کسی که خود را اصلاح کند می‌تواند جامعه را اصلاح کند
کد خبر: 4023652
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

کسی که خود را اصلاح کند می‌تواند جامعه را اصلاح کند

امام جمعه موقت تهران گفت: انسانی که به تربیت و اصلاح خود همت گمارده و به ایمان و عمل صالح آراسته شده می‌تواند به عنوان یک فرد مصلح در جامعه نقش ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، صبح امروز ۵ دی در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسات قبلی گفت: از نگاه سوره مبارکه والعصر، انسان در خسران جدی است به دلیل اینکه سرمایه گرانبهای بی‎‌بدیل، دست نیافتنی و ذی‌قیمت عمر را از دست می‌دهد و در برابر آن سرمایه گرانبهایی به دست نمی‌آورد و این بالاترین خسران است برای انسان.

وی ادامه داد: از قاعده کلی خسران یک گروه استثنا شدند و آن کسانی هستند که به معرفت و عمل صالح آراسته شده‌اند و از عمر خود استفاده می‌کنند برای آراستگی به علم و دانش و معرفت و عمل آن‌ها هم عمل مبتنی بر علم و معرفت و عمل صالح است.

ابوترابی افزود: در پایان سوره می‌فرماید تواصوا بالحق. انسانی که به تربیت و اصلاح خود همت گمارده و به ایمان و عمل صالح آراسته شده به عنوان یک فرد مصلح در جامعه نقش ایفا می‌کند و انسان مصلح دو رسالت مهم را عهده‌دار است، خود متمسک به حق است در سایه علم و ایمان و معرفت و جامعه را به شناخت حق تمسک به حق و حرکت در مسیر حق دعوت می‌کند.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: شناخت حق و مانوس بودن با آن از وظایف فردی است لذا حضرت علی(ع) طبق روایات وارده مصداق اکمل حق‌گرایی و معیار شناخت حق معرفی شده است. انسان‌هایی می‌توانند در جامعه با معیار حق اثرگذار باشند و شاخص اخلاقی به حساب آیند که به مرحله نهایی خودسازی رسیده باشند و این همان توصیه اخلاقی آیت‌الله سید علی قاضی به شاگردانش است، لذا در سیر چهارم کتاب اسفار اربعه از آن تعبیر شده به سیر الی الخلق.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سیره سیدعلی اکبر ابوترابی‌فرد گفت: در اسارت یکی از عواملی که در خدمت اخوی کار می‌کردند نمایندگان صلیب سرخ بودند که نامه‌های ایشان را می‌گرفتند و به افراد مدنظر می‌دادند و می‌گفتند فرمایشات ایشان تمام حق است لذا از کارگزاران وی شده بودند. اخوی ما حتی نسبت به ماموران عراقی حاضر در اردوگاه اسارات نیز دغدغه هدایت داشتند لذا به یکی از ماموران عراقی گفته بودند ما در عین اینکه از خدا می‌خواهیم به برادران اسیر ایرانی آسیبی نرسد به همین اندازه دغدغه این را داریم که شما در مسیر خدمت خود در‌ چنین اردوگاهی مورد مواخذه قرار نگیرید و از شر صدام نجات پیدا کنید. این همان روحیه حق‌طلبی و خودسازی و دغدغه هدایت دیگران است.
انتهای پیام
captcha