اجرای طرح اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4016402
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
با حضور ۳۳۰ مدرس دانشگاه آغاز شد؛

اجرای طرح اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری

دبیر طرح مطالعاتی اندیشه تمدن‌ساز چهارمحال‌وبختیاری از آغاز این طرح با حضور ۳۳۰ تن از مدرسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان خبر داد.

رضا قاسمی نژاد،  مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد‌، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری و دبیر طرح مطالعاتی اندیشه تمدن‌ساز ویژه اساتید دانشگاه‌های استان در گفت‌وگو با ایکنا و با اشاره به جزئیات این طرح، اظهار کرد: طرح اندیشه تمدن‌ساز سال گذشته به‌صورت آزمایشی در دانشگاه‌های آزاد کشور برگزار شد، نظر به توفیقات و نتایج قابل توجه و ارزشمند طرح برای دانشگاه‌ها مقرر شد که در سال تحصیلی جدید تمامی دانشگاه‌های کشور زیرمجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم این طرح را اجرایی کنند.

وی با ذکر اینکه برگزاری طرح اندیشه‌ساز اسلامی اساتید دانشگاه‌های استان تفاوت‌هایی با شیوه برگزاری آن در دانشگاه آزاد اسلامی دارد، افزود: این طرح به‌صورت مرحله‌ای در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که مرحله اول شامل ۱۳ جلسه‌ و مرحله دوم ۱۵ جلسه خواهد بود، محتوای طرح نیز کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری با عنوان طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن است که با گروه‌بندی اساتید هر دانشگاه و به‌صورت مباحثه و گقت‌وگو مطالب و موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: گروه‌ها متشکل از ۴ تا ۶ نفر هستند که هر گروه یک دبیر برای نظارت کمی و یک مربی برای نظارت محتوایی دارد؛ تلاش شده است برای آموزش مباحث طرح از اساتید و مدرسان حوزه علمیه استان بهره‌مند شویم تا تعامل بیش از پیش و وحدت و همدلی حوزه و دانشگاه در استان تقویت شود.

مدرس حوزه و دانشگاه در استان با اشاره به اینکه کار گروه‌بندی و آغاز مرحله اول طرح اندیشه تمدن‌ساز در تمامی دانشگاه‌های استان بجز دانشگاه آزاد اسلامی که شیوه و روند متفاوتی از اجرای طرح را دنبال می‌کند، انجام شده است، ادامه داد: در این راستا، 50 گروه در دانشگاه‌های استان، شامل 8 گروه در دانشگاه فرهنگیان، 14 گروه در دانشگاه علوم پزشکی، 18 گروه در دانشگاه شهرکرد و 10 گروه در دانشگاه پیام نور استان شکل گرفت و در دانشگاه علمی-کاربردی و فنی و حرفه‌ای نیز تلاش‌هایی صورت گرفته که امیدواریم اساتید این دانشگاه‌ها نیز در ادامه به این گروه‌ها ملحق شوند.

قاسمی‌نژاد با یادآوری برگزاری آزمایشی و موفقیت‌آمیز طرح اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر همین اساس دبیری اجرای طرح در تمامی دانشگاه‌های استان به دانشگاه آزاد واگذار و دبیرخانه طرح در این دانشگاه مستقر شده است که با هدف آشناسازی اساتید با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و نیز دیدگاه ایشان در خصوص تمدن اسلامی و با محوریت کتاب یادشده پیش می‌رود. آشنایی اساتید با رویکرد اجتماعی مباحث دینی و اجتماعی‌سازی آموزه‌های قرآنی و روایی از دیگر اهداف طرح مطالعاتی اندیشه تمدن‌ساز است که در کتاب مقام معظم رهبری به این مباحث به‌خوبی پرداخته شده است.

دبیر طرح اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه‌های استان با اشاره به آغاز مرحله سوم این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی استان ویژه اساتید، بیان کرد: دانشگاه آزاد استان همچنین اولین دانشگاه کشور در اقدام برای اجرای این طرح ویژه دانشجویان است که اثر ارزشمند دیگری از رهبر معظم انقلاب با عنوان انسان ۲۵۰ ساله مورد مباحثه و بحث و بررسی دانشگاهیان این دانشگاه قرار می‌گیرد؛ در این راستا، ۳۰ گروه دانشجویی در قالب ۱۵۰ نفر تشکیل شده است که محتوای این مرحله مشتمل بر زندگی سیاسی و اجتماعی ائمه اطهار(ع) است.

قاسمی‌نژاد بیان کرد: بستر برگزاری جلسات طرح اندیشه تمدن‌ساز بر محور بستر فضای مجازی و سامانه ویژه تحت وب است اما در صورت مهیا بودن شرایط و توافق گروه‌ها امکان برگزاری حضوری جلسات نیز وجود دارد.

وی با تصریح اینکه با احتساب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزادحدود ۳۳۰ تن از اساتید تمامی دانشگاه‌های استان در این طرح مشارکت داشته‌اند، افزود: ضمن اینکه مراحل آماده‌سازی طرح برای اجرا ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی آماده شده است که جلسات کارکنان به‌صورت حضوری خواهد بود.

دبیر طرح مطالعاتی اندیشه تمدن‌‌‌ساز دانشگاه‌های استان گفت: استان ما هم در بخش اساتید و هم دانشجویان در اجرای این طرح پیشقدم بوده است و از ابتدای آذر با برگزاری افتتاحیه با حضور مسئولان کشوری این طرح، مرحله اجرایی کار آغاز شد.

انتهای پیام
captcha