برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی
کد خبر: 4032424
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

مراسم تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، مدیرکل امور واحدها، پژوهشکده‌ها و سازمان‌های جهاددانشگاهی و مسئولان استانی در مجتمع پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.

رضا حسین زاده سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی مراسم تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با حضور عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، مهدی باصولی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، عباس ناصری مدیرکل امور واحد‌ها، پژوهشکده‌ها و سازمان‌های جهاددانشگاهی و مسئولان استانی در مجتمع پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این مراسم گفت: واحدهای جهاددانشگاهی با استفاده ظرفیت‌های استانی در جهت توسعه نقش‌آفرینی کند.

علیزاده ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی امین رستم‌زاده در کسوت ریاست پیشین جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی و آرزوی موفقیت برای حسین‌زاده، ریاست جدید واحد، لازمه موفقیت یک واحد را همدلی و همکاری همه اعضای آن مجموعه دانست و گفت: راز موفقیت جهاددانشگاهی همواره وجود عنصر همدلی، هماهنگی و انسجام بین اعضا است چرا که موفقیت‌ها بدون همراهی همه اعضا میسر نمی‌شود و این امر در جهاددانشگاهی نمود و ظهور یافته است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره در دیدار رؤسای واحدهای جهاددانشگاهی به دو بعد جهاد و دانشگاه بسیار تأکید دارند و تمایز فعالیت‌های جهاددانشگاهی را با سایر نهادها در معنای این دو واژه می‌توان خلاصه کرد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی توانسته در 42 سال گذشته بنا به فرموده رهبری، رویش مبارک انقلاب اسلامی باشد و با توجه به اینکه بسیاری از ساختارهای فعلی جهاددانشگاهی به صورت دستوری در ساختار اولیه وجود نداشت اما به مرور زمان، جهاددانشگاهی توانسته ساختارهای خوبی را با توجه به نیازهای روز جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در حوزه‌های کشاورزی، معدن و گردشگری و هم‌مرزی با سه کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری است،  گفت: جهاددانشگاهی باید از این ظرفیت‌های استانی استفاده کند و در جهت توسعه منطقه نقش‌آفرینی کند.  

علیزاده با تأکید براینکه واحدهای موفق با تعامل با سایر نهاد و سازمان‌ها از ظرفیت آنها استفاده می‌کنند و در استان نیز تلاش شد که این تعامل با استانداری و سایر مجموعه‌ها انجام شود، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نباید جزیره‌ای عمل کرده و پتانسیل‌های استان مغفول بماند بلکه با تعامل بیشتر از پتانسیل‌های موجود باید بهره‌مند شد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نمایشگاه اخیر دستاوردهای جهاددانشگاهی در تهران بازخورد بسیار خوبی داشته و نمایندگان مجلس، وزرا و مدیران رده بالا از این دستاوردها بازدید کردند، گفت: متأسفانه با وجود دستاوردهای کسب شده هنوز بسیاری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی شناخته نشده که باید بیش از گذشته این فعالیت‌ها و دستاوردها عرضه شود، لازمه عرضه دستاوردها مستلزم آن است که آرامش در مجموعه حفظ شود.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای ریاست جدید جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را اصلی مهم در مسیر رسیدن واحد استانی به قله‌های موفقیت پیش رو عنوان کرد و گفت: واحدهای موفق جهاددانشگاهی همواره در بخش‌های مختلف دارای رشدی متوازن بودند و تنها درخشیدن یک بخش سبب موفقیت واحد نمی‌شود.

علیزاده بر لزوم توجه به حوزه کارآفرینی و آموزش در کنار پژوهش، بر اهمیت نقش حوزه فرهنگی تأکید کرد و افزود: استفاده صحیح از ظرفیت‌های ایسنا، ایکنا و ایسپا می‌تواند نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌ها و استفاده کارآمد از توان استان داشته باشد.

حل مشکلات با همدلی و همراهی

سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این مراسم شرایط فعلی و موفقیت‌های واحد آذربایجان غربی را مرهون تلاش‌های مدیران قبلی و تک تک کارکنان دانست و ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس پیشین جهاددانشگاهی گفت: رستم‌زاده در شرایط سخت کرونایی که تمام کشور درگیر این پاندمی بود، توانست با همدلی و همفکری جهادگران جهاددانشگاهی استان پرچم واحد را همچنان با تمام قدرت بالا نگه دارد.

