ابلاغ اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ
کد خبر: 4021795
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
استاندار چهارمحال‌وبختیاری خبر داد:

ابلاغ اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ

استاندار چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کند است، گفت: برای پیگیری مسائل و مشکلات زلزله‌زدگان باید فعال‌تر عمل کنیم، خوشبختانه اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده ابلاغ شده است.

جلسه استانداری چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامعلی حیدری، استاندار، ۲۷ آذرماه در جلسه پیگیری مصوبات سفر به کوهرنگ با اشاره به اینکه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کند است، اظهار کرد: برای پیگیری مسائل و مشکلات زلزله‌زدگان باید فعال‌تر عمل کنیم، خوشبختانه اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده ابلاغ شده است.

استاندار با بیان اینکه اعتبار جداگانه‌ای برای هزینه پروانه و نقشه ساختمانی در مناطق زلزله‌زده اختصاص یافته است، عنوان کرد: هیچ هزینه‌ای نباید از زلزله‌زدگان دریافت شود، اگر هزینه‌ای از مردم دریافت شده باید در اسرع وقت عودت داده شود.

وی بیان کرد: برآورد اولیه خسارت در کوهرنگ به‌درستی انجام نشده و بسیاری از این منازل تخریبی هستند، اما جزو منازل تعمیری محسوب شده‌اند، این خسارات به تصویب هیئت دولت رسیده که برای اصلاح نیازمند مصوبه مجدد توسط هیئت دولت است.

حیدری با اشاره به اینکه سرعت آواربرداری در مناطق زلزله‌زده پایین است، گفت: باید تعداد تخریب و آواربرداری روزانه به ۳۰ واحد برسد، می‌توان از ماشین‌آلات استان‌های مجاور نیز استفاده کرد، بلافاصله پس از تخریب باید مصالح برای بازسازی تامین شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: هنوز بانک ملت و سپه در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ مستقر نشده‌اند، باید پرداخت تسهیلات تسریع شود، همچنین نباید هزینه‌ای برای دریافت تسهیلات به مردم تحمیل شود، برای کاهش رفت و آمد به مرکز شهرستان باید امکانات را در محل تجمیع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید تعداد اسکلت‌های فلزی پیش‌ساخته به ۵۰۰ مورد افزایش پیدا کند، یادآور شد: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید تعداد اکیپ‌های بتن‌ریزی، انجام فونداسیون و پی‌کنی افزایش پیدا کند، می‌توان از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردم محلی نیز استفاده کرد.

حیدری با اشاره به اینکه حمل و نقل مصالح برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده بالا است، توضیح داد: باید تلاش شود با استفاده از ماشین‌آلات راهداری و بنیادمسکن بار هزینه‌ای را کم کرد، همچنین اعتبارات بحث بازسازی زیرساخت‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و شیلات آسیب‌دیده نیز دنبال شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید طرح هادی روستایی در مناطق زلزله‌زده پیگیری شود، تصریح کرد: طبق گفته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح هادی تنها مشمول روستاهای ۲۰ خانوار به بالا می‌شود، این کار باید تسریع شود، برای بازسازی منازل برای حمل مصالح مردم با مشکل مواجه هستند، زیرا معابر نامناسب است، از اعتبارات استانی و اعتبارات زلزله برای اجرای طرح هادی استفاده شود.

وی افزود: برخی از زلزله‌زدگان در کوهرنگ در شرایط مناسبی نیستند، باید هلال‌احمر و مدیریت بحران اقلام مورد نیاز مانند چادر، پتو، وسایل گرمایشی، موادغذایی و ... را تامین و توزیع کنند، برخی نهادها و بانک‌های عامل نیز برای تامین این اقلام اعلام آمادگی کرده‌اند.

حیدری ادامه داد: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ظرف دو هفته موضوعات مربوط به ماده ۲۳ مربوط به پروژه‌های راه روستایی را پیگیری کند تا این پروژه‌ها فعال شوند، اولویت با مناطق زلزله‌زده کوهرنگ است، برخی راهدارخانه‌ها شن و نمک ندارند، باید باتوجه به بارش‌ها شن و نمک موردنیاز تامین شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افراد بی‌بضاعت که منازل آن‌ها در زلزله تخریب شده باید در بحث بازسازی در اولویت قرار بگیرند، ۱۵۰۰ واحد نیازمند تخریب هستند که در مرحله اول ۵۰۰ واحد اقدام شده است، همچنین برای احیای واحد کارخانه آسفالت کوهرنگ نیز اقدام شود.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از موازی‌کاری در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده در شهرستان کوهرنگ یک بانک اطلاعاتی توسط فرمانداری تشکیل شود تا اقلام به‌صورت عادلانه توزیع شود.

انتهای پیام
captcha