خلأهای قانونی حمایت از معلولان رفع شود
کد خبر: 4017382
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری خواستار شد:

خلأهای قانونی حمایت از معلولان رفع شود

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به خلأهای قانونی موجود در حمایت از مددجویان این نهاد، تصریح کرد: قوانین خوبی نظیر معافیت‌های مالیاتی و یا کاهش ساعات کاری در مورد خانوده افراد دارای معلولیت وجود دارد اما این قوانین شامل حال خود معلولان نمی‌شود، لذا از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که این خلأهای قانونی رفع و حمایت‌های قانونی برای معلولان نیز دیده شود.

نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی استان امروز 9 آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به‌مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به اینکه 31 هزار و 916 فرد دارای معلولیت استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: 41 درصد از این جمعیت افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی، 30 درصد معلول ذهنی، 13.8 درصد معلول بینایی، 12.46 درصد دارای معلولیت شنوایی، 11.26 درصد معلول روان و 1.6 درصد افراد دارای اختلالات گفتاری هستند.

وی با ذکر اینکه 81 درصد معلولان استان دارای پرونده کمیسیون پزشکی فعال هستند، ادامه داد: حمایت‌های بهزیستی با توجه به نیازهای جامعه هدف حیطه‌های گوناگونی را شامل می‌شود که نخستینِ آن، توانبخشی معلولان مبتنی بر زیست اجتماعی است و توانایی فعالیت و اشتغال در جامعه است. 18290 معلول تحت پوشش بهزیستی استان تحت پوشش خدمات در محل زندگی هستند که با کمک اعتبارات دولتی و در قالب مؤسسات غیردولتی در کانون خانواده خود خدمات می‌گیرند. همچنین 33 صندوق مالی با 761 عضو مشغول خدمت‌رسانی به معلولان در راستای فعالت درآمدزا و استقلال بیشتر آنان هستند.

عسگری با اشاره به فعالیت کمیته مناسب‌سازی با ریاست معاون استاندار، بیان کرد: جلسات این کمیته هر 3 ماه یکبار تشکیل و مصوبات آن جهت اجرایی شدن در راستای دسترس‌پذیر ساختن اماکن عمومی و معابر و ادارات برای معلولان، ابلاغ می‌شود. اسفندماه 99، در جلسه کمیته کشوری مناسب‌سازی 93 شهر کشور از جمله فرخشهر در استان ما به‌صورت پایلوت برای تبدیل شدن به شهرهای بدون مانع انتخاب شدند که شهرداری‌ها موظف به پیگیری وظایف محوله در این خصوص هستند. همچنین 299 نفر در استان از تسهیلات بهزیستی جهت مناسب‌سازی مسکن خود استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی استان پرداخت کمک هزینه و تسهیلات ویژه معلولان را از دیگر خدمات بهزیستی به جامعه هدف دانست و توضیح داد: در این راستا، 2091 دانش‌آموز و 497 دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف کمک‌هزینه تحصیلی را دریافت می‌کنند. همچنین امسال 1447 نفر از افراد دارای معلولیت از تسهیلات ایاب و ذهاب بهره‌مند شدند. 17 نفر نیز پلاک ویژه خودرو دریافت کردند؛ ضمن اینکه 35 بیمار دارای بیماری‌های منجر به معلولیت که نیازمند درمان‌ و تغذیه خاص هستند، از سوی بهزیستی استان حمایت می‌شوند.

ساختار مراکز نگهداری شبانه‌روز بهزیستی چهارمحال و بختیاری

عسگری با تشریح ساختار مراکز نگهداری شبانه‌روز بهزیستی استان، گفت: 3 مرکز شبانه‌روزی سالمندان با پوشش 175 نفر، 5 مرکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای اختلالات هوش با پوشش 267 نفر، 5 مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن با پوشش 254 نفر، یک مرکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران جسمی حرکتی با پوشش 30 نفر از جمله مراکز نگهداری افراد تحت پوشش بهزیستی هستند که به‌صورت دایمی مشغول ارائه خدمت هستند. همچنین 3 خانه روان و 3 خانه ذهنی از جمله خانه‌های حمایتی بهزیستی هستند که 99 را تحت پوشش دارند؛ 64 فرد معلول یا سالمند مجهول‌الهویه نیز در مراکز ویژه این افراد خدمات می‌گیرند.

وی با ارجح دانستن ارائه خدمات بهزیستی در منزل، تصریح کرد: بر این اساس، 5 گروه مشغول خدمت‌رسانی به 325 معلول هستند که به صورت دروه‌ای خدمات را دریافت می‌کنند؛ به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری افراد دارای معلولیت به‌ویژه افراد ضایعه نخاعی، حق پرستار به خانواده‌های این معلولان پرداخت می‌شود که در این راستا 545 نفر حق پرستار دریافت می‌کنند.
عسگری با بیان اینکه ارائه خدمت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: تلاش می‌شود که حتی‌الامکان کمک‌ها به صورت متمرکز از بهزیستی کشور به حساب افراد واریز شود تا مراجعات افراد به حداقل کاهش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان با تصریح اینکه از زمان شیوع کرونا دستورالعمل‌های ویژه برای تقلیل آسیب به معلولان در دستور کار قرار گرفت، افزود: قرنطینه، جلوگیری از ملاقات، ایجاد امکان بازدید در فضای مجازی از راهکارهای کاهش آسیب‌ها بود؛ همچنین واکسیناسیون جامعه هدف علیه کرونا انجام شد که 98 درصد دوز اول و 92 درصد هر دو دوز را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز سوم نیز طبق دستوالعمل انجام می‌شود.

عسگری به وجود 4422 معلول دارای اختلال بینایی اشاره . تصریح کرد: فعالیت کتابخانه رودکی در شهرکرد ویژه نابینایان و گویا کردن کتاب در این کتابخانه و نیز تجهیز اتاق‌های هنر در مراکز توانبخشی و هنردرمانی برای معلولان ساکن مراکز توانبخشی از جمله خدمات بهزیستی به این قشر از معلولان است.

وی با یادآوری افزایش محسوس آمار معلولان از یک دهه گذشته تا کنون، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال 90، 19 هزار 333 نفر یعنی 2.16 درصد از جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی قرار داشتند و اکنون شمار معلولان به 31 هزار و 916 نفر یعنی 3.2 درصد جمعیت استان رسیده است که علت اصلی آن، ارتقای شناخت و آگاهی مردم برای دریافت خدمات از نهاد حمایتی بهزیستی است.

عسگری در خصوص فعالیت 37 مرکز مثبت زندگی در استان، گفت: این مراکز با هدف ارائه خدمت به معلولان در نزدیک‌ترین محل سکونت آنان است تا ناچار به مراجعه مکرر به مرکز استان یا شهرستان‌ها برای دریافت خدمت و حقوق قانونی خود نباشند؛ به ازای هر مرکز مثبت زندگی، 150 تا 450 پرونده مددجویی تحت پوشش و پیگیری قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به خلأهای قانونی موجود در حمایت از مددجویان این نهاد، تصریح کرد: قوانین خوبی نظیر معافیت‌های مالیاتی و یا کاهش ساعات کاری در مورد همسر، فرزندان، پدر و مادر و خانوده افراد دارای معلولیت وجود دارد اما این قوانین شامل حال خود معلولان نمی‌شود لذا از مجلس شورای اسلامی انتطار می‌رود که این خلأهای قانونی رفع و حمایت‌های قانونی برای معلولان نیز دیده شود.

انتهای پیام
captcha