رضا حسین‌زاده با بیان اینکه نیت‌ها همواره در جهاددانشگاهی مثبت بوده و نگرش‌ها جهادی است لذا همه تلاش می‌کنند اثرگذاری مثبتی در مجموعه داشته باشند، ادامه داد: جهاددانشگاهی توسط، شهیدانی چون تهرانی‌ها نسل به نسل به این جایگاه رسیده است لذا نباید هیچ کوتاهی در عمل به مسئولیت‌ها صورت گیرد.

وی گفت: مشکلات موجود با شرط همدلی و انسجام ما را توانمندتر خواهد کرد و نباید به مشکلات با دید بزرگنمایانه نگاه کرد بلکه باید برای مشکلات تدبیر لازم را داشته باشیم.

سرپرست جهاددانشگاهی استان دغدغه‌مندی، تعقل و تدبیر و همدلی برای حل مشکلات را از ویژگی‌های جهادگران جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: با وجود درآمد پایین، علقه و تعهد قلبی به جهاددانشگاهی، کارکنان مجموعه را پای کار و ثابت قدم نگه داشته است.

وی با تأکید براینکه باید تلاش شود به عنوان مجموعه‌ای تأثیرگذار در ساختار استانی باشیم، با اشاره به برنامه‌های مدیریتی جدید در جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: یافتن نقاط قوت استانی، همفکری با سایر سازمان‌ها و نهادها و ایجاد فناوری‌هایی علمی و پژوهشی مرتبط با پتانسیل‌های استان دغدغه فکری مجموعه جهاددانشگاهی در استان خواهد بود.

حسین‌زاده با بیان اینکه از طریق تخصصی کردن فعالیت‌ها می‌توان اثرگذاری خوبی در استان ایجاد کنیم، یادآور شد: آذربایجان غربی پتانسیلهای بسیار خوبی دارد که به‌عنوان مثال دریاچه ارومیه به عنوان منبعی غنی یکی از این ظرفیتهاست لذا ضروری است پتانسیلها را شناسایی و در جهت رفع نیازهای اساسی استان و کشور از آنها بهره جست.

وی هم‌مرزی با کشورهای همسایه را ظرفیتی بی‌بدیل برای انتقال دانش و مهارت ذکر و خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از پتانسیل و ظرفیت همسایگی با کشورهای خارجی، کارهای علمی و فناورانه شاخص و آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی را به سایر کشورها نیز عرضه کنیم.

برگزاری پنجمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی

رئیس پیشین جهاددانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه لازمه موفقیت، کار تیمی و جهادی در چرخه و مدل مدیریتی است، افزود: اگرچه موضوع تحریم‌ها، حادثه انفجار در واحد و شیوع پاندمی کرونا مشکلاتی را برای واحد ایجاد کرد اما بر حسب وظیفه و رسالتی که بر عهده داشتیم با کار تیمی جهاددانشگاهی استان را در حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف پیش بردیم.

امین رستم‌زاده با تشریح فعالیت‌های این نهاد طی دو سال گذشته اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی جهت رشد ساختارهای پژوهشی در واحد آذربایجان غربی طی یک مدیریت جهادی و با کمک پژوهشگران متعهد جهادی، تعداد ساختارهای پژوهشی واحد با مجوز اصولی و قطعی از دو مورد در سال ۹۷ به چهار مورد در سال ۹۹ افزایش داده شده است.

رئیس پیشین جهاددانشگاهی آذربایجان غربی همچنین به افزایش تعداد طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی معاونت پژوهشی واحد طی دو سال گذشته  اظهار کرد: تعداد طرح‌های پژوهشی شاخص خاتمه یافته واحد از ۶ مورد در سال ۹۷ به 13 طرح و پروژه خاتمه یافته  شاخص پژوهشی در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که در مجموع طی دو سال 98 و 99 نیز 22 طرح و پروژه شاخص با موفقیت اختتام و به انجام رسیده است.

