‌های نورانی قرآن را در رأس قرار دهند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته صدایی که باید با نام قرآن از بلندگوی منابر و مساجد و حسینیه‌ها بلند می‌شد ضعیف بود، افزود: امسال باید این نوای ملکوتی بلند باشد و به گوش همگان برسد، برآورد ما این است که محافل و مجالس قرآنی امسال با شور و نشاط و حضور و استقبال مردم برگزار خواهد شد لذا از تمام شهرستان‌ها خواسته‌ایم که جلسات و برنامه‌های قرآنی از کیفیت و محتوای خوبی برخوردار باشند ضمن اینکه از برگزاری جلسات طولانی و زمان‌بر پرهیز کنند.

کارگر گفت: با چند قاری مطرح کشور برای حضور حداقل ۱۰ روزه در استان گفتگو داشته‌ایم که تا امروز پاسخ مساعدی دریافت نشده است، اگر این مهم قطعی شود تلاش خواهد شد که از حضور قاری کشوری جهت برپایی محافل انس با قرآن و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی استفاده شود. همچنین از یک ماه قبل تلاش‌های زیادی برای استقرار یک استاد تراز اول تفسیر قرآن در استان در طول ماه مبارک رمضان انجام شده است که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیدیم.

انتهای پیام
captcha