اجرای طرح «همگام با قرآن کریم همراه با نوروز مهدوی» در اردبیل + تلاوت
کد خبر: 4044819
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

اجرای طرح «همگام با قرآن کریم همراه با نوروز مهدوی» در اردبیل + تلاوت

در راستای اجرای طرح «همگام با قرآن کریم همراه با نوروز مهدوی» در تعطیلات نوروزی، محمدامین کرامتی، قاری و موذن نوجوان اردبیلی، سوره بلد را تلاوت کرده که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

اجرای طرح «همگام با قرآن کریم همراه با نوروز مهدوی» در اردبیل + تلاوتبه گزارش ایکنا از اردبیل، بسط و گسترش برنامه‌های قرآنی و تلاش برای تعمیق شناخت نوجوانان و جوانان از آموزه‌های دینی در زمره اهداف مهم اجرای این طرح است.

توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان اولویت مهم و اساسی مطرح است و تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی برای اعضای کانون‌های قرآنی در ایام عید نوروز به این هدف مهم دست یابند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در ایام تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای تقویت و تحکیم باور‌های دینی نسل جوان بوده و آستان‌های مقدس میعادگاه قاریان ممتاز و برجسته اردبیلی بوده و در این ایام پذیرای زائران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

در راستای اجرای طرح «همگام با قرآن کریم همراه با نوروز مهدوی» در تعطیلات نوروزی، محمدامین کرامتی، قاری و موذن نوجوان اردبیلی، سوره بلد را تلاوت کرده است که تقدیم شما مخاطبان می شود.

علت نام‌گذاری

سوره بلد؛ (سرزمين يا شهر مكه) است كه از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است.

تعداد آیات

سوره بلد بيست آیه دارد.

تعداد کلمات

سوره بلد هشتاد و دو كلمه دارد.

تعداد حروف

سوره بلد سيصد و بيست حرف دارد.

اهداف و آموزه‌ها

محور اصلى سوره بلد، بيان دو راه اساسى در مسير زندگى انسان و مشكلات و فرجام آنهاست.

محتوا و موضوعات

سوره بلد در عين كوتاهى حقايق بزرگى را در بر دارد.

در قسمت اول اين سوره بعد از ذكر سوگندهاى پرمعنا، اشاره به اين حقيقت شده كه زندگى انسان در عالم دنيا همواره توأم با مشكلات و رنج است، تا از يك سو خود را براى رفتن به جنگ مشكلات آماده سازد، و از سوى ديگر انتظار آرامش و آسودگى مطلق را در اين جهان از سر بيرون كند، آرامش مطلق تنها در زندگى آخرت امكان پذير است.

در بخش ديگرى از اين سوره قسمتى از مهمترين نعمتهاى الهى را بر انسان مى شمرد، و سپس به ناسپاسى او در مقابل اين نعمت‌ها اشاره مى كند.

در آخرين بخش اين سوره مردم را به دو گروه؛ اصحاب‌الميمنة و اصحاب‌المشئمة تقسيم كرده، و گوشه اى از صفات اعمال گروه اول(مؤمنان صالح) و سپس سرنوشت آنها را بيان مى كند، و بعد به نقطه مقابل آنها يعنى كافران و مجرمان و سرنوشت آنها مى پردازد.

فضائل، خواص و ثواب قرائت

ابى‌بن‌كعب گويد: رسول خدا(ص) فرمود: «كسى كه سوره بلد را قرائت كند خدا او را امان از خشم خويش در روز قيامت عطا فرمايد».

ابوبصير از امام صادق(ع) روايت نموده كه فرمودند: «هر كس سوره بلد را در نماز واجبش بخواند در دنيا معروف شود كه از صالحين است و در آخرت معروف گردد كه براى او در نزد خدا مكان و مرتبه است و از رفيقان پيامبران و شهيدان و صالحين خواهد بود.

محل نزول

سوره بلد در مكه بر پيامبر(ص) نازل شده است.

زمان نزول

تاريخ نزول سوره بلد در زمان بين هجرت مسلمين به حبشه و اسراء است و بعد از سوره ق (قاف) نازل شده است.

 
انتهای پیام
captcha