رستم‌زاده با اشاره به طرح‌های پژوهشی واحد اظهار کرد: در بحث مرکز خدمات تخصصی و کشت بافت و طرح مطالعاتی ماده ضدسرطان جلبک اسپرولینا با گرید انسانی و فناوری مدنظر گروه شیمی که بسترسازی، استانداردها و مدل مدیریتی و دست یابی به دانش فنی نیمه آزمایشگاهی آن در مرحله نهایی خوبی قرار دارد و نیازمند حمایت هر چه بیشتر است.

وی اظهار کرد: چهار فناوری از سوی گروه‌ها و پژوهشگران این واحد در طی دو سال گذشته کسب شده است که می‌توان به پلیمرهای پلی الکترولایت کاتیونی و دمولسیفایر تعلیق شکن و استخراج برم از دریاچه ارومیه و حفاری اشاره کرد که شرکت آب و فاضلاب استان، آب منطقه‌ای و صمت می‌تواند از این فناوری‌ها بهره‌برداری کنند و از دستگا‌ه‌های مزبور درخواست داریم که از ظرفیت پژوهشی این نهاد انقلابی استفاده کنند.

رئیس پیشین جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برگزاری پنجمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی به‌عنوان یک مجمع علمی ملی اثربخش کشوری که  به‌صورت بین‌رشته‌ای در حوزه‌های مورد نیاز و مبتلا به جامعه و تولید محتوا برای آن با مشارکت تمام دانشگاه‌های استانی و دستگاه‌های مرتبط و ملی ماه آتی برگزار خواهد شد را از دیگر رویکردهای فرهنگی، پژوهشی این نهاد ذکر و خاطرنشان کرد: هشت هزار و 500 نفر از دانشجویان استان در قالب 40 رویداد شاخص فرهنگی علمی استانی بر مبنای هدف‌گذاری توسعه واحد و استان خلق ثروت فرهنگی کرده‌اند که به‌عنوان زیرساخت و  مبنای توسعه و تعالی همه حوزه‌ها و چالش‌های استان بسترسازی کیفی و خلاق مهمی برای توسعه استان قلمداد می‌شود.

رستم‌زاده با اشاره به پتانسیل مرکز رشد و شرکت‌ها و هسته‌های فناور دانش‌بنیان که صرفاً با رویکرد تخصصی کشاورزی در آن مشغول هستند اظهار کرد: با حمایت از این مرکز که صرفاً در این وضعیت از سوی واحد حمایت می‌شود و هیچ محل اعتبار و درآمدی ندارد و کلی از اعتبار واحد برای هزینه‌های جاری آن به‌خاطر رسالت اجتماعی و جهادی این نهاد در خدمت به جامعه در این شرایط مالی هزینه می‌گردد می‌تواند گامی ارزشمند و معنوی برای اشتغال نخبگان و حمایت از این نهاد باشد.

وی گفت: طی سه سال گذشته جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با دستیابی به فناوری‌های ملی و ایجاد ساختارهای پژوهشی و تأمین منابع مالی برای امورات جاری و توسعه فناورانه واحد یکی از واحدهای برتر کشور از حیث ضریب شیب توسعه بود که ارزش‌آفرینی واحد از سمت آموزش به سمت فناوری و پژوهش به‌صورت تومان گسیل یافت.

رستم‌زاده ادامه داد: در تیر ماه ۱۴۰۰ حکم مسئولیت بنده تمام شده بود و این نهاد به دنبال قبول این مسئولیت خطیر جهادی و انتخاب یکی از جهادگران و طی پروسه انتخاب رئیس واحد بود اما بر اساس فرهنگ جهادی حاکم بر این نهاد مسئولان جهاد دانشگاهی استان بنا بر وظیفه خطیر خود تا آخرین لحظه مدیریتی برای رشد و اعتلای این نهاد تلاش و پیگیری‌های لازم را می کنند که بازدیدهای اخیر و مصادف شدن آن با بازدید استاندار محترم نیز بر این مبنا بود.

براساس این گزارش، در پایان از تلاش‌های امین رستم‌زاده با اهدای تندیس و لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha