جای اظهارنظر فعالان قرآنی در عرصه فرهنگ خالی است
کد خبر: 4012627
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

جای اظهارنظر فعالان قرآنی در عرصه فرهنگ خالی است

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن با بیان اینکه قابلیت فعالان قرآنی باید شناسایی و در راستای رفع مشکلات جامعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، افزود: از علم نخبگان قرآنی استفاده نمی‌شود و عموماً جای اظهارنظر فعالان قرآنی در عرصه فرهنگ خالی است.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن و داور مسابقات قرآن، در حاشیه برگزاری مرحله مقدماتی «جام حافظان» در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، عدم ارائه محفوظات را عمده مشکل حافظان دانست و تصریح کرد: متأسفانه دوستان حافظ کمتر در شرایط مسابقه قرار گرفته و این فضا را تجربه می‌کنند. خوشبختانه اجرای طرح حافظان از شهریورماه آغاز شد و سطح شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دور اول بسیار بهتر است.

وی از جدی گرفتن طرح «جام حافظان» از سوی حفاظ ابراز خرسندی کرد و افزود: اجرای گروهی یکی از مزیت‌های طرح است و اعضای یک تیم برای کسب امتیاز لازم و جلوگیری از حذف شدن تلاش می‌کنند. این طرح اگر از سوی مسئولان نیز جدی گرفته شود، قطعاً خروجی بسیار مطلوبی را شاهد خواهیم بود، برای ارتقای سطح و نگه داشتن حافظان در این مسیر نباید از مباحث انگیزشی غافل شد.

اکبری ادامه داد: بیایید حافظان از یک جزء به بالا را حافظان بین‌المللی کل قرآن تصور کنیم، حال قرار است این افراد چه دردی از دردها و مشکلات جامعه برطرف کنند و کجا از تلاشگران عرصه کلام وحی استفاده شود؟ مفید و تأثیرگذار بودن حافظان بخشی به خود افراد و بخش دیگر به سیستم‌های متولی بازمی‌گردد. برای نحوه به کارگیری حافظان و در مجموع قرآنیان اثرگذار باید سازوکاری راهبردی تعریف کرد.

وی شیوع کرونا و تعطیلی محافل و جلسات قرآن را یکی از عامل کاهش سطح کیفی حافظان دانست و بیان کرد: با اجرای طرح‌های جذاب قطعاً آینده بهتر از زمان فعلی است. موفقیت و پیشرفت مجموعه‌های موفق در بخش‌های مختلف را باید لحاظ کرد، متأسفانه برای فعالیت‌های قرآنی هیچ توجیه اقتصادی تعریف نشده است. قابلیت فعالان قرآنی باید شناسایی و در راستای رفع مشکلات جامعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اکبری اظهار کرد: فریاد ما از حمایت، دریافت اعتبارات مالی نیست، بلکه توجه و احساس مفید بودن است، این احساس درون ما کشته شده است، چراکه از علم نخبگان قرآنی استفاده نمی‌شود و عموماً جای اظهارنظر فعالان قرآنی در عرصه فرهنگ خالی است. مسئولان برای یک‌بار هم شده به صورت جدی پای صحبت جامعه قرآنی نشسته، نظرات آنان بشنوند و در کارگروه‌هایی مورد ارزیابی قرار داده و نظرات قابل اجرا را عملیاتی کنند. متأسفانه جامعه قرآنی استان احوال پرس ندارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مسئولان برای ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه باید عزم، سلیقه و تواضع داشته باشند، ادامه داد: از بین بردن انگیزه فعالان قرآنی کار سختی نیست و فقط با کم‌توجهی تمام انگیزه و هیجان از فردی گرفته می‌شود. امید است با تغییر و تحولاتی که در حوزه شهری و استانداری صورت گرفته است شاهد اتفاقات خوب در آینده باشیم.

انتهای پیام
captcha