مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شد
کد خبر: 4045291
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
با حضور جمعی از کارگزاران و شخصیت‌های علمی و‌ حوزوی؛

مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شد

مراسم بزرگداشت ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، عالم پرتلاش و خدوم با حضور جمعی از مسئولان کشور برگزار و از امانتداری، صداقت، تواضع، دنیاگریزی و خیرخواهی این مرحوم سخن به میان آمد.

مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شدبه گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، عالم وارسته و استاد اخلاق امروز هفتم فروردین‌ماه، با حضور  حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزرای علوم، بهداشت، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، دادگستری، صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در مسجد ولیعصر(عج) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، طی سخنانی در این مراسم، گفت: صداقت و امانتداری از تمام وجود ایشان می‌بارید، هر چه می‌گفت بر دل می‌نشست زیرا از دلش برمی‌آمد؛ حقیقتاً اهل دل بود و هیچ وقت احساس نکردم حتی یکبار بخواهد اظهار فضل و خودنمایی کند و هر چه می‌گفت بر دل می‌نشست و دوستان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گواهی می‌دهند هر وقت می‌خواستیم از دوستان برجسته در این نهاد نام ببریم، ایشان در این لیست وجود داشت و به تمام معنا اهل دل و ولایتمدار بود. علاقه ایشان به حضرت آقا بسیار زیاد بود و بصیرت دینی و سیاسی ایشان بالا و فوق جناحی بود.

مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شد

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: جناح‌های مختلف سیاسی به او اعتماد داشتند؛ رعایت تقوا داشت و در اظهارنظرهای خود دقت می‌کرد تا مبادا آبروی افراد از بین برود. مراقب رعایت حدود و مرزها بود و در جلسات متعدد احساس می‌کردیم که چقدر در انتخاب کلمات دقت می‌کند به خصوص در قضاوت درباره افراد ولو اینکه فردی از یک جریان سیاسی مخالف او باشد؛ او با کمال انصاف و با  دقت درباره افراد در جناح‌های مختلف حرف می‌زد. بنده معتقدم یکی از عوامل توفیق آقای شفیعی احترام و خدمت به والدینش بود.

یک ریال اضافه کار و حق مأموریت نگرفت

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شاید این تعبیر بی‌ارزش بودن دنیا و عظمت خداوند و جلب رضای الهی یکی از توصیفاتی است که درباره این عزیز می‌توان به کار برد.

وی افزود: در بیش از 20 سالی که ما افتخار داشتیم در فضای دانشگاهی با ایشان همکار و دوست باشیم، یک ریال اضافه کار و حق مأموریت نگرفت و بیش از 10 سال از زمانی که ایشان باید تبدیل وضعیت می‌شد گذشت و اقدامی نکرد تا اینکه دوستان مطلع شدند و تبدیل وضعیت از قراردادی را انجام دادند.

مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شد

رستمی افزود: یک هفته قبل از رحلت ایشان توفیق داشتم که به مناطق عملیاتی جنوب کشور سفر کنم و با ایشان همسفر باشم. در مسیری که با هم بودیم فراوان گریه و از شهدا یاد می‌کرد و به یاد برادر شهیدشان و شهدای دیگر بودند. در محور شهید باقری نشسته بودیم؛ از ایشان و مظلومیت وی و شهید هاشمی یاد می‌کرد و علاقه عجیبی به خدمت به خانواده شهدا داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی بیان کرد: برخی پیام‌های ایشان را که می‌بینیم از محبت‌آمیزترین و بهترین کلمات برای دوستانش استفاده می‌کرد، ضمن اینکه بنده مخلص خدا بود، آغوش باز و مهر کاملی برای بنده‌نوازی داشت و از پیگیری کار یک بچه شهید و اینکه عقد دختر شهید علی هاشمی را خودش بخواند اشک می‌ریخت و به وجد می‌آمد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: ایشان ترازی در محیط علمی و دانشگاه و اداره مسجد و در فضای جوانان ایجاد کرد که حجت را بر ما تمام کرده است؛ خیلی افراد مغلوب این جنگ شناختی و رسانه‌ای دشمن هستند که مردم و جوانان از روحانیت فاصله گرفته‌اند ولی این عزیز که ان‌شاءالله همنشین شهدا و علما هستند، حجت بر ما بود.

رستمی گفت: مراسم تشییع ایشان در روز 29 اسفند، آخرین روز سال و در ایام تعطیلات، بسیار باشکوه بود و خیلی از افراد برای تشییع عزیز دل خودشان به این مراسم آمدند، نه برای اظهار فضل و وجود. این نشان می‌دهد اگر ما به وظیفه خود در برابر دین و اهل بیت(ع) عمل کنیم خداوند هم محبت و حرکت و تبلیغ و سخن ما را در دل مردم ایجاد می‌کند.   

تواضع؛ رمز موفقیت سیدمحسن شفیعی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک، استاد دانشگاه نیز با حضور در این مراسم گفت: بنده 25 سال در کنار او بودم، هرگز از وجود وی خسته و سیر نشدم، او راز جاودانگی را فهمیده بود و هر کسی از او وصفی کرد و بن‌مایه همه این وصف‌ها، فروتنی و تواضع ایشان بود. او هرگز خود را ندید و خداوند او را سربلند کرد.


بیشتر ببینید:

مراسم ترحیم حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی


 

وی افزود: تمام درخشش سیدمحسن شفیعی از همین افتادگی بود که در ندیدن خودش از سوی خداوند به او نشان داده شد؛ همان سخن شهید سلیمانی (که محبوب او و همه ماست) می‌فرمود: بلوغ در این است که بخواهیم دیگران نبینند و خدا ببیند و خداوند به او رفعت داد. رفعت هم در این نبود که جلساتی باشد و صدها نفر شرکت کنند یا تشییع ایشان باشکوه باشد بلکه آن دنیا که رفتیم رفعت مقام وی را خواهیم دید.

سرلک بیان کرد: به نظر بنده سیدمحسن شفیعی، برنامه زندگی خود را فراتر از این دنیا ریخته بود به همین دلیل گرچه عضو نهاد رهبری بود ولی حق مأمویت و اضافه کار هم نمی‌گرفت؛ نقل کرده‌اند در ماجرای سیل خوزستان، گفت پراید مرا ببرید و هر کاری می‌توان از آن برای مردم کرد انجام دهید. محسن شفیعی، فردی بود که بنده روسیاه هر وقت به خوزستان می‌رفتم به استقبال بنده می‌آمد و بنده فکر می‌کردم فقط برای من این طور است ولی قاعده او اینطور بود.

وی اضافه کرد: هر کسی زندگی او را با نگاه ما تحلیل کند می‌گوید که او عقل معاش ندارد. به تعبیر امام علی(ع) اهل تقوا از منظر دنیاگرایان نامتعارف هستند. نقل شد وقتی مأموریت‌های بزرگتر به ایشان پیشنهاد شد دست به دامن مادرش شد که دعا کن تا مرا از تو جدا نکنند.

سرلک تصریح کرد: داستان این افراد از تبار قاسم سلیمانی است، تباری که فرمود در چشمانم نمک می‌ریزم تا به خواب نروند و مبادا از آغوش مادری، طفل معصومی را جدا کنند. اگر مثل منی، محسن شفیعی را محترم می‌داند چون او جاودانگی را باور داشت که با آن سکوت می‌کرد، حرف می‌زد و می‌پذیرفت و رد می‌کرد.

وی اضافه کرد: با منطق جاودانگی انسان و باور عمیق به آن، به رهبری و ولایت فقیه عشق می‌ورزید و هر وقت نام رهبر می‌آمد سلول‌های او نفس می‌کشید. او با این منطق حیات طیبه و سبک زندگی ایمانی و الهی را برگزیده بود؛ ما همه می‌میریم و کسانی عمل خیر با خود بردند که با منطق محسن شفیعی زندگی می‌کنند و کسانی که از این منطق دور هستند، ضرر خواهند کرد.

مراسم ترحیم روحانی مردمی «حجت‌الاسلام شفیعی» برگزار شد

سرلک تصریح کرد: محسن شفیعی، ماندگار است زیرا او عنداللهی بود و چیزی که عنداللهی باشد جاودانه و باقی است. او وقتی در مجلس عزای اهل بیت(ع) بود چنان گریه می‎‌کرد که چهره او افروخته بود و به خدا اگر امثال ایشان و سردار سلیمانی در دوره امام علی(ع) بودند قصه به در و دیوار کشیده نمی‌شد و اینها جلودار بودند و نمی‌گذاشتند کسی به امامشان اهانت کند. 

نماینده واقعی رهبری

حسن مروتی، رئیس سابق دانشگاه شهید چمران نیز در سخنانی گفت: بنده چند سالی مسئولیت دانشگاه شهید چمران را برعهده داشتم و در آنجا با ایشان ارتباط داشتم. همه برای سیدمحسن دلتنگ شده و گریه می‌کنند، گویی هر کسی عزیزی از خانواده خود را از دست داده است. یکی از بزرگترین خصوصیات او احترام به کرامت انسانی بود و انسان را به عنوان ودیعه الهی می‌نگریست.

وی افزود: از سال 88 مسئولیت نهاد رهبری در دانشگاه شهید چمران را برعهده داشت و به علت آشنایی دختر بنده با خانواده ایشان هم وارد منزلشان می‌شدیم و دیدیم که رفتار و منش این سید در بیرون و درون یکی و براساس تقوا بود. ندیدم یکبار به رخ بکشد که رزمنده و خانواده شهید و عالم جلیل القدر است.

مروتی بیان کرد: همه این ویژگی‌ها را داشت ولی به رخ نکشید، او آقا سیدمحسن بود و بچه‌های کوچک هم او را به این نام صدا می‌زدند؛ یکبار با ایشان به دیدار یک خانواده شهید رفتیم و مادر آن خانواده به ما گفت شما چه می‌دانید من که چهار فرزند دارم و شوهرم شهید شده چه کشیده‌ام؛ فقط اینجا دیدم سیدمحسن به او گفت من می‌دانم مادرم برای برادر شهیدم چه کرد و چه می‌کند.

وی افزود: هرقدر به او التماس کردم که عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه چمران بشود قبول نکرد، حاضر بود پیکان و پراید سوار شود به این دلیل که می‌گفت تا مردمی هستند که سوار این ماشین‌ها هستند من هم دوست دارم مانند آنان باشم. تلفن هوشمند خریده بود، وقتی زنگ می‌خورد دوست نداشت و خجالت می‌کشید جلوی ما با آن حرف بزند، با اینکه خیلی افراد هم تلفن هوشمند داشتند.

مروتی بیان کرد: من از حضرت آقا به دلیل ارسال پیام تشکر می‌کنم ولی عرض می‌کنم آقا سیدمحسن شفیعی واقعا نماینده شما بود و خصوصیات سبک زندگی شما در منش و رفتار او تجلی یافته بود. من همیشه گفته‌ام وقتی از مسئولیت دانشگاه چمران رفتم یک دلخوشی داشتم و آن اینکه در دفتر سیدمحسن کار کنم و مسئول تنظیم وقت‌های او باشم؛ او بر قلوب حکومت کرد به همین دلیل همه افراد در ایام بیماری او دعاگویش بودند و در تشییع باشکوه او شرکت کردند.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس فقید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، فرزند آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت امنای مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان بود. این مدرس دانشگاه و حوزه، نزدیک به ۱۱ سال عهده دار مسئولیت دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان خوزستان بود که روز 28 اسفندماه به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
captcha