نشست مدیران و اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد
کد خبر: 4019517
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

نشست مدیران و اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

نخستین نشست مدیران و اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری امروز 17آذرماه در محل قرارگاه فرهنگی بانوان استان برگزار شد.

جلسه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اولین نشست مدیران و اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان ۱۷ آذرماه با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در محل قرارگاه فرهنگی بانوان استان برگزار شد و هر یک از اعضا به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در خصوص مسائل فرهنگی و قرآنی استان پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این نشست در تبیین مواجهه بیانی قرآن کریم و با اشاره به اینکه معلمان قرآن در تبیین قرآنی نتوانسته‌اند جامعه را اغنا و اقناع کنند، اظهار کرد: در ابتدای سوره مبارکه الرحمن مطرح می‌شود که خداوند پس از تعلیم قرآن، نطق و بیان را به انسان آموخت اما معلمان قرآنی بیان ادبیات قرآنی را در جامعه به‌کار نبرده‌اند و اتفاقاً به‌جای ترویج رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ (تحریم/۱۱)، با ادبیات قارونی قرآن را در جامعه ترویج کردند.

وی ادامه داد: این موضوع را در فعالیت و قیاس مؤسسات قرآنی پرپول بی‌خاصیت و بی‌پول با خاصیت می‌توان مشاهده کرد؛ هستند مؤسساتی که قرآن کریم را ابزاری برای لاکچری‌بازی‌های فرهنگی قرار داده و هیچ خاصیتی ندارند، در مقابل چه بسیار مؤسسات بی‌پولی که فعالیت‌های گسترده اثرگذار و ماندگار دارند و چه بسیار نیروهایی که در دل این مؤسسات قرآنی تربیت شده‌اند.

نشست مدیران و اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

در فرهنگ بیانی قرآن کریم نیازمند جهاد تبیین هستیم

طاهری با تأکید بر اینکه در فرهنگ بیانی قرآن کریم نیازمند جهاد تبیین هستیم، گفت: این تبیین ناظر به موضوعات عام معرفتی و قرآنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تربیت تاریخی قرآن گاهی مخاطب بیان ما جامعه است و گاه که با قلم بیان می‌شود ضرورتاً جامعه فعلی نیست، تصریح کرد: امروز ما می‌توانیم از قلم بسیاری از کسانی که در طول تاریخ به تبیین و روشنگری قرآن پرداخته‌اند استفاده کنیم اما به بیان آنان دسترسی نداریم.

طاهری شیوه دیگری از تربیت قرآنی را ناظر به اقدام فعلی دانست و توضیح داد: چندین آیه قرآن کریم را می‌توان برای این موضوع برشمرد از جمله آیه ۷ سوره قصص که خداوند دقیقاً در دل کارزار انسان را تربیت می‌کند و شیوه تربیت این است که به مادر موسی امر می‌کند فرزندت را در آب بینداز و یا در داستان حضرت ابراهیم که خداوند آن حضرت را به میان آتش فرا می‌خواند و این شیوه تربیت عملی قرآن است.

وی با ذکر اینکه در هر یک از این داستان‌های قرآنی خداوند بدهکار هیچیک از بندگانش نماند، افزود: پس از آنکه مادر حضرت موسی فرزندش را در آب انداخت سال‌ها بعد او را بازپس گرفت در حالی که به مقام پیغمبری نائل شده بود و یا مقام خلیل‌اللهی را نصیب حضرت ابراهیم کرد، پیداست که رفاقت با خداوند برای انسان سراسر سود و منفعت است.

طاهری با بیان اینکه بهترین کتاب آسمانی از طریق بهترین انسان برای ما به ودیعه نهاده شده است، بیان کرد: ما در مواجهه با این گنجینه ارزشمند و خدمت به آن انتظار داریم پولی دریافت کنیم؛ البته وظیفه نهادهای متولی حمایت از کارهای قرآنی است اما کسی هم که در کاری قرآن به خدمت مشغول است باید با دیگران متفاوت باشد.

وی گفت: اعتبارات قرآنی استان و کشور بسیار ناچیز است و اگر بخواهیم آن‌را به‌فرض اجرای هیچ برنامه‌ای میان حدود ۲۰۰ مؤسسه قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی توزیع کنیم، مبلغی بسیار ناچیز سهم هر مجموعه می‌شود که هیچ کاری را از پیش نمی‌برد و مشکلی را حل نمی‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و با اشاره به آیه ۸۷ سوره مبارکه یونس، تصریح کرد: در این آیه خداوند نام حضرت موسی و برادرش را با هم بیان می‌کند و این همان معنای تشکیلات و به میدان آوردن ظرفیت اجتماعی است؛ در این آیه همچنین بر یک مشکل اجتماعی عمومی دست گذاشته می‌شود. اگر بتوانیم از پایگاه قرآن کریم درد عمومی را تشخیص دهیم، خانه ‌های قرآن هم شلوغ خواهند شد لذا تربیت قرآنی تربیت در میدان و اجتماع و نه در انزوا است.

طاهری بیان کرد: در آیه یاد شده پیش از هر عملی خداوند از حضرت موسی می‌خواهد که برای مردم خانه بسازد و خانه‌ها به گونه‌ای باشند که در مقابل یکدیگر قرار گیرند تا بتواند اهداف بعدی تشکیلات را پیش ببرد. لذا بر طبق این آیه، یک گروه دور هم جمع شده‌اند تا یک درد اجتماعی و عمومی را با پیغمبری حضرت موسی حل کنند و وقتی پیامبر توانست مردم را بر محور حل یک مشکل عمومی بسیج کند، می‌تواند خود و مؤمنان را به فتح و پیروزی بشارت دهد.

اولویت‌های کاری هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه، تهمینه رییسی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان با اشاره به جلسه اخیر هیئت رئیسه در محل امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان، بیان کرد: در این جلسه نظام مسائل زنان استان در چند محور مورد بررسی قرار گرفت از جمله اینکه کارها و خدمات موثر برای زنان زندانی دیده شود؛ بانوان زندانی نیازمند دوره‌های امیدبخشی، روان‌درمانی یا دعادرمانی و اقداماتی از این دست هستند که با همکاری نهادهای حمایتی باید در دستور کار قرار گیرد تا به کاهش معضلات زنان زندانی منجر شود.

وی به موضوع دختران جوان اشاره کرد و توضیح داد: طیف اندکی از دختران جوان از اعتقادات قوی برخوردار هستند و غالب دختران جوان آسیب‌پذیرند، در این حیطه نیازمند کارهای تحقیقی هستیم؛ دختران ۱۲ تا ۱۸ سال معمولاً از اردوهای تفریحی استقبال می‌کنند که می‌طلبد با اساتید قوی و توانمند اردوهایی برای این دختران ترتیب داده شود تا مشاوره‌های مذهبی و اعتقادی خوبی را دریافت کنند.

رئیسی تصریح کرد: در حوزه زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، زنان تکدی‌گر و غیره این افراد باید به‌صورت نامحسوس مورد پیگرد قرار گیرند تا بتوان وضعیت و شرایط زندگی آنان را احصا کرد و اقدامات مقتضی را برای آنان در نظر گرفت.

یادآور می‌شود، در ابتدای این جلسه، هر یک از اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان در شهرستان‌ها به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند؛ همچنین حکم آغاز به‌کار هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در پنج شهرستان بن، لردگان، فارسان، کیار و بروجن به اعضای آن تحویل شد.

انتهای پیام
captcha