نحوه استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین جهاددانشگاهی در توسعه آبزی‌پروری و گیاهان دارویی
کد خبر: 4019554
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
در چند جلسه تخصصی در چهارمحال‌وبختیاری بررسی شد؛

نحوه استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین جهاددانشگاهی در توسعه آبزی‌پروری و گیاهان دارویی

به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی و فناوری‌های نوین امروز چند جلسه تخصصی جهت بررسی استفاده از توانمندی‌ها و فناوری‌‎های این نهاد علمی در حوزه آبزی‌پروی و گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

آبزی پروری

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های دارای ظرفیت‌های بالا در حوزه آبزی‌پروری و کشت گیاهان دارویی است، این مزیت‌ها قابلیت بالایی در بحث تولید و اشتغال دارند، جهاددانشگاهی یکی از مجموعه‌های تاثیرگذار در بالفعل کردن استعدادها و ظرفیت‌های موجود در استان‌ها است.

به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی و فناوری‌های نوین امروز، ۱۷ آذرماه چند جلسه تخصصی جهت بررسی استفاده از توانمندی‌ها و فناوری‌‎های این نهاد علمی در حوزه آبزی‌پروی و گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری با حضور داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی، کاوه لطفی کیا، مدیرکل توسعه و برنامه ریزی و احمد عرفان‌منش، مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاددانشگاهی، جمعی از مسئولان استانی و تولیدکنندگان حوزه آبزی‌پروری و گیاهان دارویی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

جهاددانشگاهی وارد حوزه تولید دارو در حوزه گیاهان دارویی شده است

داراب یزدانی، مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی ۱۸ آذرماه در جلسه بررسی راهکارها برای فعال کردن ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه آبزی‌پروی و گیاهان دارویی توسط جهاددانشگاهی، اظهار کرد: تغییر اقلیم شرایطی را به‌وجود آورده است که شاید در گذشته شاهد رخ دادن اتفاقات ناشی از این پدیده مانند سرمازدگی شدید نبودیم.

وی افزود: گیاهان دارویی یکی از حوزه‌هایی است که جهاد دانشگاهی از حدود سه دهه گذشته به آن ورود پیدا کرده است، سه پژوهشکده گیاهان دارویی با قدمت بالا توسط این نهاد ایجاد شده و کارهای بسیار بزرگی در حوزه گیاهان دارویی را در بسیاری از نقاط کشور انجام می‌دهد.

یزدانی با تاکید بر اینکه در بحث گیاهان دارویی جهاددانشگاهی وارد حوزه تولید دارو نیز شده است، یادآور شد: شش دارو با استفاده از گیاهان دارویی توسط  جهاددانشگاهی تولید شده و اکنون در بسیاری از داروخانه‌ها موجود است، همچنین در کنار تولید داروی انسانی، بحث داروهای دام و آفت‌کش‌های گیاهی نیز تولید شده و در اختیار دامداران و فعالان حوزه دامداری و کشاورزی قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی  جهاددانشگاهی اصلاح نژاد دام سبک و سنگین و آبزی‌پروری را از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در پژوهشکده رویان و سینا عنوان کرد و توضیح داد: در پژوهشکده رویان بحث شبیه‌سازی گونه‌های حیوانی در حال انقراض نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: همچنین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به‌منظور حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی در چهار بانک مختلف در جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است.

یزدانی با اشاره به کمبود بچه ماهی در بحث آبزی‌پروری در کشور، عنوان کرد: به‌همین منظور برای تولید ماهی سی‌بس و تکمیل زنجیره ارزش این نوع ماهی اقداماتی برای تامین بچه ماهی این نوع گونه آبزی توسط جهاددانشگاهی در حال انجام است، در بحث قزل‌آلا نیز کمبود کمبود بچه ماهی وجود دارد.

مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی در مسائل و مشکلات حوزه آبزی‌پروری از جمله کاهش بیماری، سلامت ماهی، تولید بچه ماهی مقاوم و عرضه آن به پرورش‌دهندگان، بازچرخانی آب و واکسن ماهی ورود پیدا کرد.

وی در پایان گفت: باید مسائل و مشکلات تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف کشاورزی در چهارمحال و بختیاری احصا شود تا بتوان در جلسات کارشناسی با قطعیت گفت که جهاددانشگاهی در کدام یک از حوزه‌ها برای کاهش مشکلات و ارتقای بهره‌وری در تولید می‌تواند گام بردارد، تولیدکنندگان نیز باید این نهاد را همراهی کنند.

جهاددانشگاهی از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را با پژوهش‌های علمی در حوزه آبزی‌پروی آغاز کرد

در ادامه جلسه احمد عرفان‌منش، مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در استان‌هایی که بحث آبزی‌پروی دنبال می‌شود، بالتبع آن تولیدکنندگان با مسائل و مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را با پژوهش‌های علمی در حوزه آبزی‌پروی آغاز کرده و فعالیت‌های مختلفی را در این حوزه انجام داده است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی از سال ۱۳۸۴ وارد حوزه بهداشت و بیماری‌های مرتبط با حوزه آبزی‌پروری شد و از سال ۱۳۹۳ نیز بر روی بیماری‌های ویروس در این بخش متمرکز شده است.

عرفان‌منش با اشاره به تجارب گسترده جهاددانشگاهی در حوزه آبزی‌پروری، توضیح داد: این نهاد می‌تواند به مسائل و مشکلات حوزه آبزی‌پروری در استان‌ها ورود پیدا کرده و این چالش‌ها را تا حدودی با استفاده از ظرفیت پروژهشکده‌های این نهاد مرتفع کند.

مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی جهاددانشگاهی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردآبی در کشور محسوب می‌شود، همچنین کارخانه فرادانه در این استان ۵۰ درصد خوراک موردنیاز ماهیان قزل‌آلا در کشور را تولید می‌کند که این ظرفیت‌ها می‌تواند به نحو احسن در بحث تامین پروتئین مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پساب مزارع شیلات ماهی در برخی از نقاط آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیاری را برای منابع آبی و محیط‌زیست ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه با انجام برخی اقدامات در حوزه آبزی‌پروری در حق محیط‌زیست جفا کرده‌ایم باید کنترل پساب این مزارع مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عرفان‌منش بیان کرد: تغذیه، تراکم، کیفیت آب و میکروارگانیسم از جمله پارامترهای تاثیرگذار در بحث آبزی‌پروی است، اگر بتوانیم این پارامترها را کنترل کنیم بیماری و تلفات در مزارع پرورش ماهی کاهش پیدا می‌کند، باید بهره‌وری تغذیه در مزارع پرورش ماهی بالا برود تا به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha