تبیین دینی فرهنگ کار نیاز فوری کشور است
کد خبر: 4039178
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
حجت‌الاسلام ماندگاری:

تبیین دینی فرهنگ کار نیاز فوری کشور است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص جهاد تبیین به ویژه تبیین نیازهای کشور، گفت: تبیین دینی فرهنگ کار امروز یک نیاز فوری در کشور و به خصوص مناطق محروم ازجمله هرمزگان است.

جلسه نقش عملیاتی فعالین فرهنگی و رسانه ای در جهاد تبیین در هرمزگان

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز، 8 اسفندماه، در جلسه «نقش عملیاتی مؤثرین و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای در جهاد تبیین»، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام کاظم(ع)، اظهار کرد: اگر بخواهیم حقیقت جهاد تبیین را بررسی کنیم صحبت اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در زمینه تبیین نیازها نقش راه است.

وی افزود: امروز مملکت ما نیازهای فوری، میان‌مدت و بلندمدت زیادی داشته و هر اقلیمی نیز نیازهای ویژه خود را دارد. تبیین دینی فرهنگ کار امروز یک نیاز فوری در کشور و به خصوص مناطق محروم ازجمله هرمزگان است و پیشنهاد من به فعالین رسانه‌ای و فرهنگی این است که در این زمینه تمام تلاش خود را کرده و گام‌های مؤثری بردارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: 5 ضرورتی که باید در حوزه فرهنگ کار تبیین شود شامل شناساندن کار به عنوان عبادت، طراوت، مجاهدت، خدمت و تجارت است. باید در فضای مجازی به این مسئله بپردازیم که کار همان‌طور که در آیات و روایات ما آمده یک عبادت است و به زندگی ما نشاط و حیات و طراوت و اشتیاق می‌بخشد و هرکه از فعالیت باز ایستد خموده می‌شود. کار تجارتی دنیوی و اخروی و یک مجاهدت است و مطابق آیات و روایات ما هرکس در زمان کسب روزی حلال از دنیا برود به مقام شهادت می‌رسد.

ماندگاری ادامه داد: برای تبیین این 5 ضرورت، لازم است که در 5 حوزه پرکاری، همکاری و تعاون، وجدان کاری و محکم‌کاری، دائم‌کاری و منظم‌‎کاری فرهنگ‌سازی شود. متأسفانه امروز جامعه ما دچار تنبلی و کم‌کاری شده و از فرصت‌های مختلفی که می‌تواند برای درآمدزایی خلق کند، استفاده نمی‌کند. در استان هرمزگان که ظرفیت عظیم دریا و بسیاری ظرفیت‌های دیگر وجود دارد نباید بی‌کاری وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری مسئله مهم دیگری است که فرهنگ‌سازی دینی آن باید مورد توجه قرار گیرد. در آیات و روایات بسیاری به مسئله تعاون و همکاری اشاره و تأکید شده است. در دوره‌ای همکاری میان مسئولین صورت نگرفت و مردم، کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را دچار آسیب‌های بسیاری کرد. همکاری باید از خانواده شروع شود و تبیین این مسئله به خصوص برای خانواده‌ها امری ضروری است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: فرهنگ سومی که باید تبیین شود مسئله محکم‌کاری است. مثال بارز آن برخورد مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بود. ایشان چندین سال از تولید ایرانی دفاع کردند اما زمانی که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این زمینه به جای محکم‌کاری و کار درست، جنس نامرغوب تولید کردند، با آن‌ها برخورد صورت گرفت.

ماندگاری بیان کرد: فرهنگ‌سازی دیگری که باید صورت بگیرد دائم‌کاری است به این معنی که انسان هرگاه از کاری فارغ شد باید به کار دیگری روی آورد. بازنشستگی به خصوص در سنین جوانی و 40 – 50 سالگی جز افسردگی نتیجه‌ای ندارد و ما تا روزی که زنده‌ایم رزمنده‌ایم. مسئله مهم دیگر منظم‌کاری بوده و مثال بارز آن نبود نظم در برگزاری جلسات، تأخیر وسایل نقلیه عمومی و ... در کشورمان است. «اوصيكم بتقوي الله و نظم امركم» حدیث ما مسلمانان است اما توسط ژاپنی‌ها اجرا می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: جهاد تبیین امروز تبیین نیاز فوری جامعه بوده که همان تبیین دینی فرهنگ کار است. امروز مملکت ما نیاز به کار و اشتغال دارد و هر خانه باید تبدیل به یک کارگاه اشتغال خانگی شود. در جهاد تبیین باید برای جا افتادن فرهنگ کار، انگیزه‌سازی صورت بگیرد. با ترویج فرهنگ کار، فرهنگ امید، معنویت و مجاهدت نیز در جامعه افزایش می‌یابد و روحیه تنبلی و عافیت‌طلبی که آفتی بزرگ برای جامعه است، رخت برمی‌بندد.

انتهای پیام
captcha